Gå til innhold

[Løst]Trenger hjelp til valg av linse til Nikon D60.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er helt grønn på det her med linser å sånt, så jeg må spørre dere som har greie på sånt, jeg skal lage en stop motion kort film, treger en macro linse ser jeg for meg da de skal lages i ganske smått. Ser kansje for meg å kunne gå ganske nært for å slippe å lage så store sett liksom.. Akkurat ferdig med en stop motion film i stort sett.. Green screen å sånt, men da var de ikke jeg som tok bilder så jeg han ikke anelse hva jeg trenger..

Uten om det så skulle jeg hatt meg ei linse som kansje har god zoom og an bra vinkel på ,kansje vidvinkel. Har bare den kit som sto på kameraet når jeg kjøpte det, 18-55 eller noe sånt? Har et Nikon D60 kamera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som du må gjøre noen valg dersom du har tenkt å kjøpe et objektiv.

Lar seg ikke gjøre å få et macro objektiv med "god zoom" og vidvinkel.

Du sier heller ikke noe om hva budsjettet ditt er. Det ville hjelpe folk her til å kunne hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Høres ut som du må gjøre noen valg dersom du har tenkt å kjøpe et objektiv.

Lar seg ikke gjøre å få et macro objektiv med "god zoom" og vidvinkel.

Du sier heller ikke noe om hva budsjettet ditt er. Det ville hjelpe folk her til å kunne hjelpe deg.

Kunne tenkt meg to separate linser, en til macro og en med god vidvinkel, har sett på en som var 55-200mm som såg helt ok ut.

Ser ikke for meg å betale mye mere enn 3000 pr stk..

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha to linser stiller det seg jo litt anderledes...

Hvis budsjettet er rundt 3000 har jeg sett at japanphoto har denne som kanskje kan være aktuell for makrobehovet ditt. Den nye utgaven skal også ha innebygget fokusmotor så du får autofokus med D60.

Du sier du har sett på en 50-200mm. Hvilken? Dette er jo ikke vidvinkel og heller ikke macro (1:1)...

Lenke til kommentar

Tror nok du trenger å gjøre et par øvelser med tanke på å finne ut hva du trenger av:

• arbeidsavstand
  • utsnitt (hvor bredt / høyt er området som skal med på bildene
  • Hvor store er figurene i forhold til utsnittet
  • Perspektiv: vidvinkel fremhever avstanden innover i bildet, tele trekker sammen

Du har jo et zoomobjektiv, sett det på stativ og eksperimenter. Selv om motivet blir uskarpt når du går for nær, får du et inntrykk av hvor nær du må, og hva slags perspektiv du ønsker.

Lenke til kommentar

Tror det er den macro linsa jeg må skaffe meg først.. Har ikke fått testa ut det kittet som står på ennå, kjøpte kameraet i går.. Kansje jeg skulle sjekke ut litt først ja.. lurt tips..

Men man får "gode" linser for rundt 3000?

Det med vidvinkel så aner jeg ikke om det er det jeg trenger, funker ikke dem sånn at man får med "mere i bildet" (med mangel på bedre ord)? Jeg vil ha ei linse som kan brukes til sånn hverdags opplegg.. Ferielinse som noen kaller det? hehe. Tror kansje ikke zoomen er så viktig for min del, bare linsa gir gode klar bilder.

Lenke til kommentar

Ved makro, så kan du tenke ut hva du trenger.

Ved 1:1 vil det si at et objekt som er 24mm*16mm dekker hele bildet.

En god del zoom objektiv har makrofunksjon som gir deg forstørrelse rundt 1:2 - 1:4.

Det vil si at du kan fylle bildet med et objekt som er 3 - 4 ganger 24mm*16mm.

Selv har jeg ei Nikon AF-D 24-85mm (den vil ikke auto-fokusere på D60) som gir forstørrelse 1:2 mellom 35mm og 85mm. Det er mye mer anvendelig enn mitt "egentlige" makro objektiv.

Med mellomring(er) og/eller forsatslinse, så kommer jeg godt over 1:1

Jeg never dette slik at du ikke ser deg blind på forstørrelsesforholdet 1:1.

Lenke til kommentar
Ved makro, så kan du tenke ut hva du trenger.

Ved 1:1 vil det si at et objekt som er 24mm*16mm dekker hele bildet.

En god del zoom objektiv har makrofunksjon som gir deg forstørrelse rundt 1:2 - 1:4.

Det vil si at du kan fylle bildet med et objekt som er 3 - 4 ganger 24mm*16mm.

Selv har jeg ei Nikon AF-D 24-85mm (den vil ikke auto-fokusere på D60) som gir forstørrelse 1:2 mellom 35mm og 85mm. Det er mye mer anvendelig enn mitt "egentlige" makro objektiv.

Med mellomring(er) og/eller forsatslinse, så kommer jeg godt over 1:1

Jeg never dette slik at du ikke ser deg blind på forstørrelsesforholdet 1:1.

Takk for gode tips and pointers. Skal se hva jeg finner ut av hva jeg egentlig har behov for, bruke litt tid å se hva jeg faktisk skal ta bilde av.. Bedre å bruke litt tid for å finne den rette.. Blir fort dyrt å kjøpe bare for å teste ut for å så finne ut at jeg klarte meg med den gamle liksom.. hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...