Gå til innhold

Kompis som kjørte forbi lastebil som holdt 40 i 80 sonen, nå mister han lappen?

kevinedomm

Anbefalte innlegg

Merker at det er ofte de eldre gamle veteranene i transportbransjen som har litt hensyn ovenfor andre trafikanter. Også har man disse unge ferske, som tror de eier både veg og alt. : P

Har en kar her som "visstnok" hadde fått beskjed av kjørelæreren sin: Størst først :ermm:

Noen her som kan bekrefte dette, for høres helt bak mål ut for meg..

Han kjører forøvrig fullt etter dette "visdomsordet", noe han har gjort siden dag 1.

jeg har hatt mange tungbil-lærere, men ALDRI fått beskjed om "størst først". tvert i har jeg fått beskjed om å la små-bilene kjøre sånn at dem forsvinner ut av synet, å jeg kan få veien aleine å kjøre mitt eget løp. I første omgang følger man trafikk-reglene så langt det lar seg gjøre (noe det gjør nesten hele tiden), men det derimot flere av lærerne mine har sagt tel meg, er at man MÅ værre frekk innimellom for å komma seg fram. å det stemmer ganske bra i det praktiske liv. I enkelte punkt tar vegtrafikkloven KUN hensyn til små-biler (feks i rundkjøringer), å da MÅ man bryte loven for å komma seg fram. et typisk eksempel på steder man må ta noen frekke avgjørelser som garrantert er u-populære blandt bilistene, er ved vei-kryss og påkjøringsfelt til større veier. En lastebil er stor å treig sammenliknet med en personbil, å det å finne ei luke på en sterkt trafikert vei hvor man kan smette inn, kan ta hele dagen om man skal finne ei stor nok luke som både har plass til lastebilen OG som gjør at man kan komma opp i stor nok fart før neste bil kommer bakfra. Så har man ei brukbar luke, så slenger man seg ut, så får heller bilen bak bremse. u-populært, MEN nødvendig. Samma når man skal inn på motorveien. en god del bilister tar null hensyn tel at det kommer et vogntog på 20 meter som vil bruke flettereglen, å forventer at lastebilen skal komma seg ut på motorveien på egenhånd. Da er man nødt til å legga seg på sida han å presse litt, slik at han blir forbanna MEN tar hintet. frekkt? joda, men man kan jo ikke stoppe opp i påkjøringsfelta heller (slik den eldre garde gjør).

Kan jo legga tel at det er utrolig mye flinke bilister også, som tar hensyn tel tungbilene å hjelper dem fram, MEN det er også utrolig mange som sitter med nesa i vegtrafikkloven å irriterer seg over ALT som rører seg uttafor ens egen bil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og om en lastebil blinker seg ut, for at de bak kan kjøre forbi, betyr det ikke direkte at man må kjøre forbi. Da har iallefall lastebilen gitt signaler om at h*n har oversiktlig strekke, samt ta hensyn til de bak.

Det er feil. Det er totalt ulovlig, og livsfarlig å gjøre dette.

Hva om lastebilen skal svinge til høyre? Hva om han kommer borti bryteren?

Lastebilsjåfører som bruker denne praksisen (det er fortsatt noen igjen), skulle vært tatt av veien.

Ikke uttal deg om noe du ikke vet noe om.

Nå betyr det ikke at man bare skal krysse veien og bare kjøre forbi. Du skjønner vel igrunn hva jeg prøver å få fram her? En trailer siger oppover en lang bakke, i 40 i 80 sonen. Og han blinker seg ut, for at du skal kjøre forbi. Dette for å vise at han er oppmerksom på at du kan kjøre forbi, samt du selv er det. Man ser ann forholdene før man evt. utfører en forbikjøring.

Og man pleier som oftest å legge seg litt bak traileren for å få et større perspektiv av veien, og om det kommer møtende bil imot. Syntes igrunn ikke selv at dette er noe å "se-ned-på", med tanke på at det skjer ofte farlige situasjoner ved feks. forbikjøring av store kjøretøy. Der hvor man bare skjærer ut i veien.

Det er vel tross alt bedre at man slipper andre trafikanter forbi, enn at det skal skje stygge forbikjøringer.

Endret av Nidaroo
Lenke til kommentar
En trailer siger oppover en lang bakke, i 40 i 80 sonen. Og han blinker seg ut, for at du skal kjøre forbi. Dette for å vise at han er oppmerksom på at du kan kjøre forbi, samt du selv er det. Man ser ann forholdene før man evt. utfører en forbikjøring.

Men det er fortsatt ulovlig..

So? Det er vel snakk om å hjelpe folk fram i trafikken! Og ikke lage kø på flere mil!

Lenke til kommentar
En trailer siger oppover en lang bakke, i 40 i 80 sonen. Og han blinker seg ut, for at du skal kjøre forbi. Dette for å vise at han er oppmerksom på at du kan kjøre forbi, samt du selv er det. Man ser ann forholdene før man evt. utfører en forbikjøring.

Da vil jeg gjerne ha en begrunnelse hvorfor det er ulovlig?

Mvh

ABECEDE + mye annet ;)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

§12 (5):

Forbikjøring er forbudt der sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte. Unntatt er forbikjøring i kjørefelt der motgående trafikk ikke er tillatt.

Forutsetter selvfølgelig at sikten er hindret ved f.eks. bakketopp.

Lenke til kommentar
der sikten er hindret ved bakketopp

I dette tilfelle er jo saken klar, selvfølgelig. Så lenge sikten/trafikale forhold/skilting/merking ikke er hindring for forbikjøring så er det tillatt.

Og han blinker seg ut, for at du skal kjøre forbi. Dette for å vise at han er oppmerksom på at du kan kjøre forbi, samt du selv er det.

Her har vedkommende tatt en vurdering om at sikten og de trafikale forhold tilsier en trygg forbikjøring.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
For en sjåfør som holder lavere fart enn fartsgrensen, er pliktig til å slippe andre trafikkanter forbi.

Det der stemmer vel ikke helt. Fartsgrensa er en max-grense, ikke en påbudt minstefart, og det er tillatt å tilpasse farten til forholdene. Derimot skal kjøretøyer som kjører vesentlig langsommere enn øvrig trafikk og er til hinder slippe fram andre. Traktorer, gravemaskiner, mopeder som ikke kan holde fartsgrensa er opplagte eksempler, men det kan selvsagt også gjelde personbiler, bobiler og (som her?) lastebiler som kjører vesentlig langsommere enn øvrig trafikk og hindrer den.

Lenke til kommentar
Derimot skal kjøretøyer som kjører vesentlig langsommere enn øvrig trafikk og er til hinder slippe fram andre.

Jepp :)

Her fikk en dame bot for å ikke slippe biler førbi.(Ytre Sogn og Fj.)

Til trådstarter: Saken vil (mest sannsynlig) bli henlagt, grunnet bevisets stilling. Eller som intet straffbart forhold.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Det stemmer..

Hvorfor ikke tappe bremsen tre ganger kjapt for å signalisere?

Lavt trykk på bremsen gjør at du bare tenner lampene bak.

Evt. blinke et par-tre ganger?

Dette er sikkert ulovlig, men kan ikke mistolkes på samme måten.

Lenke til kommentar
For en sjåfør som holder lavere fart enn fartsgrensen, er pliktig til å slippe andre trafikkanter forbi.

Det der stemmer vel ikke helt. Fartsgrensa er en max-grense, ikke en påbudt minstefart, og det er tillatt å tilpasse farten til forholdene. Derimot skal kjøretøyer som kjører vesentlig langsommere enn øvrig trafikk og er til hinder slippe fram andre. Traktorer, gravemaskiner, mopeder som ikke kan holde fartsgrensa er opplagte eksempler, men det kan selvsagt også gjelde personbiler, bobiler og (som her?) lastebiler som kjører vesentlig langsommere enn øvrig trafikk og hindrer den.

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Denne § bruker politiet for trafikkanter som hindrer trafikken.

Det er ikke påbudt å holde fartsgrensen, men det er forbudt å holde lavere fart, og hindre billistene bak seg.

Problemet løser seg ved å spille billistene forbi regelmessig. Enkelte yrkessjåfører er ikke alltid like flinke til dette. Og de bryter faktisk trafikkreglene.

Lenke til kommentar

Jeg må bare kommentere denne tråden, med forbehold om at jeg ikke gadd lese gjennom 3 sider med antatt piss. Hva i all verdens land og rike får dere til å tro at politiet i det hele tatt gidder å etterforske dette i noen som helst grad? Saken ble nok henlagt så fort lastebilsjåføren (som helt åpenbart fremstår som en komplett idiot) la på røret.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner fortsatt ikke hva som gjør det å slippe andre forbi, når man selv skaper farlige forbikjøringer. Kan heller ikke kalle det ulovlig av at jeg kjører forbi en trailer som blinker seg ut, for at jeg kan kjøre forbi. Har faktisk aldri opplevd det.

Og er det selvfølgelig en bakketopp, SIER det jo seg selv at det er farlig. Med tanke på at man ikke ser om det kommer møtende trafikk. Så det er jo en selvfølge!

Lenke til kommentar

er ikke trailern sin jobb å ta vurderinga om det er trygt for deg å kjøre forbi. om du vil forbi, skal du SELV ta initiativ til å kjøre forbi, å trailerns eneste oppgave er å ikke vansklig-gjøre din forbikjøring. Er han et klart sagtegående kjøretøy, er han pliktig til å slippe forbi trafikk med passende annledninger, men det er ikke tilfelle hos de fleste trailere. De går i værstefall litt saktere i oppoverbakker, men utenom det holder de fartsgrensene og vel-så-det. å et problem når man kjører tungbil, er at man hjelper en bil å komme forbi, også blir man liggende å stange i ræva på den bilen den neste timen fordi den bilen egentlig ikke kunne tenke seg å kjøre noe fortere enn trailern...den ville bare ligge først. å sånn ere i 70 % av tilfellene. å dem som faktisk har til tanke å kjøre fortere enn trailern, dem ligger bak i 30 sekunder, også kommer dem seg forbi på egenhånd uten noen spesiellt stor hjelp fra trailerns side.

Å angående blinking til høyere, så er det en missforstått u-vane som praktiseres av alt for mange kort-tenkte. Blinker man tel høyere å slakker farta, skal det tolkes til at lastebilen har tenkt å svinge inn å en sidevei. Ut fra den sideveien kan det komme en bil som fra sitt persiktiv har klar bane, å med sin fulle rett kan svinge tel venstre. Når bilen BAK trailern samtidig har tolket blinklys å fartsavpassning til at han kan kjøre forbi, så går det galt.

Å bilen bak veit ALDRI hva som kan skjule seg eller dukke opp framfor trailern. derfor SKAL man ikke slippe forbi folk med blinklys på den måten, ettersom det bare er med å bygge opp en stygg uvane blant folk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...