Gå til innhold

Kompis som kjørte forbi lastebil som holdt 40 i 80 sonen, nå mister han lappen?


kevinedomm

Anbefalte innlegg

Står ingen ting om at det har vært kø bak lastebilen her, eller at lastebilen har hatt no forsvarlig sted å slippe forbi.

Når noen ligger bak og vil forbi så slipper man forbi, enkelt og greit.

 

Når man kan foreta en vanlig forbikjøring da er det også forsvarlig å slippe forbi, nevnes også at dette var ett strekk.

 

Når det er gode forhold å slippe forbi trenger man ikke en lang kø bak seg, en bil eller to er greit det også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, så det du sier er at kompisen din kjørte bak en lastebil i 80 sonen. Lastebilen kjører i 40, og kompisen din kjører forbi i 70 på en lang strak strekning.

 

Dersom det virkelig er tilfelle så forstår jeg ikke hvorfor du spør en gang. Det sier jo seg selv at dersom de faktiske forholdene var slik, så mister ikke kompisen din lappen.

 

Dersom denne lastebilen kjørte i 40, så fatter jeg ikke hvorfor han skulle gidde å ringe politiet dersom dere gjør en ryddig forbikjøring i 70.

 

Dette er jo helt søkt, men din frykt for at kompisen din kanskje mister lappen sier meg at versjonen din er litt pynta på.

Lenke til kommentar

Hans problem om han mister lappen egentlig, men når han blir oppringt og truet med at politiet leter etter bilen og de vil beslaglegge førerkortet, så syns jeg det hele er kraftig overdrevet.

 

Akkurat i denne saken vil jeg nok støtte han. Sitter på med han ellers og han kjører forsvarlig. Aldri noe tull, så når han blir anklaget for å sette andre sine liv i risiko syns jeg at lastebilsjåføren overdriver sterkt.

 

Men hva kan jeg si.. har kun 1 år erfaring i trafikken selv, men allikevel, selv en 12 åring hadde sett at det ikke var noe galt med den forbikjøringen..

 

Edit: Hele grunnen til at jeg opprettet denne tråden var jo for å finne ut om lastebilsjåføren faktisk kan gjøre sånt, og komme gjennom med det.

 

 

Men får vente noen dager og se hva det blir ut av det, har ikke hørt noe mer foreløpig :)

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar
Står ingen ting om at det har vært kø bak lastebilen her, eller at lastebilen har hatt no forsvarlig sted å slippe forbi.

Når noen ligger bak og vil forbi så slipper man forbi, enkelt og greit.

 

Når man kan foreta en vanlig forbikjøring da er det også forsvarlig å slippe forbi, nevnes også at dette var ett strekk.

 

Når det er gode forhold å slippe forbi trenger man ikke en lang kø bak seg, en bil eller to er greit det også.

 

 

Når noen ligger bak så slipper du de vel ikke fram om ikke ting ligger til rette for det?

 

Oppbremsing i en sving for å slippe forbi, trenger jeg si mer?

 

Han sitter mye høyere enn deg og er nok heller ikke innteresert i å terge deg,

så han tar en vurdering som han føler er best..

Lenke til kommentar
Når noen ligger bak og vil forbi så slipper man forbi, enkelt og greit.

 

Dersom forholdene tillater det. Er ikke "bare" å blinke seg til høyre. For det første er det ulovlig. For det andre er det livsfarlig, som fortalt tidligere i tråden.

Dersom det ikke er plasser for lastebilen å stoppe, skal personbilfører og lastebilfører SAMARBEIDE.

 

Og til syvende og sist så har jeg svært liten tro på at en nyere Volvo-lastebil skal ha problemer med å holde 80, selv om han er tungt lastet. Da må det ha vært bilproblemer eller andre forhold som personbilføreren ikke har tatt hensyn til.

 

Husk, det er andre på veien enn personbiler. Uten lastebilen stopper norge.

Lenke til kommentar
enig i at det er noe som ikke stemmer. men hvor står det at det er molde det dreier seg om? nå ække jeg veldig godt kjent i Molde da, men oppover mot Sylte og Eidem er det vel 80-sone, og videre forbi avkjøringa tel sylte og eidem langs E39, støtter man på et stykke med 80-sone, så NOEN 80-soner er det da.

 

Gikk utifra at vi snakket om Molde da trådstarters profil angir Molde som bosted. De 80-sonene du nevner er jo et stykke utenfor bysonen, men selvsagt mulig at trådstarter holder til noe utenfor byen.

 

 

Dette var den første dagen han hadde leiebil, så kan også hende at noen har grisekjørt med leiebilen før.

 

... Nettopp. Det kom fram nå, sånn plutselig?

 

 

For meg virker det som det er noe som helt ikke stemmer her. Om situasjonen var slik trådstarter beskriver, ser jeg absolutt ingen grunn til at lastebilsjåføren skulle anmelde forholdet. Derfor føler jeg at jeg må spørre - hva i all verden er vits med å opprette en tråd, om man ikke har tenkt å legge alle fakta på bordet?

 

Edit: Det sagt, hvilken 80-sone snakker vi om? Såvidt jeg vet er det særdeles dårlig med 80-soner i nærheten av Molde.

Hva i all verden er vits med å poste i denne tråden, når du ikke vet hva du snakker om? :roll:

 

Legger fakta på bordet slik JEG oppfattet det, og jeg ser rundt på det hele, er ikke firkantet..

 

Og nei, vet ikke om det var mange bak oss, det tenkte jeg ikke på der og da, men vi var ihvertfall rett bak lastebilen.

 

En ting jeg ikke nevnte, noen minutter før vi kjørte forbi hadde lastebilen over 80 i en sving, der den havnet halvveis over på motgående kjørefelt. (vet at det var litt over 80 siden den akselererte fra oss).

 

Uansett, blir nok henlagt denne saken :) 2 mot 1...

 

Som sagt, for meg virker det (la du forresten merke til tankestreken?) som noe ikke stemmer helt her. Lurte derfor på hva poenget er med å opprette en tråd, om man likevel kun skal fortelle en sminket utgave av sannheten. Du kommer for eks. med fryktelig mye rar informasjon som strengt talt ikke har noe med spørsmålet du stiller i første post, å gjøre. Et spørsmål som du forøvrig har fått svar på.

Lenke til kommentar

Hvordan kan kameraten til trådstarter bli oppringt, truet og anmeldt dersom han kjører en leiebil? Kjenner lastebilsjåføren han?

 

Dersom lastebilsjåføren tok skiltnummeret til bilen så spores jo dette tilbake til de som leide ut bilen. Og de som leide ut bilen vet jo hvem som kjørte. Dersom han faktisk blir anmeldt så hadde politiet ikke lett etter bilen, da hadde de allerede stått på døren. Men dersom lastebilsjåføren kun beskrev bilen og ikke fikk tatt skiltnummeret så er det jo veldig lite å være redd for. Dersom de faktiske forhold stemmer overens med det som blir beskrevet her.

Lenke til kommentar
Faktisk kan lastebilsjåføren anmeldes for å holde for lav fart og sperre for trafikken.

Men da må det bli kø bak lastebilen og.

For en sjåfør som holder lavere fart enn fartsgrensen, er pliktig til å slippe andre trafikkanter forbi. Dette gjelder ikke om sjåføren holder fartsgrensen, og andre biler vil kjøre fortere enn tillatt.

 

Er han det mener du? Kjørt lastebil med full last noen gang? Det er nemlig ikke slik at man bare kan velge sin egen fart og aksellerere uhemmed med en lastebil. Og brede er de også.. Skal de anmeldes for det?

Lenke til kommentar

Som sant skal sies, så er faktisk lastebilsjåfører de mest frekke og "gi faen- holdning" av alle trafikanter. Det er noe som heter å hjelpe trafikken forbi, spesielt når det er snakk om svære lastebiler som siger oppover bakkene, for di de ikke klarer å holde 80 km/t, da er det faktisk veldig vennelig å slippe trafikken forbi.

 

Men at kompisen din ble anmeldt, fordi han kjørte forbi en lastebil er meget rart. Men er jo umulig for oss her inne å si noe direkte, for vi vet jo ikke hvordan dette skjedde. At han kjørte forbi sier jo omtrent ikke noe om hva som kunne ha oppstått.

Lenke til kommentar
Som sant skal sies, så er faktisk lastebilsjåfører de mest frekke og "gi faen- holdning" av alle trafikanter.

Det finnes unntak ;) Er faktisk en del som vil slippe deg forbi :) Men finnes også veeeldig mange som virkelig tror de eier veien. Vet ikke hvor mange ganger jeg har vært ute med fingern til lastebilsjåfører når jeg var ute med rulleskia. Har vært mange situasjoner der gitt. Men dog ikke bare lastebilsjåfører, ønsker enda å finne ut hvilken idiot som kjørte den kassebilen i full fyk forbi meg i en sving der det var motgående trafikk.. Men det har vel egentlig ikke noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Som sant skal sies, så er faktisk lastebilsjåfører de mest frekke og "gi faen- holdning" av alle trafikanter.

Det finnes unntak ;) Er faktisk en del som vil slippe deg forbi :) Men finnes også veeeldig mange som virkelig tror de eier veien. Vet ikke hvor mange ganger jeg har vært ute med fingern til lastebilsjåfører når jeg var ute med rulleskia. Har vært mange situasjoner der gitt. Men dog ikke bare lastebilsjåfører, ønsker enda å finne ut hvilken idiot som kjørte den kassebilen i full fyk forbi meg i en sving der det var motgående trafikk.. Men det har vel egentlig ikke noe med saken å gjøre.

Ja, og all respekt til de som faktisk slipper andre trafikanter forbi. Pleier faktisk å gi et lite hils for det. For kan ikke fordra folk som skal gjøre at det blir kø, da mener jeg spesielt folk som siger samt turister. Men lastebiler har jo ikke mer å gå for, siden de siger oppover bakkene. ^^

 

Merker at det er ofte de eldre gamle veteranene i transportbransjen som har litt hensyn ovenfor andre trafikanter. Også har man disse unge ferske, som tror de eier både veg og alt. : P

Lenke til kommentar
Vet ikke hvor mange ganger jeg har vært ute med fingern til lastebilsjåfører når jeg var ute med rulleskia. Har vært mange situasjoner der gitt. Men dog ikke bare lastebilsjåfører, ønsker enda å finne ut hvilken idiot som kjørte den kassebilen i full fyk forbi meg i en sving der det var motgående trafikk.. Men det har vel egentlig ikke noe med saken å gjøre.

Folk på rulleski ute på riksveiene, det er vel det nærmeste vi kommer selvmordsbombere her i dette landet ... (Men det har vel heller ikke noe med saken å gjøre.)

 

Og jeg lurer litt på hvordan enkelte ser for seg at en lastebil som sliter seg opp en bakke eller bortover en smal riksvei skal "slippe forbi" utålmodige bilister som ligger bak; skal de kjøre i grøfta og velte lastebilen ut på jordet, eller? Et visst ansvar for forbikjøringen påhviler vel også den som kommer bak og skal kjøre forbi? Som f.eks at bilen er i stand til å aksellerere så kjapt at forbikjøringen kan gjøres unna på kort tid.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvor mange ganger jeg har vært ute med fingern til lastebilsjåfører når jeg var ute med rulleskia. Har vært mange situasjoner der gitt. Men dog ikke bare lastebilsjåfører, ønsker enda å finne ut hvilken idiot som kjørte den kassebilen i full fyk forbi meg i en sving der det var motgående trafikk.. Men det har vel egentlig ikke noe med saken å gjøre.

Folk på rulleski ute på riksveiene, det er vel det nærmeste vi kommer selvmordsbombere her i dette landet ... (Men det har vel heller ikke noe med saken å gjøre.)

 

Og jeg lurer litt på hvordan enkelte ser for seg at en lastebil som sliter seg opp en bakke eller bortover en smal riksvei skal "slippe forbi" utålmodige bilister som ligger bak; skal de kjøre i grøfta og velte lastebilen ut på jordet, eller? Et visst ansvar for forbikjøringen påhviler vel også den som kommer bak og skal kjøre forbi? Som f.eks at bilen er i stand til å aksellerere så kjapt at forbikjøringen kan gjøres unna på kort tid.

Selvfølgelig har sjåføren i lastebilen et ansvar. Så lenge h*n ser det er strekke og oversiktlig veg nok til å kunne kjøre forbi har ikke lastebilen noe vondt av å slippe andre forbi. Dette av for å få en ren flyt i trafikken.

 

Og om en lastebil blinker seg ut, for at de bak kan kjøre forbi, betyr det ikke direkte at man må kjøre forbi. Da har iallefall lastebilen gitt signaler om at h*n har oversiktlig strekke, samt ta hensyn til de bak.

Lenke til kommentar
Og om en lastebil blinker seg ut, for at de bak kan kjøre forbi, betyr det ikke direkte at man må kjøre forbi. Da har iallefall lastebilen gitt signaler om at h*n har oversiktlig strekke, samt ta hensyn til de bak.

Hvis du ikke er kjent på veien, så kan du ikke være sikker på at det er det han mener når han "blinker seg ut". Blinklysene har et klart definert bruksområde i henhold til veitrafikkloven.

 

Men hvis du nå skulle få et slikt tegn fra en forankjørende lastebil, så er det vel også opp til deg å komme deg forbi? Du forventer vel ikke at lastebilen skal bremse?

Og dette blir vel det samme om du ligger bak en kassebil, en stasjonsvogn, eller en sedan ...

Lenke til kommentar
Vet ikke hvor mange ganger jeg har vært ute med fingern til lastebilsjåfører når jeg var ute med rulleskia. Har vært mange situasjoner der gitt. Men dog ikke bare lastebilsjåfører, ønsker enda å finne ut hvilken idiot som kjørte den kassebilen i full fyk forbi meg i en sving der det var motgående trafikk.. Men det har vel egentlig ikke noe med saken å gjøre.

Folk på rulleski ute på riksveiene, det er vel det nærmeste vi kommer selvmordsbombere her i dette landet ... (Men det har vel heller ikke noe med saken å gjøre.)

:rofl:

 

Hehe, ja, det er faan meg ikke trygt.

Lenke til kommentar
Og om en lastebil blinker seg ut, for at de bak kan kjøre forbi, betyr det ikke direkte at man må kjøre forbi. Da har iallefall lastebilen gitt signaler om at h*n har oversiktlig strekke, samt ta hensyn til de bak.

 

Det er feil. Det er totalt ulovlig, og livsfarlig å gjøre dette.

Hva om lastebilen skal svinge til høyre? Hva om han kommer borti bryteren?

 

Lastebilsjåfører som bruker denne praksisen (det er fortsatt noen igjen), skulle vært tatt av veien.

 

Ikke uttal deg om noe du ikke vet noe om.

Lenke til kommentar
Merker at det er ofte de eldre gamle veteranene i transportbransjen som har litt hensyn ovenfor andre trafikanter. Også har man disse unge ferske, som tror de eier både veg og alt. : P

 

 

Har en kar her som "visstnok" hadde fått beskjed av kjørelæreren sin: Størst først :ermm:

Noen her som kan bekrefte dette, for høres helt bak mål ut for meg..

 

Han kjører forøvrig fullt etter dette "visdomsordet", noe han har gjort siden dag 1.

 

 

Oreo: Helt enig der, pluss at du har en liten faktor til:

Hvis han skal til høyre og har lav fart, altså ikke tenker å slippe

deg forbi som sjåføren bak tenker, så er jeg vel ikke aleine om

å ha lagt merke til at de gjerne svinger litt til venstre, speielt om

svingen er krapp eller veien han skal inn på er smal..

 

DET er en kjip greie om du ligger side om side med hytta på lastebilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...