Gå til innhold

Kompis som kjørte forbi lastebil som holdt 40 i 80 sonen, nå mister han lappen?


kevinedomm

Anbefalte innlegg

Hei

 

Vil bare begynne med å si at dette er ikke noen sånn "jeg har en kompis som egentlig er meg selv, som har gjort dette og dette" tråd.

 

Er 17 og har ikke billappen bare som det er sagt.

 

Satt på med en kompis i går, og da kjørte vi forbi en lastebil som holdt 40 i 80 sonen. Han kjørte helt forsvarlig forbi, og føreren av lastebilen anmeldte han for uforsvarlig kjøring, føreren har også påstått å se han gjøre livsfarlige forbikjøringer 2 dager på rad. (han kjører til og fra skole hver dag)

 

Nå som han er blitt politianmeldt, er det sagt at politiet leter etter bilen som han kjører.

 

Spørsmålet er; kan han bare bli anmeldt og få fratatt førerkortet sånn helt uten videre? Må de ikke buste han der og da?

 

Selv vil jeg ikke si han kjører spesielt hardt, det var lang og rett strekning vi kjørte forbi lastebilen på.

 

Vil jeg kunne bli innblandet i dette siden jeg sitter på med han hver dag? Noe jeg kan si for å støtte saken hans dersom det blir noe, selv om det egentlig er nok å si sannheten?

 

Og vil dette påvirke meg noe? Vet at man kan bli innblandet dersom man sitter på med en som ikke har lappen, men det blir noe annet. Er 17 selv og har mopedlappen.

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Politiet må etterforske og sannsynligjere dei forholda som kameraten din er anmeldt for visst han skal straffast.

 

Som passasjer skal dette i utganspunktet ikkje få noke konsekvens for deg med mindre mindre det er sannsynliggjort at dere samen driver med risikofylt kjøyring for moroskyld.

 

Er veldig vanskelig å seie noke om denne situasjonen, sjølv om han kjøyrte forbi noken som låg i 40 i 80 sona så er det mange forhold som kan ligge til grunn for en anmeldelse.

Kor fort kjøyrte dere når dere kjørte forbi?

Korleis var sikta?

Var dere til hinder for lastebilen?

Lenke til kommentar

Hadde vel knapt 70 med den late bilen i det vi kjørte forbi, og kan ikke si at vi hindret den på noen måte.

 

Seriøst? Har en lastebil sjåfør anmeldt en person for at han kjørte forbi når lastebilen låg i 40 i 80 sonen? Herregud, de tror virkelig de eier veiene! :shrug:

Jepp... enkelte som bare ikke tåler å bli forbikjørt..

Lenke til kommentar

Det er jo heilt avhengig av forholdene. Å køyre forbi ein lastebil som ligg 40 km/t under grensa går fint utan ein gang å bryte fartsgrensa, men om det er forsvarleg er og avhengig av veistandard, sikt og kor lang strekke ein har å gå på.

Lenke til kommentar
Det er jo heilt avhengig av forholdene. Å køyre forbi ein lastebil som ligg 40 km/t under grensa går fint utan ein gang å bryte fartsgrensa, men om det er forsvarleg er og avhengig av veistandard, sikt og kor lang strekke ein har å gå på.

40 i 80 sone, kjørte forbi i ca 70 på ett langt strekk.

 

Sikker på du ikke vrir litt på sannheten nå til deres fordel for er det sant det du sier er du berettighet til å komme med en motanmeldelse for falsk forklaring. Grunnen er enkel, for at han skal anmelde denne saken kan han ikke forklare den som den er.

 

Dere er to og han er kun en så dette er en sak som kun blir henlagt.

Lenke til kommentar

Uansett om det er forsvarlig eller ikke kan ikke politiet gi straff, bare pågrunn av en persons uttalelse. Da kan dere anmelde lastebilsjåføren for å kjøre påvirket, og kreve at de tar hans lapp også. Dere har like mye bevis.

 

Dere kjørte forbi i en sving, whatsoever, de kan ikke bevise at dere kjørte forbi i en sving.

 

Har han vitner, og / eller bevis - da blir det et helt annet opplegg.

Lenke til kommentar

Hvor mange av dere er på veien like mye som yrkessjåfører? Er selv ny i trafikken, og er yrkessjåfør, og blir overrasket over hvor mye som skjer rundt meg, hver gang.

 

Og du som påsto "De tror at de eier veiene", så henger ikke samfunnet sammen uten yrkessjåfører. Er 10 ganger vanskeligere å ratte en lastebil enn en personbil, samtidig som du har mye mer å tenke over.

 

Når det kommer til saken igjen, så blir jo selvfølgelig jeg og mye forbikjørt. De fleste blinker seg inn og bremser rett foran lastebilen igjen, noe som er det DUMMESTE du kan gjøre. Derfor blir mange anmeldt.

 

Og hvis han kjørte i 40 i 80-sone, så bør dere ta hensyn til at han kan være tungt lastet, ha problemer med bil, veien kan være glatt osv.

 

Ingenting irriterer mer enn sånne som MÅ forbi uansett ;)

Lenke til kommentar
Og hvis han kjørte i 40 i 80-sone, så bør dere ta hensyn til at han kan være tungt lastet, ha problemer med bil, veien kan være glatt osv.

Med fart på 40 i 80 sonen er det vel heller de som skal ta hensyn og slippe forbi....

 

Kan faktisk ikke fordra folk som lager laaang kø og faktisk ikke skjønner at de burde slippe forbi, slik kjøring er faktisk noe av det som skaper mest ulykker, farlig ulykker. Ser da bort fra ulykker som er gjort i påvirket tilstand.

 

Folk som kjører langt under fartsgrensen skaper irritasjon og folk risikerer mye oftere farlige forbikjøringer, spør du meg så er det uakseptabelt at det faktisk ikke blir gjort. Tar ca 5-10 sekunder ekstra.....

Lenke til kommentar

Faktisk kan lastebilsjåføren anmeldes for å holde for lav fart og sperre for trafikken.

Men da må det bli kø bak lastebilen og.

For en sjåfør som holder lavere fart enn fartsgrensen, er pliktig til å slippe andre trafikkanter forbi. Dette gjelder ikke om sjåføren holder fartsgrensen, og andre biler vil kjøre fortere enn tillatt.

Lenke til kommentar

Jeg jobber nå med lastebil jeg å, å kan garrantere at man ikke ligger å knoter i 40 km/t i 80-sona hvis det ikke er noen grunn tel det, å det trur jeg heller ikke har skjedd her. fryktelig lett å skryte seg litt bedre enn man var hvis det kommer noe som oppleves urettferdig i mot, å da gjør man gjerne motparten litt dårligere enn han var også. Så kansje lastebilen holdt 50-55-60 km/t istede (uansett hvordan dere snur på det, har dere ikke greid å måle hastigheta hans nøyaktig), hvordan var føret? var det i en sving? var hastigheta så lav fordi han akslererte? skulle han svinge av? lå dere i ei blindsone før dere pluttselig dukka opp? gamle lastebiler har dårligere motorer, hva kjørte dere sjøl, å hvilke tidligere opplevelser hadde sjåføren med dere/kameraten din siden han tydligvis hennviste tel tidligere eppisoder...? Man plukker seg ikke bare ut en bil å finner ut at "HAN skal jeg annmelde helt uten grunn". KAN det ha vært noen hendelser tidligere som har fått han tel å reagere og huske akkurat DEN bilen, og nå siste gangen fått begret tel å renne over? Sier ikke at lastebilen ikke kan ha overreagert å veit selvsagt at 18-åringer med blod-trimma 240-er noen engler å værdensmestre i trafikken, men velger alikevel å tru at det er noe i storien her som er unnlatt å ta med for å sette lastebilen i et dårligere lys.

Lenke til kommentar
Jeg jobber nå med lastebil jeg å, å kan garrantere at man ikke ligger å knoter i 40 km/t i 80-sona hvis det ikke er noen grunn tel det, å det trur jeg heller ikke har skjedd her.

Uansett om han har lagt i 40, 50, 60 eller 70 SKAL man slippe forbi så lenge det bygger seg kø bak.

 

Tar noen meg igjen så slipper jeg de forbi uansett, liker rett og slett ikke å være i veien for andre. Hadde alle gjort det hadde vi nesten hindret alle ulykker i forbindelse med forbikjøringer. Å senke farten og blinke til siden for så å gasse når du er forbikjørt bruker du knapt en kalori på og du forsinkes ca 5 sek. Når slikt redder liv er det noe å tenke på.

Lenke til kommentar

For meg virker det som det er noe som helt ikke stemmer her. Om situasjonen var slik trådstarter beskriver, ser jeg absolutt ingen grunn til at lastebilsjåføren skulle anmelde forholdet. Derfor føler jeg at jeg må spørre - hva i all verden er vits med å opprette en tråd, om man ikke har tenkt å legge alle fakta på bordet?

 

Edit: Det sagt, hvilken 80-sone snakker vi om? Såvidt jeg vet er det særdeles dårlig med 80-soner i nærheten av Molde.

Endret av The Stig
Lenke til kommentar
Jeg jobber nå med lastebil jeg å, å kan garrantere at man ikke ligger å knoter i 40 km/t i 80-sona hvis det ikke er noen grunn tel det, å det trur jeg heller ikke har skjedd her.

Uansett om han har lagt i 40, 50, 60 eller 70 SKAL man slippe forbi så lenge det bygger seg kø bak.

 

Tar noen meg igjen så slipper jeg de forbi uansett, liker rett og slett ikke å være i veien for andre. Hadde alle gjort det hadde vi nesten hindret alle ulykker i forbindelse med forbikjøringer. Å senke farten og blinke til siden for så å gasse når du er forbikjørt bruker du knapt en kalori på og du forsinkes ca 5 sek. Når slikt redder liv er det noe å tenke på.

Står ingen ting om at det har vært kø bak lastebilen her, eller at lastebilen har hatt no forsvarlig sted å slippe forbi. Er man ei tydlig skinke i trafikken å skaper kø over lengre tid, er det klart man slipper forbi, men er ikke beskrevet noe om det i denne situasjonen.

 

Å angående blinking tel høyere for å slippe forbi, så vil jeg karakterisere det som livsfarlig. Som du sjøl sier, "slakker farta å blinker til siden" da kan du kjøre forbi. Veit mange praktiserer det å at det er godt ment å slippe forbi, men plutselig en dag slakker lastebilen farta, blinker tel høyere FORDI han skal kjøre inn på den lille sideveien du ikke ser. Bak lastebilen er DU klar tel å kjøreforbi fordi lastebilen blinker, sakker farta å det er klart i mot, å ut fra sideveien kommer en bil som har klart fra høyere, trafikken fra venstre stopper å blinker, så da kan han kjøre tel venstre. Da får dere en front-kollisjon i ditt venstre felt med 2 totalvrak, 4 omkommene å 2 hardt skada, fordi du misstolka blinklyset til lastebilen av gammel vane.

Så skal man slippe forbi: slakk farta eller kjør inn til siden, men IKKE blink. skal man ikke svinge av, så holder man seg unna blinklyset. Blinklys for å slippe forbi kan BÅDE være til veiledning OG vill-ledning for andre trafikanter, å du som kommer bak sattser selvsagt på det som passer DEG best, å derfor bruker vi det til det det er, nemlig rettningslys.

Lenke til kommentar
For meg virker det som det er noe som helt ikke stemmer her. Om situasjonen var slik trådstarter beskriver, ser jeg absolutt ingen grunn til at lastebilsjåføren skulle anmelde forholdet. Derfor føler jeg at jeg må spørre - hva i all verden er vits med å opprette en tråd, om man ikke har tenkt å legge alle fakta på bordet?

 

Edit: Det sagt, hvilken 80-sone snakker vi om? Såvidt jeg vet er det særdeles dårlig med 80-soner i nærheten av Molde.

enig i at det er noe som ikke stemmer. men hvor står det at det er molde det dreier seg om? nå ække jeg veldig godt kjent i Molde da, men oppover mot Sylte og Eidem er det vel 80-sone, og videre forbi avkjøringa tel sylte og eidem langs E39, støtter man på et stykke med 80-sone, så NOEN 80-soner er det da.

Lenke til kommentar
Jeg jobber nå med lastebil jeg å, å kan garrantere at man ikke ligger å knoter i 40 km/t i 80-sona hvis det ikke er noen grunn tel det, å det trur jeg heller ikke har skjedd her. fryktelig lett å skryte seg litt bedre enn man var hvis det kommer noe som oppleves urettferdig i mot, å da gjør man gjerne motparten litt dårligere enn han var også. Så kansje lastebilen holdt 50-55-60 km/t istede (uansett hvordan dere snur på det, har dere ikke greid å måle hastigheta hans nøyaktig), hvordan var føret? var det i en sving? var hastigheta så lav fordi han akslererte? skulle han svinge av? lå dere i ei blindsone før dere pluttselig dukka opp? gamle lastebiler har dårligere motorer, hva kjørte dere sjøl, å hvilke tidligere opplevelser hadde sjåføren med dere/kameraten din siden han tydligvis hennviste tel tidligere eppisoder...? Man plukker seg ikke bare ut en bil å finner ut at "HAN skal jeg annmelde helt uten grunn". KAN det ha vært noen hendelser tidligere som har fått han tel å reagere og huske akkurat DEN bilen, og nå siste gangen fått begret tel å renne over? Sier ikke at lastebilen ikke kan ha overreagert å veit selvsagt at 18-åringer med blod-trimma 240-er noen engler å værdensmestre i trafikken, men velger alikevel å tru at det er noe i storien her som er unnlatt å ta med for å sette lastebilen i et dårligere lys.

Vel, kan bare begynne med å si at jeg ikke ser så trangsynt på saker som om det bare var lastebilen sin feil.

 

Vel, hvordan vi vet at han holdt rundt 40-50 er det en enkel forklaring for: Speedoen på bilen vi kjørte i viste 50, og da tok vi innpå lastebilen slik at vi måtte bremse litt. Den både akselererte og bremset ned...

 

Lastebilen er en nyere Volvo, bilen vi kjørte i er en Opel Combo med 1.3l motor...

 

Der var ingen vei å svinge av, veien gikk rett forut, slakk oppoverbakke, men lastebilen skulle fint holdt 80 der, for så mye oppoverbakke var det ikke. Tørt føre, ca. 6+ grader.

 

Dette var den første dagen han hadde leiebil, så kan også hende at noen har grisekjørt med leiebilen før.

Lenke til kommentar
For meg virker det som det er noe som helt ikke stemmer her. Om situasjonen var slik trådstarter beskriver, ser jeg absolutt ingen grunn til at lastebilsjåføren skulle anmelde forholdet. Derfor føler jeg at jeg må spørre - hva i all verden er vits med å opprette en tråd, om man ikke har tenkt å legge alle fakta på bordet?

 

Edit: Det sagt, hvilken 80-sone snakker vi om? Såvidt jeg vet er det særdeles dårlig med 80-soner i nærheten av Molde.

Hva i all verden er vits med å poste i denne tråden, når du ikke vet hva du snakker om? :roll:

 

Legger fakta på bordet slik JEG oppfattet det, og jeg ser rundt på det hele, er ikke firkantet..

 

Og nei, vet ikke om det var mange bak oss, det tenkte jeg ikke på der og da, men vi var ihvertfall rett bak lastebilen.

 

En ting jeg ikke nevnte, noen minutter før vi kjørte forbi hadde lastebilen over 80 i en sving, der den havnet halvveis over på motgående kjørefelt. (vet at det var litt over 80 siden den akselererte fra oss).

 

Uansett, blir nok henlagt denne saken :) 2 mot 1...

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...