MarKra Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Jeg har en mappe på min PC som bare ikke lar seg slette. Jeg forsøkte å slette den da jeg hadde Wiindows Vista, men da jeg markerte mappa fikk jeg timeglass, og etter ca. fem minutter hvor jeg ikke får gjøre noen ting, slutter den og henge, men jeg kan fortsatt ikke åpne, slette, eller gjøre noen ting med denne mappa. Kan også nevne at mens maskina henger lager hardisken en klikkelyd ca. hvert annet sekund. Jeg installerte i går kveld Windows 7 Beta, og gjorde en custom install som ikke tar vare på noen ting og tenkte at nå blir jeg endelig kvitt den. Det ble jeg imidlertid ikke, for den gamle installasjonen av Windows Vista og alle filene og programmene jeg hadde ble lagt i en mappe som heter windows.old. Jeg prøvde så og slette hele denne mappa, for jeg har allerede tatt backup av alt jeg trenger, så denne skulle slettes uansett. Slettingen tok ca. en halvtime, men til min fortvilelse var fortsatt windows.old der etterpå. Da jeg åpnet den fant jeg ut at det eneste som var igjjen inni windows.old mappa var denne gamle mappa som ikke lar seg slette. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å bli kvitt denne mappa en gang for alle? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Ja. Installer windows (en ellerannen versjon av 7'ern) og sørg samtidig for at den gamle windows partisjonen blir skikkelig formattert denne gangen. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Det skulle ikke være noe problem å fjerne den mappen. Kjør Disk Cleanup verktøyet, velg disken du vil rydde opp på, når Cleanup tool er ferdig å skanne disken, vil du få en liste over hvilke filer programmet foreslår å slette. I den listen bør du også ha Old Windows installation files. Merk av det valget og klikk OK eller noe slikt. Da bør du bli kvikk den mappen. Virker fint hos meg. Lenke til kommentar
MarKra Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Jeg trodde det var dette som ville skje da jeg installerte Windows 7 i går, men det skjedde altså ikke, og jeg la ihvertfall ikke merke til noen andre valg under installasjonen enn å ta vare på det gamle eller slette det gamle (som etterlot denne windows.old mappa). Hvor skal jeg isåfall gå for å gjennomføre en ordentlig og grundig formatering? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Start pcen i sikkerhetsmodus med "bare kommandolinjen". Slett mappa på gamlemåten. Lenke til kommentar
MarKra Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Det skulle ikke være noe problem å fjerne den mappen. Kjør Disk Cleanup verktøyet, velg disken du vil rydde opp på, når Cleanup tool er ferdig å skanne disken, vil du få en liste over hvilke filer programmet foreslår å slette. I den listen bør du også ha Old Windows installation files. Merk av det valget og klikk OK eller noe slikt. Da bør du bli kvikk den mappen. Virker fint hos meg. Som sagt har jeg allerede slettet windows.old med unntak av denne siste mappa. Da jeg gjorde dette markerte jeg bare mappa og valgte slett. Og det burde jo ha funka, men gjorde altså ikke det. Derfor har jeg mine tvil om at Cleanup Tool virker noe bedre, men jeg skal selvsagt prøve når jeg kommer hjem. Start pcen i sikkerhetsmodus med "bare kommandolinjen". Slett mappa på gamlemåten. Og hvordan starter jeg sikkerhetsmodus? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Som sagt har jeg allerede slettet windows.old med unntak av denne siste mappa. Da jeg gjorde dette markerte jeg bare mappa og valgte slett. Og det burde jo ha funka, men gjorde altså ikke det. Derfor har jeg mine tvil om at Cleanup Tool virker noe bedre, men jeg skal selvsagt prøve når jeg kommer hjem. Det vil ikke virke å bare merke mappen og slette den. Skal du bli kvikk den, må du bruke Disk Cleanup tool. Har brukt det selv i Windows 7 Beta, og det gikk uten problemer, Windows.old forsvant med alt innhold. Må innrømme at jeg blandet sammen Vista og Windows 7 litt. I Windows 7 velger du Disk Cleanup, velg disk, la det så skanne. Deretter får du opp en liste av filer, nede til høyre i det vinduet er det en knapp som heter "Cleanup system files". Klikk på den, porgrammet vil skanne en gang til og du får opp et alterbnativ til i den fil listen "Previous Windows installation files". Merk av den, og så fjerner Disk Cleanup den mappen. Endret 28. januar 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
MarKra Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Jeg har nå forsøkt med Disk Cleanup, og det fungerer desverre ikke. Jeg kan jo også nevne at denne mappa inneholder ikke en systemfil eller noe sånt, det er en mappe jeg har opprettet en gang og inni ligger det kun en spillefilm. Jeg så denne filmen da jeg først hadde fått den, og den gangen virket den fint, senere har det imidlertid gått galt ett eller annet sted, for som sagt får jeg ikke åpnet mappa eller noen ting. Mappa det er snakk om ligger her: windows.old -> Users -> Martin -> Documents -> Azureus Downloads -> Smokin' Aces[2007]DvDrip[Eng]-aXXo Prøvde igjen og velge slett fra menyen ved å høyreklikke på windows.old, da får jeg opp "Resirkulerer"-vinduet, hvor det står "Recycling 1 item (0 bytes). Ingen info om forventet tid det vil ta eller lignende, og etter en stund kommer en beskjed hvor det står "You need to confirm this operation." og jeg kan velge Try Again eller Cancel. Ved å velge Try Again skjer akkurat det samme en gang til. Hardisken begynner å lage en klikkelyd, som beskrevet i øverste innlegg, og etter en stund kommer samme beskjeden opp på nytt. Veldig frustrerende :/ Endret 28. januar 2009 av Scorix Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Du kan jo prøve denne metoden, som virker fint i Vista, men vet ikke om det går i Windows 7. Gå til denne siden http://www.howtogeek.com/howto/windows-vis...-menu-in-vista/ og last ned Takeownership.zip. Det forklares hva du må gjøre på den siden. Med litt flaks, vil det virke i Windows 7 au. Du vil da få opp en nytt valg "Take ownership" på menyen når du høyrekilleker på Windows.old. Klikk på det valget, og da skal du være "Eier" av den mappen og burde kunne slette den. Endret 28. januar 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
MarKra Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Har nå prøvd med Take Ownership, som så ut til å fungere helt fint i Windows 7, men det ga akkurat samme resultat. Da jeg prøvde å slette mappa fikk jeg den samme repetative feilmeldingen som tidligere. Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Har du prøvd unlocker. Den fungerer ikke med 64 bits os om du har det. http://ccollomb.free.fr/unlocker/ Lenke til kommentar
MarKra Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Har du prøvd unlocker. Den fungerer ikke med 64 bits os om du har det. http://ccollomb.free.fr/unlocker/ Unlocker virket ikke. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Slik jeg skjønner det, så installerte du Windows 7 i går, da kan du neppe ha mye som er verdt å ta vare på den disken vel. Har du det, kopier det over på en ekstern disk. installer wundows 7 på nytt, men denne gangen slett den gamle partisjonen først og opprett så ny partisjon for Windows 7. Da slipper du i det minste det problemet med Windows.old. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Høres ut som du har problemer med en defekt disk. Prøv diagnoseprogram, du finner slike på UBCD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå