thorsen71 Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Kan noen gi estimatert på hva forskjellen vil være i ytelse på en selvbygget "gamer pc" til 6-7k og 12-13k. Lurer på å kjøpe en fornuftig stasjonær pc eller gå litt "crazy". Har sett på et par oppsett til 6-7k som virker fornuftige både i pris og ytelse, men... tenker også på en litt dyrere løsning.... På forhånd takk for innspill! Endret 28. januar 2009 av thorsen71 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 ytelseforskjell er ganske stor, men en maskin til 7000 vil kunne dra det meste idag ganske greit. En tommelfingregel er uansett at mer du stiger i pris jo mindre får du igjen for pengene! Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Forskjellen vil hovedsakelig ligge i kvaliteten på komponentene, samt ytelsen på skjermkortet. Så spørsmålet er: hvor mye spiller du, hvor stor skjerm ønsker du, hvilke krav til kvalitet på skjermen stiller du, hvor kraftig prosessor ønsker du, og sist men ikke minst, hvor mye støy ønsker du at pc'n skal lage? Jo mer penger du putter inn, jo bedre blir det (opp til et visst punkt da...) Bygge selv? Det ville jeg gjort, da man får akkurat det man ønsker seg, kan handle fritt fra billigste butikker, og man lærer en del på veien mot ny pc. Uten å vite hvilke krav du stiller, vil jeg overhodet ikke kalle en pc til 6-7000kr for en "gamer-pc". Det er og blir en kontor-pc, ingenting å diskutere der, siden man får en midend cpu, halvgodt skjermkort og en slapp strømforsyning. Prøv å sette opp et forslag med Intel E8400-8600, P45 hovedkort, ATi 4870 skjermkort, 4GB 1000mhz ram, 500-600W strømforsyning fra Mist eller Corsair og et kabinett du liker, så er du godt på vei. EDIt: hmmm, kanskje jeg må vurdere den bastante påstanden om hva en pc til 6-7000 defineres som... Koster jo ca 7000-7500kr for de delene jeg satt opp... hmmm, verden har kanskje blitt litt billigere i det siste... Men det er uten skjerm da.. Så 10 lapper er kanskje et fornuftig sted å starte..? Endret 28. januar 2009 av newman221 Lenke til kommentar
thorsen71 Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Er det noen som kan si noe om ytelse på en pc til ca 7,5k og 15k. Regner med at den ikke er dobbelt så kjapp.. Kan det være 10-20% raskere eller er det mer? Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Er det noen som kan si noe om ytelse på en pc til ca 7,5k og 15k. Regner med at den ikke er dobbelt så kjapp.. Kan det være 10-20% raskere eller er det mer? Som noen nevnte over så er det bruksområdet ditt som bestemmer hvor mye mer du får igjen. Dersom du skal spille de nyeste spillene på en 24" monitor så vil du ha stort utbytte av å legge litt mer penger i pc'en. Det samme hvis du driver med videoredigering eller tunge programmer. Dersom du (som meg) spiller av og til på en 19" og ikke krever at alle spill kan kjøres på max så vil jeg påstå at du ikke merker stor forskjell selv om du dobler prisen. Jeg betalte i overkant av 5 lapper for min pc, og kunne ikke være mer fornøyd med ytelsen(P5QPro/e8400/hd4850). Det eneste jeg nå ser at jeg kunne lagt litt mer penger i er kabinett og PSU, men til mitt bruk så fungerer det jeg har utmerket. Hvis du skriver hva du skal bruke pc'en til så finnes det en hel bunke smarte folk på dette forumet som kan gi deg forslag på hvor mye du bør investere for å få mest for pengene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå