Gå til innhold

Hvordan kjøre denne rundkjøringen


Ekko

Anbefalte innlegg

Det man altså påstår her er at dersom noen komemr på en "forkjørsvei", og noen fra høyre skal inn, så har vikepliktskiltet like høy prioritet som "høyrereglen", med andre ord: Begge har vikeplikt?

 

Det eneste tilfelle jeg kan se at feltskiftevikeplikt oppstår i en rundkjøring er dersom vikepliktende kjøretøy enten har kommet inn før, eller samtidig med annet kjøretøy (vikepliktskiltet gir vikeplikt), noe som altså skjer omtrendt aldri i en typisk norsk rundkjøring.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du påstår nå, er at dersom en bil kjører i høyre felt på en vei med to felt (kjøreretning spiller ikke rolle), og samtidig vil skifte felt til venstre felt mens en bil står foran et vikepliktskilt og vil inn på denne veien, så har den som vil skifte felt like mye vikeplikt som den som vil kjøre forbi vikepliktskiltet?

Lenke til kommentar
Det du påstår nå, er at dersom en bil kjører i høyre felt på en vei med to felt (kjøreretning spiller ikke rolle), og samtidig vil skifte felt til venstre felt mens en bil står foran et vikepliktskilt og vil inn på denne veien, så har den som vil skifte felt like mye vikeplikt som den som vil kjøre forbi vikepliktskiltet?

 

Ha i høyrefeltet får vikeplikt for dem som måtte befinne seg i venstrefeltet han vil inn i, ja, men IKKE for han som står foran skiltet..

Lenke til kommentar

Ja, og da kommer spørsmålet: Når alle veier inn til en rundkjøring har vikepliktskilt, hvordan kan da en bil bare oppstå inne i rundkjøringen uten å ha kjørt forbi et vikepliktskilt?

 

En bil kan jo selvsagt parkere inne i rundkjøringen, eller kjøre rundt og rundt og lete etter et offer som kjører inn, eller kan aksellere og kjøre opp på siden av en som har kjørt inn etter vedkommende, kjøre inn akkurat samtidig og følge hele veien rundt til 3. eller senere avkjøring i høyrefeltet med en på sin venstre side. Uansett slik situasjon, så er det svært skjeldent de vil oppstå, og dermed "omtrendt ikke-eksisterende".

 

Står man og venter på en bil som har kjørt inn på forrige innkjøring og er i venstre felt, så er det å forvente at vedkommende skal ut i 3. avkjøring (dersom rundkjøringen har 4 avkjøringer), dermed er det ikke fritt frem å legge seg inn i høyre felt pga. det vil være til hinder for en trafikkant som allerede befinner seg innenfor kryssende vei.

 

post-19072-1233438473.gif

202 Vikeplikt

Skiltet angir at kjørende har vikeplikt for kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg.

 

1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.
Endret av gxi
Lenke til kommentar
Står man og venter på en bil som har kjørt inn på forrige innkjøring og er i venstre felt, så er det å forvente at vedkommende skal ut i 3. avkjøring (dersom rundkjøringen har 4 avkjøringer), dermed er det ikke fritt frem å legge seg inn i høyre felt pga. det vil være til hinder for en trafikkant som allerede befinner seg innenfor kryssende vei.

 

Da forstod jeg deg riktig likevel. :)

 

Om jeg forstår bildet ditt riktig, vil jeg si at du kan legge deg inn i høyre felt selv om det ligger en bil i venstre felt i rundkjøringen. Du hindrer ikke ham på noen måte, han har sitt felt, og du har ditt. Når dere så skal ut av rundkjøringen, oppstår en NY situasjon, der han har vikeplikt for deg HVIS det skulle bli problemer. Dette vil igrunn aldri skje, i og med at så og si ingen tør å legge seg inn i høyre i denne situasjonen. Dessuten kommer innerfeltet fortere rundt, og kan lett legge seg foran bilen i høyre felt ut av rundkjøringen.

 

Det er min tolkning av situasjonen. :)

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Nå er det sånn at vikepliktskiltet gjelder pr. veistrekning som jeg har forklart, ikke pr. kjørefelt, så det spiller ikke noen rolle om en vil kjøre igjennom rundkjøringen midt mellom feltene (dog vil det være brudd på et par andre regler, så den situasjonen skal ikke oppstå), vikepliktskiltet gjelder over alle trafikkregler som vikeplikt.

 

Det er akkurat det samme som på en hvilken som helst annen vei. Om du kjører ut på en forkjørsvei og du blokkerer muligheten for forbikjøring for noen som allerede er på den veien, så har du allerede brutt vikeplikten.

 

Er desverre alt for mange som tror at vikeplikten er oppfyllt så snart en har klart å stabilisere bilen i kjørefeltet, men slik er det altså ikke.

Lenke til kommentar

gxi, jeg skjønner overhodet ikke hva du skravler om.. Og jeg klarer ikke forstå at det skal bli så mye skriveri om noe så enkelt som spørsmålet til trådstarter.

 

For å si det enkelt, mener du at jeg tar feil når jeg sier at fører skal ligge i høyre felt for å unngå feltskifte og vikeplikt i den sammenheng?

Lenke til kommentar

Bilde forklarer.

 

Men står det skilt foran rundkjøring så sier det hvordan du skal ligge i den rundkjøringen.

Eks:

 

Bilde til høyere sier du skal ligge i høyre fil også kjøre rett fram

Bilde til venstre sier du skal ligge i venstre fil også kjøre rett fram.

 

PS: Disse eksemplene er bare vis det er skilt foran vis ikke så forklarer det hovedbilde resten!

post-174330-1233597396_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Nå er det sånn at vikepliktskiltet gjelder pr. veistrekning som jeg har forklart, ikke pr. kjørefelt, så det spiller ikke noen rolle om en vil kjøre igjennom rundkjøringen midt mellom feltene (dog vil det være brudd på et par andre regler, så den situasjonen skal ikke oppstå), vikepliktskiltet gjelder over alle trafikkregler som vikeplikt.

 

Det er akkurat det samme som på en hvilken som helst annen vei. Om du kjører ut på en forkjørsvei og du blokkerer muligheten for forbikjøring for noen som allerede er på den veien, så har du allerede brutt vikeplikten.

 

Er desverre alt for mange som tror at vikeplikten er oppfyllt så snart en har klart å stabilisere bilen i kjørefeltet, men slik er det altså ikke.

Jeg er ikke sikker på om du kan sette likhetstegn mellom "vanlige" kryss, som f.eks. et T-kryss, og en rundkjøring i denne sammenhengen...

Lenke til kommentar

Ser ikke poenget ditt gxi.

 

Folk legger seg i høyere vis de skal opp til høyere med engang. Vis ikke så venter de.

 

Skal trafikken få flyt er det mange som legger seg i høyre også svinger av på den første. Fordi det blokkere ikke fyren i venstre vis han kom ifra utkjøringen som var til venstre den første.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...