Gå til innhold

Den store militære infotråden V2


aklla

Anbefalte innlegg

KESK er ikke en del av Panserbataljonen, men ligger under Hærens Taktisketreningssenter, HTTS. Så vidt jeg vet kan du fortsatt avtjene førstegangstjeneste ved KESK, er fortsatt folk som enda ikke er ferdig med rekrutten der nå

Det eneste jeg fant var dette. Men på oppmøtekalenderen på HTTS står det en Y med beskrivelsen "Avskaling frå opptak til fallskjermjeger". Betyr dette at det er bare folk som faller av fallskjermjeger-opptak som får utføre infanteri-førstegangstjeneste på KESK?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

KESK er ikke en del av Panserbataljonen, men ligger under Hærens Taktisketreningssenter, HTTS. Så vidt jeg vet kan du fortsatt avtjene førstegangstjeneste ved KESK, er fortsatt folk som enda ikke er ferdig med rekrutten der nå

Den blir styrt av HTTS, men er fortsatt en underavdeling av Pbn i krise eller krig. Hva det har å si for logistikken i fredstid aner jeg ikke, men de har jo aldri noe med hverandre å gjøre i hvert fall.

Lenke til kommentar

Sommerinnrykket til KESK består mest av folk som faller av opptaket til fallskjermjegerne ja. Dvs 1 stormtropp og 1 stridsvognstropp. Siste stormtroppen har innrykk i januar og kan søkes på som vanlig. Sikkert mulig å søke sommer også, men er nok færre/ingen som kommer inn.

 

Sto heller ingen ting på den linken om at KESK ligger under Pbn såvidt jeg kunne lese.

Lenke til kommentar

 

KESK er ikke en del av Panserbataljonen, men ligger under Hærens Taktisketreningssenter, HTTS. Så vidt jeg vet kan du fortsatt avtjene førstegangstjeneste ved KESK, er fortsatt folk som enda ikke er ferdig med rekrutten der nå

Den blir styrt av HTTS, men er fortsatt en underavdeling av Pbn i krise eller krig. Hva det har å si for logistikken i fredstid aner jeg ikke, men de har jo aldri noe med hverandre å gjøre i hvert fall.

 

Hvor står det der? Jeg ser bare 4 underavdelinger på den listen, og ingen av dem er KESK.

Lenke til kommentar

 

 

KESK er ikke en del av Panserbataljonen, men ligger under Hærens Taktisketreningssenter, HTTS. Så vidt jeg vet kan du fortsatt avtjene førstegangstjeneste ved KESK, er fortsatt folk som enda ikke er ferdig med rekrutten der nå

Den blir styrt av HTTS, men er fortsatt en underavdeling av Pbn i krise eller krig. Hva det har å si for logistikken i fredstid aner jeg ikke, men de har jo aldri noe med hverandre å gjøre i hvert fall.

 

Hvor står det der? Jeg ser bare 4 underavdelinger på den listen, og ingen av dem er KESK.

 

Tar det tilbake!

Hmmh, nå trenger jeg en forklaring på hva som evt. skjer med KESK i eventuelle nasjonale stridigheter

Lenke til kommentar

Er det en helt tåpelig tanke å søke på fallskjermjeger-opptaket kun for å ende opp i KESK?

Jeg har ikke noe grunnlag til å svare på denne, men jeg gjør det læll og håper på at du får et bedre svar fra noen andre.

Tror ikke det er helt hensiktsmessig.. Da må du i det minste være veeeeldig motivert og mye bedre trent enn gjennomsnittet og gjøre en skikkelig innsats for at det ikke skal virke for dumt. Det er veldig veldig mange søkere som ikke kommer til opptaket hvert eneste år, stor sjanse for at du hadde vært én av dem og da hadde du ikke vært noe lenger av den grunn.

 

Skal sikkert ikke se bort ifra at de blir underlagt en avdeling som Pbn eller TMBN, men de er mer enn kapable til å løse egne oppdrag på eskadronsstørrelse. Mye godt befal og offiserer der.

Ingen tvil om det, men jeg vil tro de har behov for logistikken, sambandet og forsyningene man har tilgang på som underavdeling i en større bataljon eller lignende. Nå har ikke jeg noe innsideinformasjon om KESK, så noen andre får rette på meg om de mener KESK hadde klart å fungere som egen avdeling.

Lenke til kommentar

Noen som kan vise meg til reglementet hvor det står hvordan luer med kongemerke skal bæres når de er i lommene?

 

Jeg vet forsåvidt hvordan beret bæres i praksis, men står det skrevet ned i reglement?

 

Båtlue, står det noe i reglementet hvordan disse skal bæres i lommene?

 

Finner kun reglement for lommene; De skal ikke overlesses og kunne kneppes normalt igjen. Ting i lommene skal normalt ikke synes.

Endret av _Martin
Lenke til kommentar

Noen som kan vise meg til reglementet hvor det står hvordan luer med kongemerke skal bæres når de er i lommene?

 

Jeg vet forsåvidt hvordan beret bæres i praksis, men står det skrevet ned i reglement?

 

Båtlue, står det noe i reglementet hvordan disse skal bæres i lommene?

 

Finner kun reglement for lommene; De skal ikke overlesses og kunne kneppes normalt igjen. Ting i lommene skal normalt ikke synes.

Er vel denne du har sett i? Finner ikke noe vettugt selv dessverre... En vanlig ting i hæren er å pakke bereten slik at kongemerket synes opp av lommen

Lenke til kommentar

 

Noen som kan vise meg til reglementet hvor det står hvordan luer med kongemerke skal bæres når de er i lommene?

 

Jeg vet forsåvidt hvordan beret bæres i praksis, men står det skrevet ned i reglement?

 

Båtlue, står det noe i reglementet hvordan disse skal bæres i lommene?

 

Finner kun reglement for lommene; De skal ikke overlesses og kunne kneppes normalt igjen. Ting i lommene skal normalt ikke synes.

Er vel denne du har sett i? Finner ikke noe vettugt selv dessverre... En vanlig ting i hæren er å pakke bereten slik at kongemerket synes opp av lommen

 

 

Ja, er inneforstått med det. Finner bare ikke noe spesifikt om det, men er en godt etablert norm om ikke annet! Bare lurer på hvordan dette overføres til båtlue.

Lenke til kommentar

Tar det tilbake!

Hmmh, nå trenger jeg en forklaring på hva som evt. skjer med KESK i eventuelle nasjonale stridigheter

 

 

Jeg spurte sesjonsoffiseren om kampeskadronen, og han sa at den egentlig var underlagt panserbataljonen, så du har nok rett. Velger å stole på ham (og deg) da han han var kaptein og hadde erfaring fra Libanon og GSV, og virket oppriktig på andre ting.

 

Angående mitt opprinnelige spørsmål fikk jeg høre at det var plasser som stormsoldat i KESK, men de aller fleste av disse var reservert til folk som faller av fallskjermjegeropptaket, og for oss som ikke skulle på opptak var det tidligst plass i januar 2016.

 

Valgte panserbataljonen i stedet, noen som vet noe om forskjellen på stormeskadron 3 og 4?

Lenke til kommentar

Kesk underlagt panser? Den var ny for min del.. Da jeg var i panser (09 - 10) var det ikke tilfelle ihvertfall... Eneste må være at både kesk og panser er stolte kavalerister med sort beret!

 

Men stormesk 3 og 4:

De er på papiret helt identiske. En av eskadronene vil ha en befalsskoletropp i tillegg, dette ble rullert på tidligere. Nå som Hæren vel har felles befalsskole er det muligens slutt på denne ordningen, men var ihvertfall slik for 4 år siden.

Esk 3 deler en helt OK kaserne med kavesk, og har kort vei til velferden og treningsmuligheter på fritida. Esk 4 har vel det meste av sin kaserne for seg selv, og noen titalls meter kortere vei til messa for frokost, lunch og middag, men tilsvarende lengre vei til velferden og treningsrom.

 

Uansett, stormeskadronene bruker det samme materiellet, skal lære det samme og "lider" under det samme ryktet om at stormerne er de største jævlene på Setermoen. (Fra andre enheter er dette ment i negativ forstand..) Havner du i en av disse får du derimot en meget krevende, men også utrolig givende tjeneste! Som tidligere esk 3 dragon, må jeg vel få lov til å si at ulven er litt kulere enn jervopplegget esk4 flyr rundt med, men det er nå meg.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Stemmer, men jeg tenkte på rent administrativt også. Da vi hadde trening mot dem, var de ihvertfall underlagt hærens våpenskole, og det er definitivt ikke Pbn.

Sånn jeg har skjønt det så "eies" de av Pbn, men "lånes bort" altså er underlagte våpenskolen i fredstid.

 

Edit: brukt litt feil ordvalg av 'underlagt' osv til tider gjennom tråden

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar

Stormere er ålreite dyr de - må bare holdes adskilt fra artillerister og lokale helter ;)

 

Og sanitetsfolk....

 

Men nye kaserner ja KingArms, det var nytt for meg. Men når du sier "gamle" Esk 4 kaserna, tenker du på "gamle gamle" kaserna (altså den på samme side av oppstillingsplass som sanbn sin) eller den på motsatt side?

Lenke til kommentar

 

Jeg spurte sesjonsoffiseren om kampeskadronen, og han sa at den egentlig var underlagt panserbataljonen, så du har nok rett. Velger å stole på ham (og deg) da han han var kaptein og hadde erfaring fra Libanon og GSV, og virket oppriktig på andre ting.

 

Angående mitt opprinnelige spørsmål fikk jeg høre at det var plasser som stormsoldat i KESK, men de aller fleste av disse var reservert til folk som faller av fallskjermjegeropptaket, og for oss som ikke skulle på opptak var det tidligst plass i januar 2016.

 

Valgte panserbataljonen i stedet, noen som vet noe om forskjellen på stormeskadron 3 og 4?

 

Har absolutt forståelse for at du gjorde det. Januar kontingent er uansett ikke kult :hm:.

Ikke mye jeg kan hjelpe deg med videre, men her har du litt motivasjonsgodbiter i hvert fall med innslag fra både kav og storm fra CR14

 

Stormere er ålreite dyr de - må bare holdes adskilt fra artillerister og lokale helter ;)

Haha. Selv elsker jeg å gjøre mitt beste for å fylle rollen til en stereotypi og dra den lengre. Om jeg hadde vært stormer skulle jeg trent hardt for å bli den største og fått resten av vennene til å bli med slik at det hadde gjallet 'stooorm' i hele lofoten på enhver øvelse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...