Gå til innhold

Den store militære infotråden V2


aklla

Anbefalte innlegg

Må nok regne med å bruke de ja, M77 som de heter. De er harde og gir lett gnagsår i starten, men når du har gått en 20 mil med dem så blir de veldig gode, gitt at du har vært flink med skopussen. Deretter blir de bare bedre og bedre å gå med.

 

Vet ikke hvordan IngBN gjør det, men i mitt innrykk var det flere som ikke hang med fysisk \ læringsmessig \ personlig uegnede, og disse ble sendt til vakt og sikring rundt om i landet eller andre stillinger. Var vel ei som ble BN assistent i nettopp ingeniør om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må nok regne med å bruke de ja, M77 som de heter. De er harde og gir lett gnagsår i starten, men når du har gått en 20 mil med dem så blir de veldig gode, gitt at du har vært flink med skopussen. Deretter blir de bare bedre og bedre å gå med.

 

Vet ikke hvordan IngBN gjør det, men i mitt innrykk var det flere som ikke hang med fysisk \ læringsmessig \ personlig uegnede, og disse ble sendt til vakt og sikring rundt om i landet eller andre stillinger. Var vel ei som ble BN assistent i nettopp ingeniør om jeg ikke husker feil.

Ok:) "No sacrifice, No victory)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ble erklært tjenestedyktig og ble innkalt til Artilleribataljonen på Setermoen i august. På sesjon snakket jeg også med offiser om å søke på HVUB-jeger i Porsangermoen. Men etter å ha snakket med noen, har jeg hørt at om jeg da tar denne lederutdanningen på 12 måneder, kan jeg bli innkalt flere ganger etter jeg er ferdig med disse 12 månedene. Stemmer dette?

 

Hadde ellers planer om å prøve meg som artillerijeger. Noen som har erfaring med dette og vet hvilke tester som jeg da må igjennom for å komme med der?

 

Ett siste punkt: Etter at jeg ble innkalt, har jeg fått ryggplager, spesielt i korsryggen. Har nå gått med dette i snart 4 måneder og gått til behandling uten at det har bedret seg særlig. Er dette noe jeg bør informere om så snart som mulig, og vil det muligens gjøre at jeg ikke er tjenestedyktig lengre?

Lenke til kommentar

Jeg er helt sikker på en av de to: Utskrevet befal er bare tjenestepliktig fram til de er 44 slik som vanlige menige, mens vernepliktig befal er tjenestepliktig til fylte 55. Jeg er ikke 100% sikker på om det også er et skille på total tjenestemengde (om UB har samme tjenesteplikt som menige eller i en slags mellomkategori, eller om de har samme som VB), men jeg tror det.

 

Merk at man blir vernepliktig befal dersom man tar seg jobb som kontrakts- eller avdelingsbefal, selv om man har gått UB og ikke GBU.

Lenke til kommentar

Mistet litt følelse i ene foten etter feltuke og rekrutt i september, og har enda problem med det. Kjenner ikke noe til det når jeg går med sko, men når jeg går barbeint føles det veldig unaturlig ut. Har tidligere fått vite at sånne ting kan forekomme etter hard påkjenning mot føtter, og burde forsvinne etter rundt 3 måneder. Burde jeg skrive søknad om å se lege ?

Lenke til kommentar

Mistet litt følelse i ene foten etter feltuke og rekrutt i september, og har enda problem med det

Er det i hele foten, eller bare i fotsålen? I mitt tilfelle fikk jeg mye død hud og etterhvert slet jeg litt med følsomheten under foten. Kjøpte meg en hudskrape og alt ble mye bedre.

 

Hvis ikke er det jo bare å oppsøke en lege på leir?

Endret av Deleted
Lenke til kommentar

Mistet litt følelse i ene foten etter feltuke og rekrutt i september, og har enda problem med det. Kjenner ikke noe til det når jeg går med sko, men når jeg går barbeint føles det veldig unaturlig ut. Har tidligere fått vite at sånne ting kan forekomme etter hard påkjenning mot føtter, og burde forsvinne etter rundt 3 måneder. Burde jeg skrive søknad om å se lege ?

 

Mistet selv følelsen i deler av begge storetærne i løpet av rekrutten, og jeg var ikke den eneste. Beskjeden vi fikk da vi spurte om legetime for dette var "det går over av seg selv etterhvert", og nå, over ett år etter rekrutten er tærne fine igjen :) Tok dog ikke "3 til 6 måneder" som vi fikk beskjed om, men nesten et år før følelsen var helt tilbake, men dette er nok individuelt :)

Lenke til kommentar

Takk for svar begge to :) høres kanskje litt dumt ut, men spesielt etter jeg har lagt mye rolig og deretter treffer bakken med foten kjennes det ut som jeg trakker ned på bena inni foten. Ligger fremme i fremste del av foten (husker ikke helt hva det heter). Men får vel vente noen uker å se om det blir bedre :D

Lenke til kommentar

 

Hei! Jenter blir testet i "jentepullups" og gutter i "guttepullups".

 

Vil anbefale at du heller bruker et par økter i uka på å gå raske turer med sekk i varierende terreng og med varierende tyngde på sekken. Lettere sekk = raskere masj. Ser du har gått noe med sekk på treningsloggen din, fortsett med dette! Den største kilden til fysisk slit på Skjold var etter min mening masj opp til Mauken. Turen er 300 høydemeter og gjøres unna på mellom 20 og 30 minutter, avhengig av føre og oppakkning.

 

Dersom du vil prøve deg litt foreslår jeg at du ønsker deg til KavEsk på innrykksdagen. Vi har etter rekrutten ingen jenter i i de "operative" troppene (skarpskyttertropp og oppklaringstropp). De er i stab. Flinke befal, nyoppusset kaserne og en givende tjeneste.

 

Ut fra det jeg har sett av treningsloggen din har du bedre fysisk utgangspunkt enn alle jentene i eksadronen, og alle fullførte rekruttperioden. Riktignok med en del skader og skavanker, men de er fortsatt med! Stå på :)

Tusen takk!

Har begynt å bli veldig vant til å gå mye med sekk, har vært på et par øvelser og da har vi både marsjet og løpt veldig mye med en tung pakning + våpen. Har gått litt med 40 kg på egenhånd også.

 

Takk for info. Jeg hadde i utgangspunktet et ønske om å søke meg inn på KPC fordi jeg har hørt det er mest action der, men etter å ha skutt noen ganger samt fått høre at jeg har all potensiale til å komme opp i skarpskyttertroppen vurderer jeg sterkt å ønske meg opp i KavEsk :)

 

Igjen, takk for tips, info og motiverende ord!

Er det forresten noen her som skal gå Nijmegen i år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet konsekvensen av å komme inn på 2. innrykk ovenfor det 1. når det kommer til plasser?

Skal inn i Luftforsvaret neste år, og de har første innrykk i januar, og det andre i mars. Jeg er lærling, og er da fortsatt lærling under det første innrykket, og må derfor inn i mars.

Er det da en risiko for at den avdelingen/tjenesten jeg ønsker da er full?

Lenke til kommentar

Det kommer nok an på hva du ønsker. Enkelte tjenester har bare inntak på enkelte av innrykkene (det er så vidt jeg vet fire: januar, mars, august og oktober ca.), mens andre har inntak på alle fire. Men noen av de som bare har inntak på enkelte innrykk har det i mars og ikke i januar osv.

 

Slik var det i alle fall da jeg var inne. Det enkleste er å ringe vpv og spørre, mulig de kan svare deg.

Lenke til kommentar

Hei hei folkens, jeg skal bli vognfører (forhåpentligvis) i luftforsvaret på ørlandet og lurte på en ting angående hjemreiser.

 

Bor i Trondheim og det er ca 2 timer med bil derifra og hjem, og jeg tenkte å ta med bil dit. vil jeg få dekt noe av bilkostnadene til og fra trondheim?
Da tenker jeg på ferge som er 200kr per tur (?) og diverse bommer.

Har en kjæreste hjemme som trenger litt ekstra oppmerksomhet pga sykdom, så hadde vært supert om jeg kunne kjørt hjem og tilbake oftere enn de 7 gratis-turene i året :)

Setter pris på svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...