henbruas Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Hvis du har begynt på NTNU før du får innkallingen så får du vel utsettelse uansett. Og så vidt jeg har hørt er det liten sjanse for å bli kalt inn hvis man får 5 års utsettelse (med mindre man tar utdanning i noe Forsvaret har stort behov for). Lenke til kommentar
DurrHurr Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 (endret) X Endret 4. august 2012 av DurrHurr Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. august 2012 Forfatter Del Skrevet 5. august 2012 (endret) CTS er ikke det samme som SH, sånn for opplysningens skyld. CTS ligger "over" SH, selv om det i Sikkerhetsloven (kap 6 §19) omtales som det samme. SH er en nasjonal klarering og gir ikke tilgang til NATO-gradert materiale. CTS er like høyt som SH, men gir tilgang til både NATO og nasjonale graderinger, om man er Norsk. En Danske kan ha CTS-klarering, men det gir ikke tilgang til SH-gradert materiale. CTS=NATO SH=Norsk Forøvrig er verken klarering eller arbeids-steder noe man burde "briefe" med, spesiellt om man har ett spesiellt arbeidssted eller høy klarering... Man er langt ifra så anonym som du tror... Endret 5. august 2012 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
Den du veit! Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Er det mulig å velge hvor man blir utplassert når man har verneplikt? Er det noen krav / kriterier for hvem som eventuelt kan velge utplassering? Jeg spør om dette fordi at jeg sannsynligvis kommer til å være forlovet når jeg må i militæret, og ikke ønsker å være for langt vekke fra dama Lenke til kommentar
HOK Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Du kan kontakte vernepliktsverket og bytte tjenestested til et som er nærmere der du bor, i alle fall når det gjelder Hæren. Når det kommer til sjø/luft har disse felles rekruttskole før man blir fordelt ut i avdelinger. Da kommer det an på trøkket til stillingen/stedet du søker, i tillegg til hvordan du har gjort det i rekrutten. I værste fall kan du havne så langt unna dama di du kommer. I beste fall kan du få lov til å bo hjemme og pendle til og fra tjenestested. Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Nå har jeg ikke bladd gjennom tråden, men jeg synes førstepost bør oppdateres med det aller viktigste - feltskoene. Bør man ha noen størrelser for store? Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Feltstøvler* Har du for store støvler vil du få gnagsår utrolig raskt. Støvlene skal romme en fot hver, hver fot skal ha en ullsokk. Stort mer enn det trenger du ikke ha plass til etter min mening ihvertfall. Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Også kjekt med ein lommekniv, eit kompass og ei matpakke nede i skoen også. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Lommekniv festes til belte, du har en egen kompasslomme på stridsvest, matpakke får du fint plass til en lårlomme på feltbukse hvis du ikke skal ha med sekk. Hvorfor skal du mose alt dette rundt en svett fot? Kan ikke være videre behagelig å gå langt med. Lenke til kommentar
signii Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Nå har jeg ikke bladd gjennom tråden, men jeg synes førstepost bør oppdateres med det aller viktigste - feltskoene. Bør man ha noen størrelser for store? Jeg erfarte at skoene viet seg ut etter å ha gått dem ut i vann, så mitt neste par tok jeg en størrelse mindre. Da var de litt for små og vonde å gå med de første dagene, men de vier seg ut. Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Takk for svar Får en forresten tildelt kompass, lommekniv og klokke i forsvaret? Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Kompass er vel en del av grunnsatsen alle får utlevert, lommekniv er vel litt mer avhengig av tjenestested \ stilling. Vi fikk den utlevert som en del av fotsoldatsatsen etter rekrutten. Klokke er det vel ingen som får utlevert, såvidt meg bekjent. Klokke er forøvrig meget kjekt å ha, anbefaler en som er vanntett og som tåler litt. Å velge en klokke med minst mulig metall direkte mot huden anbefales mtp frostskade om vinteren. Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 (endret) Så, i morgen er dagen (endelig) her, og jeg skal i førstegangstjeneste. Da jeg bor i nærheten av Drammen drar jeg til gardermoen, for så å ta buss derfra, til sessvollmoen. Men jeg vet ikke helt hvor lang tid den bussturen tar. Noen som vet? Har inntrykk av at det ikke er lange biten, men kan jo fortsatt ta litt tid? Blir det litt kort tid å ankomme gardermoen kl 08:07, når jeg skal være på sessvollmoen 08:30? Endret 14. august 2012 av Martin HaTh Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Wait what? Du er på Gardermoen 0807 og skal være på setermoen 0830? Du veit at det er snakk om ca 1500km med bil? Eller mente du 0807 på Gardermoen for å så være på SESSVOLLMOEN innen 0830? ^^ Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 (endret) Ops, ja, nettopp. Går litt om hverandre, de navnene der. Endret 14. august 2012 av Martin HaTh Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 (endret) nvm Endret 16. august 2012 av Ulven93 Lenke til kommentar
Åpsens Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 (endret) as Endret 22. august 2012 av Åpsens Lenke til kommentar
LørenskogFIlm Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 2. battaljon er oppløst, fikk jeg opplyst av sesjonsoffiser. Lenke til kommentar
Sapere_aude Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 (endret) 2. battaljon er oppløst, fikk jeg opplyst av sesjonsoffiser. Dette er det vi på godt norsk kaller feilinformasjon. 2BN ble foreslått nedlagt i forsvarssjefens Fagmilitære råd til politikerne, men det rådet ble vraket. I stedet har 2BN fått bevilget 300 millioner til videreføring og omstilling i første halvår 2013. 2BN går over til sommerinnrykk som etter all sannsynlighet blir i starten av august, så neste innrykk for vernepliktige blir august 2013. Første halvår i 2013 går med til omstillingen som omfatter et bytte av kjøretøy (SISU (et pansret personellkjøretøy) byttes ut mot BV (beltevogn)), innføring av nye våpensystemer og en økning i antall vernepliktige og fast annsatte som bataljonen skal ha. Med andre ord, langt i fra oppløst. Min kilde: Oberstløytnant og sjef for 2. bataljon, fortalt under bataljonsjefens time (informasjonsmøte for fast ansatte og tillitsmannsordningen) i forrige uke. Jeg var til stede som en del av TMO, da jeg tjenestegjør i 2BN. PS: 2BN er fette god tjænst, om man er i geværkompaniene i hvert fall! Endret 1. september 2012 av Sapere_aude Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 (endret) . Endret 25. oktober 2013 av -Longva- 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå