Gå til innhold

Om å skille stat fra kirke

Zappy

Anbefalte innlegg

Da må du også i demokratiets navn støtte innsettelsen av en islamistisk regjering dersom de får flertall.

Hvis islamistene får flertall har jeg neppe noe valg.

Hvis vi får en islamistisk regjering her i landet, hjelper det ikke lenger å kjempe med ord, da må vi ta i bruk makt og vold. Da er det greiere å sette foten ned FØR de rekker å ta makten ved å innføre et forbud mot udemokratiske partier.

Du forusetter at forbudet har den ønskede effekt. Det tror ikke jeg. Jeg tror ikke det blir flere islamister av at vi tillater slike partier, og jeg tror ikke at vi får færre av at vi forbyr dem. Derimot er det timelig å tro at de blir mer ekstreme dersom de er forbudt. Det ser vi av nazistiske partier og organisasjoner. Partier har en tendens til å bli formet av samfunnsdebatten dersom de får delta i den.

Men jeg ser du har startet en egen tråd om dette, i tillegg til å ta det opp i en tredje tråd. Så siden vi alt har brakt denne tråden ut på viddene så foreslår jeg at vi setter strek her. (Du må selvsagt gjerne komme med et tilsvar, jeg krever ikke å få siste ordet.) Eventuelt kan vi kanskje få en moderator til å flytte innleggene våre til den nye tråden, så vi slipper å gjenta oss selv...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott, i dag leser jeg i lokalavisa at kommunen kan måtte komme til å betale 50 millioner for å pusse opp diverse kirkebygg i kommunen. Way to go i en Terrakommune + finanskrisa!

Er det ikke på tide med et motsatt system? At de som faktisk vil være medlem i en kirkemenighet melder seg inn i stedet for at alle som ikke vil være medlem må melde seg ut? (Noe de fleste ikke gidder) Så kan man heller trekke en viss % av lønna til disse frivillige som vil være medlem. Det er da vel helt rettferdig? Og vi snakker jo om religion her, det er ikke slik som et sykehus som alle en dag vil få bruk for.

Lenke til kommentar

Det er i forbindelse med kirkevalget, som i år vil foregå på valgdagen, men i et annet lokale en stortingsvalget. Det som sendes ut er så vidt jeg har forstått valgkort som i tillegg til de vanlige valgene er utstyrt med en rute for å melde seg ut.

Lenke til kommentar
Det som sendes ut er så vidt jeg har forstått valgkort som i tillegg til de vanlige valgene er utstyrt med en rute for å melde seg ut.

Viktig at det skapes debatt og oppmerksomhet rundt dette kortet, slik at folk får det med seg!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ser diskusjonen har dødd ut litt, men jeg vil gjerne legge frem mitt synspunkt likevel...

Jeg er absolutt for skille mellom stat og kirke. I Norge skal det være likestilling mellom alle religioner og livssyn, så derfor mener jeg statskirken er helt feil. Når ikke alle i Norge er kristen så må det selvfølgelig bli tatt hensyn til, statskriken er respektløst ovenfor andre livssyn. Religionsfriheten i Norge er nokså oppskrytt siden alle automatisk blir meldt inn i statskirken før de kan å snakke. På den måten jukser statskriken til seg mengder med medlemmer som de aldri hadde fått ellers. Derfor har de ALT for mange medlemmer, i virkeligheten er det bare fåtallet av dem som er kristne. Om det kommer et klart skille mellom stat og kirke vil jeg tro det blir en vekker for folk. De kommer til å tenke over om de virkelig burde være medlemmer der, for hvor kristen er de egentlig? Om kriken ikke har noen sammenheng med staten, om det blir bare kriken så er det ikke sikkert så mange vil være medlemmer. Folk vil også føle seg mer frie til å melde seg ut når staten ikke er innblandet. Nå som så mange er medlemmer er det vanskelig å være den einstøingen som melder seg ut.

Økonomisk er det feil at alle de som aldri bruker kriken må betale for den! Her også er det respektløst at de kristne får en enorm menge penger som ingen andre livssyn og religioner får. Jada, det er fordi flertallet i Norge er såkalte "kristne".

Lenke til kommentar

Jeg hadde virkelig håpt at et skjema som ble sendt til hele norges befolkning ville inkludere muligheten til å melde seg inn i kirka, så kunne man heller starta fra scratch. Eller enda bedre, alle ble meldt ut, og for å bli medlem måtte man kjøpe frimerke og sende brev eller klikke seg inn på en nettside. Nå blir det til at mange ikke krysser av for å ikke være medlem fordi de har en hektisk hverdag eller at de ikke bryr seg eller orker å stresse med det.

Lenke til kommentar
Har ikke noen tanker mot statskirken, ok den.

Dessuten er ikke vitenskapen et argument mot kristendom.

Og det å kalle folk som jobber i kirken for en gjeng idioter er vel ikke så veldig imponerende.

Stats kirken er vel et onde vi for lenge siden skulle vært kvitt, den er ikke OK. For det første har den ALT for mange på medlems listene sine og det er på tide de sender ut et skjema der det enkelt kan avkrysses om en er for eller i mot medlemskap der. I dag er det ofte slik at en nyfødt automatisk blir innmeldt i kirken og det er ikke bra, for det kalles for fusk og juks....

Jeg har ikke tatt meg bryet å lese igjennom hele tråden, ikke kommer jeg til å gjøre det heller. Så det kan hende dette allerede er nevnt.

Det skjemaet du snakker om blir sendt ut til høsten. Tror det skulle være i forbindelse med valget. Man kan enkelt krysse av om man vil ut av kirken. Dette kommer til å bli spennende. Er utrolig mange som er medlem, bare fordi de ikke gidder ta seg bryet med å melde seg ut. Noe som er en liten jobb bare i seg selv.

Lenke til kommentar
Jeg hadde virkelig håpt at et skjema som ble sendt til hele norges befolkning ville inkludere muligheten til å melde seg inn i kirka, så kunne man heller starta fra scratch. Eller enda bedre, alle ble meldt ut, og for å bli medlem måtte man kjøpe frimerke og sende brev eller klikke seg inn på en nettside. Nå blir det til at mange ikke krysser av for å ikke være medlem fordi de har en hektisk hverdag eller at de ikke bryr seg eller orker å stresse med det.

Så utrolig enig med deg!!! Men slik blir det nok ikke...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Den enkeltes livssyn er et personlig anliggende, og toleranse for andres valg og ytringer på tros- og livssynsområdet er en selvfølge. Staten bør verken diskriminere eller favorisere livssyn. Derfor vil Venstre:

- Skille stat og kirke.

- Likestille finansieringen av alle tros- og livssynssamfunn.

- Oppheve bestemmelsen om bekjennelse til en bestemt religion for å inneha offentlige stillinger.

- Endre formålsparagrafene for offentlige samfunnsinstitusjoner slik at de blir livssynsnøytrale og inkluderende.

Lenke til kommentar

Jeg blir faktisk irritert når jeg leser om folk som mener alle skal betale for det enkelte idioter tror på? Det er greit at noe av skatte pengene går til fattige barn i afrika osv, men at pengene våre skal gå til folk/organisisajoner aka kirken som oppfordrer til å tro på eventyr burde vært frivillig, uten tvil.

Så derfor burde staten og kirken skille lag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...