kybstud Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Jaja, greit for meg iallefall. Hva er greit for deg, sier du? At jeg slipper å betale så mye. Hør på Thlom. Lenke til kommentar
Zappy Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Dere betaler omtrent ingenting, og uten ha peiling åssen det er for deg, men så tror jeg at deg og dine bruker kirken til begravelser, giftemål, men kanskje ikke dåp?Så der føler jeg det går opp i opp.. Jeg er ikke døpt, ikke konfirmert i kirken, aldri vært i et bryllup i kirken og aldri en begravelse i kirken (da de foregår stort sett på en gravplass). Jeg har faktisk ikke vært i kirken siden jeg ble tvunget med på barneskolen. Og jeg er ikke medlem av statskirken. Likevel betaler jeg like mye som alle andre. Og det er jo ikke akkurat småpenger de bruker. Husk nå at de får penger for hver eneste person de har JUKSET inn i meldemsregisteret! Ikke nok med at jævlene ikke gadd å bruke medlemslistene de hadde i kirkene når de skulle digitalisere så de brukte like gjerne folkeregisteret (Ja, hvorfor skulle de ikke det!?), men i all ettertid har man blitt meldt inn helt uten grunn og det vært bortimot umilig å melde seg ut. Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Dere betaler omtrent ingenting, og uten ha peiling åssen det er for deg, men så tror jeg at deg og dine bruker kirken til begravelser, giftemål, men kanskje ikke dåp?Så der føler jeg det går opp i opp.. Jeg er ikke døpt, ikke konfirmert i kirken, aldri vært i et bryllup i kirken og aldri en begravelse i kirken (da de foregår stort sett på en gravplass). Jeg har faktisk ikke vært i kirken siden jeg ble tvunget med på barneskolen. Og jeg er ikke medlem av statskirken. Likevel betaler jeg like mye som alle andre. Og det er jo ikke akkurat småpenger de bruker. Husk nå at de får penger for hver eneste person de har JUKSET inn i meldemsregisteret! Ikke nok med at jævlene ikke gadd å bruke medlemslistene de hadde i kirkene når de skulle digitalisere så de brukte like gjerne folkeregisteret (Ja, hvorfor skulle de ikke det!?), men i all ettertid har man blitt meldt inn helt uten grunn og det vært bortimot umilig å melde seg ut. Hmm.. Såpass.. Nei jeg skjønner jo hva du mener, og hvorfor det er litt irriterende.. Men du for ha en stor takk for at du bidrar med dine skattepenger til kirken, selv om du ikke har så mye valg.. Men en takk skal du ha uansett Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Dere betaler omtrent ingenting, og uten ha peiling åssen det er for deg, men så tror jeg at deg og dine bruker kirken til begravelser, giftemål, men kanskje ikke dåp?Så der føler jeg det går opp i opp.. Jeg er ikke døpt, ikke konfirmert i kirken, aldri vært i et bryllup i kirken og aldri en begravelse i kirken (da de foregår stort sett på en gravplass). Jeg har faktisk ikke vært i kirken siden jeg ble tvunget med på barneskolen. Og jeg er ikke medlem av statskirken. Likevel betaler jeg like mye som alle andre. Og det er jo ikke akkurat småpenger de bruker. Husk nå at de får penger for hver eneste person de har JUKSET inn i meldemsregisteret! Ikke nok med at jævlene ikke gadd å bruke medlemslistene de hadde i kirkene når de skulle digitalisere så de brukte like gjerne folkeregisteret (Ja, hvorfor skulle de ikke det!?), men i all ettertid har man blitt meldt inn helt uten grunn og det vært bortimot umilig å melde seg ut. Statskirken får ikke penger basert på medlemstall, kirken er en post på statsbudsjettet. Lenke til kommentar
Zappy Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Åh? Så hvordan bestemmer de hvor mye de andre religiøse får da? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Basert på medlemstallene i statskirken. medlemmer*(overføringer til statskirken/medlemmer i statskirken) Så du kan argumentere for at de kunstig høye medlemstallene til statskirken og eventuelle dobbeltmedlemskap grunnet dårlige rutiner i kirken fører til mindre penger til alternative tros- og livssyn. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Er det ikke sånn at du betaler en viss sum i året, og hvis du melder deg ut av statskirken får noen andre de pengene i stedet? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Jeg syntes vi skal skille stat og kirke. Kirken skal heller ikke få penger over statsbudsjettet. Ser ikke poenget med at alle ikke kristne som ikke bruker kirker og slikt skal betale for at andre skal bruke de. Og hvis gud virkelig finnes, hvorfor sørger ikke han for at kirka har nok penger? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Er det ikke sånn at du betaler en viss sum i året, og hvis du melder deg ut av statskirken får noen andre de pengene i stedet? Nei, som Thlom sier er ikke "kirkeskatten" noen egen post på skatteseddelen, alt går i den samme potten og fordeles til ulike gode formål. Stortinget bestemmer hvilke overføringer den Norske Kirke skal få, i henhold til de antatte behov, ikke i forhold til antall medlemmer. Melder du deg ut får statskirken akkurat like mye. Melder du deg inn i et annet trossamfunn, så øker bevilgningene til dette, men statsskirken får altså ikke mindre. Dette fremgår av Lov om trossamfunn, § 19. Registerført trudomssamfunn kan krevja årleg tilskot frå rikskassen. Tilskotet skal vera så stort at det etter måten svarar om lag til det som staten har budsjettert til Den norske kyrkja, og skal utreknast etter kor mange som høyrer til samfunnet. Alle trudomssamfunn som får rikstilskot, kan kvart år krevja tilsvarande tilskot frå kommunar der det bur nokon som høyrer til trudomssamfunnet. Dette tilskotet vert utrekna med grunnlag i dei budsjetterte utlegg kommunen har til Den norske kyrkja. Offentlege utlegg som gjeld alle, skal ikkje takast med når tilskotet vert utrekna. Departementet kan gjeva nærare føresegner om utrekning og oppgjerd. Tilskota skal gå til religiøse føremål. For mottekne tilskot skal det sendast inn rekneskap. Kommunale avgjerder om tilskot kan trudomssamfunnet klaga over til departementet. Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Jeg syntes vi skal skille stat og kirke. Kirken skal heller ikke få penger over statsbudsjettet.Ser ikke poenget med at alle ikke kristne som ikke bruker kirker og slikt skal betale for at andre skal bruke de. Jeg er ikke sikker på om jeg synes at Den Norske Kirke skal få alle eiendommene med på kjøpet dersom de skilles fra staten. Det er snakk om noen titalls milliarder, og da er ikke kirkebyggene medregnet. Jeg synes personlig at staten skal overta eiendommene ved et eventuelt skille, inklusive kirkebyggene, og så leie dem ut til de som måtte ønske for å dekke driftsutgiftene. Men dermed må vi fortsatt dekke kostnadene over skatteseddelen i den grad inntjeningen ikke er stor nok. Noen vil nok mene at disse eiendommene er kirkens i utgangspunktet (og mange av dem var det allerede før statskirkeordningen ble innført), men verdiene av disse idag må sees i lys av at de representerer en kapital som kirken ikke har behøvd tære på fordi staten har betalt alle de løpende regningene. Og hvis gud virkelig finnes, hvorfor sørger ikke han for at kirka har nok penger? Nja, de fleste kristne synes å mene at Gud ikke befatter seg med verdslig kapital, bare åndelig. (Diverse TV-predikanter unntatt.) Det synet har de belegg for i blant annet Matteus evangelium, kapiitel 22: 15 Da gikk fariseerne bort, og de ble enige om at de ville fange ham i ord. 16 De sendte disiplene sine til ham, sammen med herodianerne, og lot dem si: «Mester, vi vet at du alltid er sann og lærer sant om Guds vei. Du bryr deg ikke om hva andre synes, for du ser ikke på person eller rang. 17 Si oss da hva du mener: Er det tillatt å betale skatt til keiseren eller ikke?» 18 Men Jesus merket ondskapen deres og sa: «Dere hyklere, hvorfor setter dere meg på prøve? 19 Vis meg mynten som skatten betales med.» De rakte ham en denar, 20 og han spurte: «Hvem har bildet og navnet sitt her?» 21 «Keiseren,» svarte de. Da sa han til dem: «Så gi keiseren hva keiserens er, og Gud hva Guds er.» 22 De ble forundret over dette svaret, og de forlot ham og gikk sin vei. Geir Endret 28. januar 2009 av tom waits for alice Lenke til kommentar
geebs Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 For min del handler det ikke om penger. Både jeg, Norge og mer eller mindre alle i Norges land har råd til å sponse kirka med det lille det får. Det det handler om er representasjon, staten skal representere folket, men fordi vi har en representativ parlamentarisme er ikke det her helt mulig. Ofte sitter man og må velge "the lesser of two evils", hvor en representant kanskje er for avskaffing av statskirka, men er i mot et anna emne som mange kanskje er for. Bra elendig forsøk på å forklare, men dere skjønner tegninga . Hva statskirka gjelder derimot, så kommer vi snart til å få flertall for avskaffing, dette sier til og med noen av de religiøse lærerne jeg har på skolen. Enkelte av de er til og med for avskaffing hvis tallene viser det fordi de er såpass tolerante ovenfor andre religioner eller mangel på det og antagligvis mener også at staten skal være folkets stemme.. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Det er mange kristne som vil skille stat fra kirke også, hvis det er noen som ikke har fått med seg det... Lenke til kommentar
geebs Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Det er mange kristne som vil skille stat fra kirke også, hvis det er noen som ikke har fått med seg det... Ja, dårlig bruk av ord der, den "religiøse" læreren jeg refererte til var da selvfølgelig kristen! Lenke til kommentar
O3K Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Det er mange kristne som vil skille stat fra kirke også, hvis det er noen som ikke har fått med seg det... Kilde? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Seriøst? http://frikirken.no/ Lenke til kommentar
V-by Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 bla bla bla... Jeg er delvis enig. Jeg mener at staten skal eie og sørge for vedlikehold av diverse kirker, som bla nidarosdomen. Men ellers så burde kirkebygg og slik overføres til kirken fullt og helt. Og mangler de penger til kirkebygg, så er det jo fullt og helt opp til de som bruker kirka, om de fremdeles vil ha den der. Lenke til kommentar
geebs Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Mjaa, skal nok si meg enig i at enkelte bygg bør holdes under statlig kontroll og vedlikehold. Dette handler da igjen om bygninger av stor kulturell-relevanse til Norge og burde da naturligvis preserveres. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Seriøst? http://frikirken.no/ Jeg tenkte litt mer på statistikker eller noe i den duren som viste til et mer eller mindre nøyaktig % antall. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 bla bla bla... Jeg er delvis enig. Jeg mener at staten skal eie og sørge for vedlikehold av diverse kirker, som bla nidarosdomen. Enig der, men når det kommer til arrangement, lønninger av kirkearbeidere, prosjekter, konserter, leirturer o.l. så synes jeg at de som er kristne skal betale for sine egne særinteresser. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Selvfølgelig må stat og kirke skilles. Ikke bare pga. økonomi, men det ligger i den prinsippielle feilen at staten som skal være for alle (og vi har religionsfrihet) velger ut en bestemt religion, favoriserer den og kaller den statsreligion. Staten skulle sagt at alle kan tro på hva de vil og organisere seg hvordan de vil så lenge de ikke bryter norsk lov, men ingen får noe statsstøtte. Penger får de skaffe seg selv. Forresten irriterer jeg meg vannvittig over søstra mi som skal døpe nevøen min. Hun lurer inn den stakkars lille gutten som medlem av statskirka før han vet en dritt. Dermed bidrar hun også til at prester fortsatt kan skryte av at så mange er "kristen". Jeg har utrolig respekt for moren min som ikke døpte meg da hun mener jeg skulle få finne ut av ting og bestemme det selv. Håper ikke søstra mi leser dette, men jeg mener det om alle som døper barna sine forøvrig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå