Gå til innhold

Fritak etter utdanning?

SondreB

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått utsettelse fra militæret pga studier, som jeg kommer til å fullføre om fire år. Jeg er ikke på noen måte motivert til førstegangstjeneste. I tillegg liker jeg ikke tanken på at jeg da kommer til å være 24 år da, og tjenestegjøre sammen med 18-19-åringer.

Hvor store er sjansene for å bli kalt inn etter endt utdannelse?

Er det mulighet for å slippe unna når jeg først har kommet inn i "systemet" deres?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg har fått utsettelse fra militæret pga studier, som jeg kommer til å fullføre om fire år. Jeg er ikke på noen måte motivert til førstegangstjeneste. I tillegg liker jeg ikke tanken på at jeg da kommer til å være 24 år da, og tjenestegjøre sammen med 18-19-åringer.

Hvor store er sjansene for å bli kalt inn etter endt utdannelse?

Er det mulighet for å slippe unna når jeg først har kommet inn i "systemet" deres?

Takk for svar!

Utsetter du den selv, så kan de kalle deg inn fram til du fylder 31.

Lenke til kommentar
Hva studerer du?

Sivilingenioer paa NTNU.

Er det normalt aa bli kalt inn etter endt utdannelse?

Gaar det paa en maate automatisk, at det ligger i systemet at jeg er ferdig i f.eks. 2012, og da sender de automatisk ut innkalling?

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Dersom du skal bli innkallet uansett, skal du vite at det ikke er så vansklig og komme seg ut. Hadde selv en kokk på 24 som var i nordsjøen. var på rekrutten i en dag. opnet ikke baggen sin en gang. Han stakk til legen og fortalte det som det var, han hadde ingen motivasjon eller grunn til og vere i militæret, kom ikke til og få noe ut av det. kommer vell litt an på hvilken lege du får men. Selv er jeg nettopp ferdig som 22 år og jeg merket også aldresforskjellen der :/ ikke noe særlig nei.

Lenke til kommentar

Eventuelt kan du forhøre deg med FFI (forsvarets forskningsinstitutt) på forhånd. De vil gjerne ha sivilingeniører som VAB (vernepliktig akademisk befal, soldater i førstegangstjeneste med stillinger som tilsier at de skal ha befals grad på grunn av utdanning. For eksempel leger, psykologer, feltprester og en del andre), og det er etter det jeg har hørt en særdeles fin plass å være.

Lenke til kommentar

Hmm... Det jeg ikke liker er a leve i ''frykt'' for a bli innkalt under hele utdannelsen... Som dere sier saa er det jo mulighet for aa bli kalt inn, og at det kommer an paa legen osv om jeg faar dimmet tidlig.

Er det noen maate aa si fra til Vernepliktsverket paa, at jeg ikke overhodet er motivert osv? Tror dere de vil ta dette til etterretning, og gi meg fullt fritak, saa jeg kan ''slappe av''?

Eller er det andre maater aa gjoere det paa? :ermm:

Lenke til kommentar

tror jeg ikke, ryggskader er jo en klassiker. men da er vell virklige ryggskader heller noe og satse på. iogmed at leger vistnok har vanskligheter med og finne det, og lett for pasienten og fake. Men ikke vanntett den heller. Jeg aner ingen måter som er skuddsiker og vanntett dog, isåfall er det noke en godt bevart hemmelighet.

så tror du skal belage deg på og bli innkallet. Men vil du virkelig ikke vere der så blir du sendt hjem, garantert

Lenke til kommentar

Ja, det pleier de. På ett eller annet tidspunkt sender de innkallelse. Da må du søke om utsettelse. Det må du gjøre hvert år til du er ferdig med studiene. hvis du da er under 31, så må du inn uansett hva faen de mener. Det er dog veldig lett å dimittere de første ukene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...