norsemanGrey Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Heisann. Er det noen kan fortelle meg forskjellen på det som på engelsk heter for Task Context og Task Control Block (TCB)? Jeg har forstått det slik at Task Contexten lagres i TCB'en ved et interupt (stemmer det), men hva er forskjellene utover dette? Inneholder de forskjellig 'informasjon'? Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Er det noen kan fortelle meg forskjellen på det som på engelsk heter for Task Context og Task Control Block (TCB)? Jeg har forstått det slik at Task Contexten lagres i TCB'en ved et interupt (stemmer det), men hva er forskjellene utover dette? Inneholder de forskjellig 'informasjon'? Skolelekse? Uansett, wikipedia har definisjonen av task context. "Task control block" har jeg ikke hørt før, men jeg mistenker at PCB er det samme. Task context er den tilstandsinformasjon fra en prosess som man må ta være på for å avbryte prosessen for senere å kunne fortsette utførelsen. PCB er den faktiske datastrukturen som tar vare på task context. Akkurat hva PCB inneholder vil naturligvis variere. Når det gjelder lagring av task context i TCB, så skjer det ikke nødvendigvis ved et interrupt. Det kommer litt an på hvordan interrupthåndtering fungerer og hva som må gjøres ifm. et interrupt (det kan tenkes at visse systemkall ikke krever kontekstbytte, og følgelig vil det ikke være nødvendig med å lagre konteksten i TCB-en. Kjernen kan utføre noen systemkall uten kontekstbytte i omgivelsen til den prosessen som gjorde systemkallet). Generelt vil enhver (midlertidig) avbrytelse av en task medføre at kontekstinformasjonen lagres av OS-et i TCB-en. Om denne avbrytelsen skyldes et interrupt eller noe annet er litt mindre vesentlig. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Thread context er verdiene på prosessorens registere for en gitt tråd. Task Control Block inneholder bl.a context, men også annen nyttig informasjon, f.eks. prioritet, peker til PCB, etc... Uansett kommer det helt an på hvordan operativsystemet er laget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå