unwill Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Hei, Lurer på om det finnes noen tjenester på nett der jeg kan laste opp mine bilder. Ingen bør få tilgang til de utenom de jeg gir tilatelse til, og bildene må gå ann og lastes opp og ned lett... gjerne 100vis av gangen. Også må bildene ikke bli forminsket. Det jeg ser etter er altså en tjeneste for å ha backup av bildene mine på nett gratis. Noen anbefalinger? (fra personer som har prøvd) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t1pvX92QsX Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Kommer litt an på hvor store bildene dine er det. Du har jo tjenester som: www.flickr.com www.photobucket.com www.imageshack.us Disse tjenestene er gratis, men er litt usikker på hva som er maks av størrelse på filene du vil laste opp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Picasa.... Lenke til kommentar
unwill Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Filene er mellom 1 MB - 3 MB stor. Hva er grensene hos Picasa ? Lenke til kommentar
CCola Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Photobucket og imageshack er gode til enkeltbilder. Det kan bli veldig vanskelig å laste opp flere dog. Tror jeg. Hva med facebook? Gjør slik at ingen andre enn deg selv og dine utvalgte får tilgang. Der får du også laste opp 100(?) bilder av gangen. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Photobucket og imageshack er gode til enkeltbilder. Det kan bli veldig vanskelig å laste opp flere dog. Tror jeg. Hva med facebook? Gjør slik at ingen andre enn deg selv og dine utvalgte får tilgang. Der får du også laste opp 100(?) bilder av gangen. Facebook er ikke optimalt tror jeg. 1. Hvordan kan jeg få ned alle bildene mine etter at de har blitt lastet opp? 2. facebook krymper også alle bildene til veldig lav oppløsning. 3. De kan ta rettighetene på bildene, og kan bruke dem slik de vil uten mitt samtykke. Lenke til kommentar
phax Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Photobucket og imageshack er gode til enkeltbilder. Det kan bli veldig vanskelig å laste opp flere dog. Tror jeg. Photobucket er veldig kjekk til å ta mange bilder om gangen, så det er ikke noe problem. Men som alle andre fotogallerier på nett så krymper den bildene. Det trådstarter er ute etter er en online backuptjeneste for data. Ikke heng deg opp i at det er bilder du skal legge ut. Det finnes flere der ute men ingen som er gratis som jeg kjenner til hvertfall. Vi får bare håpe at Google lanserer sin beryktede Gdrive snart. edit: Her har du f.eks et alternativ. Jeg bare googlet så ingen førstehåndserfaring.. link edit2: Et annet alternativ som skal være bra databackup 10,- pr.gb (pr.mnd) og ingen etableringsavgift. Endret 28. januar 2009 av phax Lenke til kommentar
CCola Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Ah, det tenkte jeg ikke på. Men hey! Mail må da funke? Om det er en hel haug med bilder, kan du jo bare pakke dem ned i ei rar fil, for å så sende på mail til den du måtte ønske? Lenke til kommentar
phax Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Veldig tungvint løsning.. For det første får man ikke sendt en mail på x antall gb, så man må dele opp filen i en haug med mail. Gmail har f.eks limit på 20 mb per mail. Og hvordan skal du gjøre det når du vil oppdatere backupen? Nei jeg går bare å håper på at Gdrive blir en realitet. Online backup er noe jeg virkelig kunne trengt. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Jeg har da sendt mange mail på over 20mb, jeg? På gmail. Igår sendte jeg en på 700MB. Men ja, om han skal aktivt drive med å oppdatere innholdet blir det mye stress, men om han laster opp 100 bilder av gangen tror jeg egentlig det ikke blir noe problem. I tillegg slipper han å huske alle url's til forskjellige fotoalbum osv, siden han har dem på mail med dato o.l. ^^ Lenke til kommentar
phax Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Godt mulig, ifølge google sine sider så er den offisielle grensen på 20 mb. Jeg klarer ikke se at dette er noen god løsning. Backup må jo kunne oppdateres og det må helst skje automatisk. Med en ordentlig backupløsning trenger du ikke huske noen url'er. Det er ikke fotoalbum vi snakker om.. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skal være en god løsning. Å laste 100 og 100 bilder opp på mail kan da ikke være så vanskelig som du skal ha det til. La oss si han tok 100 bilder i januar 2009. Ja da kan han pakke dem ned, og kalle fila for "Januar 2009". Og vips, om noe skjer med PC'en så logger han inn på mail, og søker opp "Januar 2009". Og til alt annet backup kan jeg iallfall ikke se hvordan det skal være vanskelig. Du tar backup av Office 2007, og laster det opp på mail. Vanskelig? Nei. Men dette blir mer snakk om backup enn noe annet, og mail er vel ikke det han trenger mest, da han skal kanskje vise bildene til noen andre o.l. Lenke til kommentar
Igniztion Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 www.getdropbox.com Funker meget bra til både bilder og andre type filer. 2GB gratis, mer plass kan kjøpes. Lenke til kommentar
phax Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skal være en god løsning. Vel hvis du ikke klarer å se at å måtte manuellt pakke bildene og sende de på mail er en dårlig løsning så får det bli opptil deg. Jeg orker ikke bruke tid på og overbevise deg. Jeg vil hvertfall foretrekke en backuptjeneste som automatisk tar backup av alle mine nye filer uten at jeg trenger å ofre en tanke. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Vel hvis du ikke klarer å se at å måtte manuellt pakke bildene og sende de på mail er en dårlig løsning så får det bli opptil deg. Jeg orker ikke bruke tid på og overbevise deg. Jeg vil hvertfall foretrekke en backuptjeneste som automatisk tar backup av alle mine nye filer uten at jeg trenger å ofre en tanke. Manuelt pakke bildene og sende de på mail? "Sende" de en plass må du uansett, så det er nå så. Pakke de ned vil jo bare gjøre det hele litt ryddigere, syntes nå jeg. Du får bruke minnepenner du til Gdrive kommer. DET blir nok enklere og bedre. Lenke til kommentar
phax Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Poenget er at med en ordentlig backuptjeneste så gjør maskinen hele jobben for deg. Du bare definerer hvilke mapper du vil den skal overvåke og når nye filer blir lagt til overfører programmet filene til serveren i samme filstruktur som på maskinen. Ryddigere og enklere får du det ikke... Lenke til kommentar
CCola Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Joda, jeg skjønner jo det, men det er jo ingen tjenester som gjør det per dags dato. (Iallfall ikke som jeg vet om, som er gratis.). Og mail metoden er jo ikke så gal som du skal ha det til. ^^ Eks: [email protected] -> Egen konto til bilder. Files: Subject: November - 08 ::: Innhold: Bursdag til Per, Cola-kveld. SubjectDesember - 08 ::: Innhold: Jul, fest, nyttår. Sub: Januar - 09 ::: osv Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Hva med Windows Live skydrive?? 25 GB plass og maks størrelse på bilder er 50 MB. Du velger selv hvem du vil dele de med gjennom MSN messenger... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Dropbox er den beste løsningen. Bare last opp bildene i en egen katalog i photo-katalogen så kan du gi linken til de du vil skal se dem. Enkelt og greit. http://www.getdropbox.com Lenke til kommentar
phax Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Hva med Windows Live skydrive??25 GB plass og maks størrelse på bilder er 50 MB. Du velger selv hvem du vil dele de med gjennom MSN messenger... Sjekket ut skydrive nå. Hadde faktisk ikke hørt om den før. 25gb gratis er jo veldig kjekt, men problemet meldte seg fort... Ser ut til at det bare er muligheter for manuell opplasting av en og en fil. Og det kan fort ta litt tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå