Gå til innhold

Blondine i nød ved valg av objekt til Nikon D40.

Anbefalte innlegg

kan noen tenke seg å forbarme seg over meg?

jeg har ett Nikon D40 kamera. greit nok, men savner auto fokusen en hel masse. kjøpte kameraet for ett år siden, og fattet ikke at der ikke var autofokus på objektivet som fulgte med før jeg var hjemme med kameraet.

så nå er jeg lei nok, og leter etter ett nytt objektiv. mennneh.... jeg har ikke peil på hva slags objektiv jeg trenger....

jeg tar bilder for gøy. har ingen fotograf-drømmer eller noe sånnt. liker bare å kunne ta skarpe, rene bilder. tar mye bilder av dyr i bevegelse (hester), som regel på relativt nært hold, så zoom er bra å ha, men ikke på bekostning av skarphet/farge osv. som sagt er auto fokusen det viktigste... jeg drømmer om ett kamera det er relativt lett å ta fullt brukbare bilder med ;)

noen som har noen forslag? der er jo objektiver i alle prisklasser, men trenger jeg alt det de tilbyr? hvor stor er kvalitet forskjellen på objektiver fra f.eks. Sigma i forhold til de originale Nikon?

heeeeeellllllpppppppp.............

Endret av Talia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt tips er Sigma 18-50mm F2.8 EX DC Macro HSM. Dette er vel en av de beste normal/standar zoomene i den prisklassen. Du vil ikke merke forskjell, iallefall veldig lite, i forhold til tilsvarende fra Nikon. Men Sigmaen har dårligere byggekvalitet, men ved normal bruk er det ikke noe problem. Den vil gi autofokus på D40, er veldig skarp og rask, og ikke minst at den har F/2,8 over hele zoom området :thumbup:

Endret av Brumund
Lenke til kommentar
Tamron 17-50/2.8 har AF motor til Nikon.

Koster ca. 3200kr.

Men da må man passe på å få riktig versjon, da det er en med fokusmotor og en uten. Tamron er litt dårlige til å vise dette på produktene sine. Da jeg var innom Japanphoto for litt siden visste ikke selger at det fantes to forskjellige utgaver, men etter litt om og men fant han ut at de bare hadde den uten fokusmotor på lager.

Lenke til kommentar
Mitt tips er Sigma 18-50mm F2.8 EX DC Macro HSM. Dette er vel en av de beste normal/standar zoomene i den prisklassen. Du vil ikke merke forskjell, iallefall veldig lite, i forhold til tilsvarende fra Nikon. Men Sigmaen har dårligere byggekvalitet, men ved normal bruk er det ikke noe problem. Den vil gi autofokus på D40, er veldig skarp og rask, og ikke minst at den har F/2,8 over hele zoom området :thumbup:

Sammenligne Sigma 18-50 F2.8 med Nikon 17-55mm F2.8G er vel som å sammenligne 2 stjerners hotell med 5 stjerners hotell ;) Begge gjør jobben, men ikke helt samme opplevelse.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
jeg har ett Nikon D40 kamera. greit nok, men savner auto fokusen en hel masse. kjøpte kameraet for ett år siden, og fattet ikke at der ikke var autofokus på objektivet som fulgte med før jeg var hjemme med kameraet.

Hvilket objektiv kjøpte du med det kameraet ?

Tom

Lenke til kommentar

dere er da en kjapp gjeng med hjelpsomme folk!!!

forklar meg litt... hva bør jeg se etter i ett objektiv? fyren i butikken prøvde å selge meg dette (til en mye dyrere pris enn den på netonnet.) Nikon AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR han hadde også dette å annbefale Sigma AF70-300/4-5,6 DG NIKON

alle disse tallene sier meg null og nix....

Lenke til kommentar

Hvilket objektiv kjøpte du med det kameraet ?

Tom

det som kom i boksen? har ikke kameraet hos meg akkurat nå (det ligger i en flyttelass kasse som fortsatt befinner seg på Island)

ja, jeg er clueless... derfor jeg ber om hjelp fra folk som ikke prøver å selge meg noe....

Lenke til kommentar

forklar meg litt... hva bør jeg se etter i ett objektiv? fyren i butikken prøvde å selge meg dette (til en mye dyrere pris enn den på netonnet.) Nikon AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR han hadde også dette å annbefale Sigma AF70-300/4-5,6 DG NIKON

Nikon 55-200/4,0-5,6 => zoom område 55-200mm (tele, dvs brukes til å ta bilder av ting langt unna). De siste tallene er blender, man får 4.0 på 55mm, men 5.6 på 200mm. Blender betyr hvor mye lys som slippes inn (lavere tall er "bedre" ved at mer lys slippes inn - også fordel med lavt tall her siden man da får bedre styring på fokusdybden. Begge disse ser egentlig greie nok ut om du ønsker tele. Normalzoom anbefales til normalt bruk (dvs, f.eks bilder inne). Se anbefalingene mine lagt inn tidligere. VR er også greit, "vibrasjonsreduksjon" - dvs, holder du kameraet ustøtt vil objektivet fikse dette og bildet blir bra uansett.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Det er klart det ofte er noe dyrere i butikk enn på den aller rimligste nettbutikken, men jeg tror du sikkert også forstår hvorfor. På en annen side så spørs det om det er så mye hjelp å få der du kjøpte kameraet ettersom du som nybegynner ble solgt et kamera og objektiv uten autofokus. Dette burde selger ha opplyst om. Er jo seg i selv et glimrende mersalgsargument.

Velkommen til forumet! :)

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

se det... nå lærer jeg noe.... jeg tar lite bilder inne, og til de bildene jeg tar der er original objektet helt okay. da har jeg tid til a stille den manuelle fokusen selv. det er for å ta bilder av hester på konkurranse banen og slikt jeg trenger/ønsker ett nytt....

Lenke til kommentar

Det objektivet som følger med D40 har autofokus. Tror ikke det går an å kjøpe D40 (nytt vel og merke) uten dette objektivet (AF-S 18-55 1/3.5-5.6).

MEN, det er en bryter på det, hvor du kan velge mellom A og M, hvor A betyr autofokus og M betyr manuell fokus.

Lenke til kommentar
Det er klart det ofte er noe dyrere i butikk enn på den aller rimligste nettbutikken, men jeg tror du sikkert også forstår hvorfor. På en annen side så spørs det om det er så mye hjelp å få der du kjøpte kameraet ettersom du som nybegynner ble solgt et kamera og objektiv uten autofokus. Dette burde selger ha opplyst om. Er jo seg i selv et glimrende mersalgsargument.

Velkommen til forumet! :)

takk du!

joda, jeg skjønner hvorfor de er dyrere, men syntes nok at 1500 i prisforskjell var litt for drøyt til å skulle støtte lokal samfunnet ;)

for å være helt ærlig så tror jeg ikke selger har peiling i det hele tatt. når jeg sa at kameraet han solgte meg i fjord ikke kom med auto fokus ble han litt paff....

Genial tittel på tråden, her stormer det på med bolde riddere :)

ja, jeg ække så dum ser du ;)

Det objektivet som følger med D40 har autofokus. Tror ikke det går an å kjøpe D40 (nytt vel og merke) uten dette objektivet (AF-S 18-55 1/3.5-5.6).

MEN, det er en bryter på det, hvor du kan velge mellom A og M, hvor A betyr autofokus og M betyr manuell fokus.

har ikke funnet noen slik bryter, verken i manual eller på objektet.... men så er jeg jo blond, så nå er jeg i tvil....

Lenke til kommentar
Genial tittel på tråden, her stormer det på med bolde riddere :)

Var vel ikke helt tilfeldig valgt tittel :) Men er det ikke vakkert å se alle fotonerdene (meg selv inkludert) som kommer "løpende" for å hjelpe?

når man poster etter midnatt, og skal opp med ett 18 måneder gammelt troll i morgen tidlig (så man burde strengt tatt vært i seng for lenge siden, da dagen og kvelden blir lang med ett slikt troll i hus) så må man bruke de triksene man har i boka...

fy pokkeren nå gleder jeg meg til å få kameraet hjem så jeg kan lete etter brytere.... seriøst, dersom der ER en bryter der... er jeg da årets blondine????

Lenke til kommentar
fy pokkeren nå gleder jeg meg til å få kameraet hjem så jeg kan lete etter brytere.... seriøst, dersom der ER en bryter der... er jeg da årets blondine????

Om du har en bryter der og den står på "M" istedenfor "A", så ja - da er du årets blondine :D

Lenke til kommentar
Om du har en bryter der og den står på "M" istedenfor "A", så ja - da er du årets blondine :D

den som lever for se.... jeg er ikke ukjent i flause bransjen, så jeg klarer nok det og...

så dersom det objektivet HAR auto fokus (regner nå det som en realistisk mulighet), og jeg allikavel har lagt av penger til nytt objekt... burde jeg da satse på noe med mer zoom? er det objektet som kom med kameraet brukbart i den klassen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...