Gå til innhold

Skolen i Norge!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest bruker-45896

Liker denne og flere andre jeg fant på siden din. Bookmarket siden din, gjorde jeg og.

 

Hvordan ser du for deg at skolen skal være?

Lenke til kommentar

God tekst og pink eagle det står nederest i artikkelen hva trådstarter mener en god skole skal være

 

Det er forståelse av ens relasjon til informasjon som livnærer intelligens. Det er bevissthet om hvordan informasjon former ditt syn på verden som er intelligens. Men intelligens er rebelsk. Alle intelligente mennesker er rebelske. De er ikke enig med noen, og ikke engang med seg selv. De er klar over at dette “selvet” er en haug med minner, opplevelser, oppdragelse og miljøet. De er ikke opphengt i det. De bruker det for det er et nyttig verktøy, men identifiserer seg ikke med det. En intelligent person vil motsi seg selv hele tiden, fordi han lærer, og fordi han har droppet fornuften, droppet idiotien, og er kontinuerlig åpen for motstridende informasjon. Intelligente mennesker konkurrer ikke, fordi de ikke lever i konstant sammenligning med andre. Intelligens gir frihet fra andre og deres meninger om en, men det gir også en evne til medlidenhet. Jeg kjenner kunnskapsrike mennesker som ikke kan føle andres smerte, glede, sorg og ekstase; til hvilken nytte er kunnskapen deres?

 

"En skole skal skape et miljø som har plass til intelligente mennesker." Det er en skikkelig skole.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

 

 

 

God tekst og pink eagle det står nederest i artikkelen hva trådstarter mener en god skole skal være

 

Det er forståelse av ens relasjon til informasjon som livnærer intelligens. Det er bevissthet om hvordan informasjon former ditt syn på verden som er intelligens. Men intelligens er rebelsk. Alle intelligente mennesker er rebelske. De er ikke enig med noen, og ikke engang med seg selv. De er klar over at dette “selvet” er en haug med minner, opplevelser, oppdragelse og miljøet. De er ikke opphengt i det. De bruker det for det er et nyttig verktøy, men identifiserer seg ikke med det. En intelligent person vil motsi seg selv hele tiden, fordi han lærer, og fordi han har droppet fornuften, droppet idiotien, og er kontinuerlig åpen for motstridende informasjon. Intelligente mennesker konkurrer ikke, fordi de ikke lever i konstant sammenligning med andre. Intelligens gir frihet fra andre og deres meninger om en, men det gir også en evne til medlidenhet. Jeg kjenner kunnskapsrike mennesker som ikke kan føle andres smerte, glede, sorg og ekstase; til hvilken nytte er kunnskapen deres?

 

"En skole skal skape et miljø som har plass til intelligente mennesker." Det er en skikkelig skole.

 

 

 

Jeg tenkte noe mer spesifikt. :)

Lenke til kommentar

Hei.

 

 

Takk for en godt skrevet tekst som nettopp ga meg litt bedre selvtillit, og ikke minst for tilgangen til billige bøker jeg lenge har letet etter, fra signaturen din altså!

 

~iPlex

 

Det var synd. Jeg forsøkte aldri å gi deg, eller noen andre bedre selvtillit. Heller å ta den helt fra deg. Jeg skal utdype dette nærmere et annet sted, og sende deg en melding.

 

Vi er Norge A/S' eiendom tross alt.

 

~ Erik den Raude

Voltaire sa:

No snowflake in an avalanche ever feels responsible.

 

Erik, DU er Norge. Hva enn du er, er Norge, er verden. Det er altfor enkelt å skylde på poltikere. Det er deres feil, alt sammen. Men hvem er de? Er de fra en annen planet? Er de en annen art? Polikere er jeg og du, Erik. Vi er grobunnen til dette ugresset. Ingenting vil forandre seg før enhver innser dette.

Liker denne og flere andre jeg fant på siden din. Bookmarket siden din, gjorde jeg og.

 

Hvordan ser du for deg at skolen skal være?

 

~ PinkEagle

Kult.

 

Jeg har ingen framtidsvisjon. For jeg er overbevist om at læringslysten ligger i naturen vår, og er spontan. Kan man styre spontanitet? Har du møtt de som sier "Jeg skal være litt spontan: om en måned tar jeg en tur til skogen". Det går ikke å planlegge spontanitet. La oss så slutte å lede denne lærelysten etter våre idealer og planer, og heller følge den, og la den lede oss, hvor som helst. Jeg er åpen for alt, og jeg vil at skolen skal være åpen for det og. Det må være frihet og fryktløshet i skolen for dette.

 

Skolen er idag full av vettskremte elever. Jeg har sett det, og har vært vettskremt selv. Redd for dårlige karakterer, vanskelige prøver, eksamener og om opptak. Redsel gjør at mennesker tviholder ved noe kjent, men læring er alltid om noe nytt. Skal man lære, må man bli kvitt redsel. Det finnes mange overfladiske løsninger på dette: Fjerne karakterer, for eksempel. Jeg foreslår heller at man forsøker å gjøre eleven bevisst på sin redsel.

 

Jeg husker da jeg og noen venner kom opp i muntlig kjemi eksamen for et år siden. De var redde for alt mulig: Vil sensor være streng? Vil jeg drite meg ut under grillingen? Er materialet mitt bra?

Selv visste jeg hva sensorer liker, og fordi jeg er spesielt interessert i kjemi, visste jeg om et par ting i boka som var dummet ned såpass at det ble feil. Jeg fortalte de andre at de kunne nevne disse feilene for å gi sensor et godt inntrykk. Det fikk jeg til svar at "Vi holder oss til boka, det er tryggere. Han kan ikke si noe om det står i boka." Er det ikke trist, og patetisk? Ser du hva redsel gjør med læring? Læring handler alltid om det ukjente, men et vettskremt sinn oppsøker sjeldent det ukjente. Derfor trenger vi fryktløshet, og det kommer innenfra. Du kan fjerne alle monstre, men den som er redd vil finne opp sine egne monstre.

 

La oss hjelpe elever å finne fryktløshet. La oss skape et miljø der hvor elever kan stille spørsmål ved pensum. Et miljø der alle tabuer brytes ned. Der man gå inn som pakistaner, men komme ut som en ren bevissthet på en selv. I dagens skole kan man begynne som kristen, og slutte som kristen. Starte som liberalist, og ende som liberalist. Slike viktige ting, men det er ikke rom for dem i skolen. I en virkelig skole vil all slik identifikasjon bryte seg ned. Det ville vært alt for kontroversielt, men jeg sier la skolen absorbere alle kontroverser. Gi elevene fryktløsheten til å diskutere med et fritt sinn. Be lærere oppmuntre elevene til å tvile ved sin fars religion, sin mors oppdragelse, sine venners innflytelse. Dette er veldig farlig, men farlig fordi da mister vi oversikten over framtiden.

 

Skolen skal fortsatt undervise i yrker, for yrker er viktige og nyttig, men elevene må ha frihet. Idag begraves elevenes lærelyst i en haug med informasjon. Det må vi slutte med. Elever må selv få velge hvilke evner de ønsker å lære. Mange sier "Men barn vet ikke hva de vil bli når de vokser opp." Sannheten er at ingen vet om sin egen framtid. En mann som var gift for over 20 år, med barn og kone, våknet opp en dag og fant ut at han ville være kvinne. INGEN vet hvem de er. Vi er i stadig utvikling. Rett før du finner ut hvem du er, har du allerede forandret deg for mye. At vi ikke er bevisst på dette, er annen sak. Vi prøver å holde fast til det kjente, til indentiteten vår. Vi kaller oss for nordmenn, blir med i en religion, søker samhørighet i organisasjoner eller fotballklubber. Til stadighet prøver vi å føle oss en del av noe større en oss. Det gir oss mening og trøst, men det ødelegger verden. I et eksperiment ble forsøksobjektene delt inn i to tilfeldige grupper. De fikk se hvem som var og ikke var i deres gruppe. Forskerne tok en og en inn på et rom med to stoler og fortalte forsøksobjektet at en tredje person ville komme inn snart, og at han skulle ordne til med stolene. Når en ble fortalt at den tredje person var fra samme gruppe, ble stolene plassert nærmere hverandre enn når tredje person var fra en annen gruppe. Les mer om identitet i denne boka: Irrationality ~ Stuart Sutherland

 

Det er et veldig betydelig eksperiment. Hvis en tilfeldig gruppeidentitet kan ha en slik ubevisst virkning, tenk da bare hvordan religiøs og politisk gruppetilhørighet skaper splid i verden! I skolen må elever få lov til å konfrontere sin tørst for samhørighet, og lære å stå uten identitet. Elever prøver stadig å være kule, men det er sjeldent de oppmuntres til å granske dette. For eleven er det å være kul en daglig ting, og da synes jeg det bør være et daglig tema på skolen. Bare slik vil man bli kvitt mobbing. Du kan kjefte på mobberen og trøste den mobbede så mye du vil. Ingenting vil forandre seg. For mobberen og den mobbede er en og samme person. Jeg har vært mobbet i store deler av livet, og jeg vil helst ikke innrømme at jeg og mobberne var i bunn og grunn like, men det er sant. Vi var begge oppslukt av å være kule, og oppslukt av andres meninger om oss. Vi var begge fylt av hat for hverandre, men jeg var uheldig med muskelmassen, de hadde plenty. Forskjellen mellom oss var ikke mer enn noen få kilo kjøtt!

 

Jenter og gutter bli kjærester tidligere og tidligere i oppveksten, likevel er det sjeldent slike forhold blir diskutert i klassen. Jeg synes skolen skal la elever granske naturen til forholdene sine. Hva er kjærlighet? Hva er sjalusi? Er det kjærlighet når du blir sjalu av å se jenta di holde hender med en annen gutt? Eller er det er en trang til å eie jenta?

 

Kanskje du forstår poenget mitt. La skolen primært handle om livet, ikke levebrødet. Skolen idag er bare opptatt av levebrødet, yrke. Vi utdanner konkurrerende mennesker, men så blir vi sjokkert når det dukker opp mennesker som Jon Sudbø. Forskeren som drev uærlig forskning, men Jon Sudbø er crème de la crème hva angår utdannelse:

 

Jon Sudbø er utdannet cand. odont. i 1985 og cand. med. i 1994. Han fikk toppkarakterer, og var den beste i sitt kull på tannlegestudiet. Fra 1993 arbeidet Sudbø med sitt doktorgradsprosjekt, som ble finansiert av Kreftforeningen, og ble tilknyttet Radiumhospitalet. Han tok den medisinske doktorgrad i 2001

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Jon_Sudbø

Det er rart at man ikke finner det merksnodig at en slik lærd person, som er noe av det beste skolen idag kan vise fram i portoføljen sin, kan drive med slik lureri. Så mye utdanning, og likevel så mye uærlighet. Vi er så korttenkte at vi skylder på Jon Sudbø, men han er ikke noe skitnere enn oss andre. Mest sannsynlig er han like snill, grei og oppegående som resten av oss. Han er et offer. Han ble lurt til å tro at alt som betyr noe er prestasjon og resultater, og det lærte han på skolen. Jons uærlighet er den samme uærlighet som ligger i oss alle, men omstendighetene og mulighetene varierer for oss alle. Uærligheten uttrykker seg forskjellig. Derfor er vi sneversynte og sier at noen er mer uærlige enn andre, men uærlighet er uærlighet. Hadde Sudbø blitt konfrontert med sin uærlighet helt fra første klasse, lært den å kjenne, sett hva som ligger bak, og hadde vi alle fått den samme sjansen, da tror jeg vi ville hatt en bedre verden. Jeg synes det er skolens jobb å gi disse mulighetene, skape et passende miljø.

 

Jon Sudbø demonstrerer veldig godt at skolen idag trenger en revolusjon, ikke en reform. For det er jeg takknemlig ovenfor Jon.

 

Med vennlig hilsen,

 

Nadeem

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Skjønner til en viss grad det du sier men sliter med å finne en måte å sette dette ut i praksis på...

 

Jeg vil dra dette lenger og si at du egentlig snakker om hele samfunnet, men man er jo barn når man er på skolen så det er naturlig å starte revolusjonen der. :)

 

Men vi trenger mer konkrete planer før vi kunne satt i gang med vår fine revolusjon. Og jeg aner ikke hvordan.

Lenke til kommentar
Skjønner til en viss grad det du sier men sliter med å finne en måte å sette dette ut i praksis på...

 

Jeg vil dra dette lenger og si at du egentlig snakker om hele samfunnet, men man er jo barn når man er på skolen så det er naturlig å starte revolusjonen der. :)

 

Men vi trenger mer konkrete planer før vi kunne satt i gang med vår fine revolusjon. Og jeg aner ikke hvordan.

 

Det er en intern revolusjon, begynn med deg selv. Lær om deg selv. Hvem er du? Hva er ditt "selv"?

Vi kan ikke begynne med barn, for barn er der allerede. Det er resten av oss som må følge etter.

Der er her vi feiler. Vi er så arrogante og tror at det vi som skal lære barna, men det er omvendt.

Vi har mye å lære av dem, men vi korrumperer dem. Vi må derfor begynne med oss selv, for det er vi som deformerer barna.

 

Når vi forandrer oss, vil verden forandre seg med oss. Men vi kan ikke forvente umiddelbare resultater. Kanskje en slik skole aldri kommer til i vårt liv, det må vi godta. Dette kan ikke stoppe oss i fra å så frøene.

 

Hvis du vil ha et konkret forslag, så les disse bøkene:

 

Education and the Significance of Life

9780060648763.jpg

 

 

Irrationality

9781905177073.jpg

 

Awareness

9780312275631.jpg

 

 

Bli våken på dine psykologiske prosesser. Det er alt som trengs. Resten vil spontant følge etter.

 

Spør deg selv hvorfor du er så ivrig etter en oppskrift på denne revolusjonen. Hvorfor søker du noe konkret? Noe set-and-forget?

 

Men jeg har ingen oppskrift for deg. Det er oppskriftene som ødelegger. Alt jeg sier til deg er at du skal lære om deg selv, og oppmuntre andre til det samme. Hva enn du gjør med bevissthet på deg selv, vil føre oss nærmere. Du har venner, oppmuntre dem til å være bevisst på seg selv, granske sine følelser. Har du barn, oppfordre dem til å utforske verden uten frykt. Dette er så konkret jeg kan bli: Vær den læreren du ønsker å se i skolene. Du kan skape et fryktløst miljø hvorhen du er, og snart vil miljøet utvide seg med deltagelse av andre og skolene vil heller ikke unnslippe.

 

Jeg kan beskrive en skolehverdag jeg personlig ville likt. Det skal for det første være små klasser. Hverdagen er delt i to. En del der man lærer fag man selv har interesse for. En annen del der man diskuterer psykologi. Man lærer om sine egne psykologiske prosesser. Hvorfor er opptatt av å være kul? Hvorfor er man stolt av ens herkomst? Altså, essensielle spørsmål. Jeg synes også at man skal lære å meditere en time hver dag. Ikke tulle meditasjon, der man undertrykker tankene sine, men en meditasjon der man ser tankene sine uten å føle seg tilknyttet til dem. Vi mennesker har ofte lite i mellom tanke og handling. Jeg vil gi elevene evnen til å observere tankene sine. Det oppstår tanker, man observerer dem, og så kan man handle fritt. Det er genuin handling, ikke en reaksjon.

 

Vi er mer eller mindre maskiner. Noen sier "Du er en idiot", og plutselig blir du sint, såret og starter en krangel. Hvorfor? Ble du dummere av at noen kalte deg dum? Hva forandret seg? Jeg vil lære om prosessen i mellom. Hva skjer mellom det at jeg blir kalt dum og at jeg blir såret? Er det ikke viktig å finne ut av dette?

 

Skolen trenger ikke bare å være noe staten arrangerer. Inviter noen venner på besøk, og slå av en prat om emnet. Det kan være så enkelt.

 

Med vennlig hilsen,

 

Nadeem

Lenke til kommentar

Løsningen er jo ganske enkel. Statlig finansierte privatskoler!

 

Det sier seg selv igrunn. I dag stilles det ganske få krav til skoler, lærere og elever og når det kommer til grunnskolen så må man ta til takke med det tilbudet staten har å tilby.

En skole som tilpasser seg staten og ikke elevens behov. En skole hvor man ansetter inkompetente lærere som blir i jobben til de enten stryker med eller går av med pensjon.

En skole som legger til rette for at de med ressursterke foreldre enklere kan lykkes og de svake elevene lettere faller utenfor(Aka klasseskille).

Resultatet er at den norske skolen er blant de dårligste i Europa samtidig som vi bor i verdens rikeste land.

 

Statlig skole kan fungere, det er for eks Finland et godt eksempel på men her I Norge fungerer det tydeligvis ikke.

 

Så hvorfor er privatskoler løsningen? Jo fordi man skaper et marked hvor den som leverer det beste produktet er den som vil ha livets rett og man blir hele tiden tvunget til å fornye seg selv(ikke i form av reformer nei) for å ikke falle bakpå. Når man må konkurere mot andre så hjelper det ikke å tilby dårlige skolebygg som lukter vondt og har dårlig inneklima og det hjelper ikke å ansette dårlige lærere. Skoler vil derfor bli tvunget til å sørge for å ha god kompetanse blant lærere til enhver tid. Om en lærerstudent da ønsker å få seg jobb så hjelper det neppe at han har brukt 2 timer ukentlig på studiene om han ikke kan dekke det kompetansebehovet skolene mener det er behov for. Dette vil ikke bare filtrere ut "dårlige" lærere men det kan til og med være med på å sørge for at de dårlige lærerne blir gitt ønsket kompetanse fordi det faktisk blir stilt krav til ham/henne.

 

Så har vi det evige argumentet med at alle gode lærere havner på en eliteskole hvor det kun er barna til Røkke og Hagen som har tilgang og resten av landet må ta til takke med alle de inkompetente lærerne som ikke for jobb hos eliteskolene. Hva skal man si til sånt?

Poenget er ihvertfall at statlig finansierte privatskoler i teorien vil heve kompetansen over hele fjøla fordi det blir satt krav til skoler og lærere. Klasseskillene unngår man lett ved å gi stipend til de elevene som kommer fra familier med lavest inntekt, fattigdom er jo ikke akkurat noe stort problem her I Norge. Så lenge alle elever får velge skoler fritt og staten betaler så vil dette systemet gagne Norge over et lengre tidsperspektiv.

 

Problem solved.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har bare ett par innspill i hvordan jeg syns vil være med på å forbedre skolen.

 

1. Gratis mat på skolen. Dette vil gjøre at elevene får mer energi og det blir mindre forskjeller i de som lager god mat til niste (også forhold til foreldre som lager niste til barna og de som ikke gjør det)

 

2. Bruke tiden på skolen bedre, gjerne mindre tid på skolen og gå mer gjennom hva man egentlig trenger å lære for å klare seg i dagens samfunn. (ingen andre som syns det blir litt for mye ting og tang man må være innom for å være "opplyste"?)

 

3. Slutte med lekser. Når elever kommer igjen fra skolen er mange ofte slitne. Det er mye bedre om elevene kommer hjem fra skolen og er helt ferdig med skolen og får tid til andre ting som familietid, venner, fritidsaktiviteter, hobbyer, osv. Dette vil også jevne ut skillet mellom de som gjør lekser og de som ikke gjør det.

Likevel syns jeg at hvis en elev sliter med noe i ett fag, la oss si sannsyn i mattematikk, så kan han selv velge og jobbe mer med det hjemme for å forstå det bedre.

 

 

Er det ikke andre som syns det er litt rart at livet som unge og spreke skal handle så mye om å lære og ikke erfare?

Lenke til kommentar

1. Følge undervisningen basert på fag som på høyskole istedet for etter fødselsår. Da får man undervisning på eget nivå i alle fag.1.

2. Splitte klassene etter kjønn.

3. Kutte ut fag som kroppsøving, sløyd, historie, sammfunnsfag, religion/etikk, nynorsk, fremmedspråk (som tysk og fransk), morsmål og norsk.

4. Gå over til Engelsk som offisiellt språk.

5. Kutte ut ekskursjoner

6. Bruke fjernundervisning for folk i distrikta.

7. Ikke slippe idiotene inn på vidergående utdanning, men ha yrkesutdanning på ungdomskolenivå i alder.

8. Etterutdanne i prinsipp alle slik at voksne lærer seg engelsk og å bruke datamaskiner.

9. Kreve at uføre som ikke er psykisk utviklingshemmet studerer f eks for å få penger.

10. Endre opptakskrava til høyere utdanning slik at fag som B eller C språk og språklig fordypning ikke er nødvendig.

11. Bruke hjelpelærere uten lærerutdannelse til å hjelpe elevene.

12. Gå over til bedre metoder til å lære språk.

13. Gi Ritalin, kaffe etc til alle elevene.

14. Ikke gi oppgaveløsning som hjemmelekser i grunnskolen da elever har anledning til å skrive av andre eller få hjelp av foreldrene.

15. Gi stipend til elever basert på hvor mye som spares ved at eleven blir raskere ferdig eller studerer hjemmefra.

16. Etterutdanne lærere i fagkunnskaper. ( Man bruker faglærere istedet for klasselærere.)

17. Innføre propaganda og intens biologiundervisning mot overtro og religion.

18. Deregulere og privatisere skolen.

19. Lete etter lærevansker også hos de som ikke er dårlige på skolen og behandle dem (ADHD, depresjon, bipolar, søvnproblemer osv)

20. Skaffe en haug med billige og bra lærere fra utlandet til å undervise på Engelsk i alle språk.

Lenke til kommentar
1. Følge undervisningen basert på fag som på høyskole istedet for etter fødselsår. Da får man undervisning på eget nivå i alle fag.1.

Dette kunne faktisk vært en god idé.

 

2. Splitte klassene etter kjønn.

Hvorfor? Og det strider vel litt imot ditt punkt 1.

3. Kutte ut fag som kroppsøving, sløyd, historie, sammfunnsfag, religion/etikk, nynorsk, fremmedspråk (som tysk og fransk), morsmål og norsk.

Hårreisende. Hva blir igjen? Matte og engelsk?

4. Gå over til Engelsk som offisiellt språk.

Makan.

5. Kutte ut ekskursjoner

Makan.

6. Bruke fjernundervisning for folk i distrikta.

Kan sikkert funke det, men jeg er heller for små grendeskoler.

7. Ikke slippe idiotene inn på vidergående utdanning, men ha yrkesutdanning på ungdomskolenivå i alder.

Makan.

8. Etterutdanne i prinsipp alle slik at voksne lærer seg engelsk og å bruke datamaskiner.

Etterutdanning er lurt, her er vi enige.

9. Kreve at uføre som ikke er psykisk utviklingshemmet studerer f eks for å få penger.

Kommer vel an på hvor ufør man er.

 

10. Endre opptakskrava til høyere utdanning slik at fag som B eller C språk og språklig fordypning ikke er nødvendig.

Strøk du i b-språk på skolen, eller? Å kunne uttrykke seg godt språklig, både på morsmål og fremmedspråk, tør jeg påstå er det viktigste man kan lære seg på skolen.

11. Bruke hjelpelærere uten lærerutdannelse til å hjelpe elevene.

Flere og bedre utdannede lærere er vel veien å gå, synes jeg.

12. Gå over til bedre metoder til å lære språk.

Nå ble du plutselig for språkundervisning igjen.

13. Gi Ritalin, kaffe etc til alle elevene.

Makan.

14. Ikke gi oppgaveløsning som hjemmelekser i grunnskolen da elever har anledning til å skrive av andre eller få hjelp av foreldrene.

Det er ikke noe galt i å få hjelp av andre, selv om avskrift ikke er så lurt, nei. Men hva burde man ellers gjøre?

15. Gi stipend til elever basert på hvor mye som spares ved at eleven blir raskere ferdig eller studerer hjemmefra.

Belønne flinke elever økonomisk? Eller hva mener du egentlig her?

16. Etterutdanne lærere i fagkunnskaper. ( Man bruker faglærere istedet for klasselærere.)

Helt enig.

17. Innføre propaganda og intens biologiundervisning mot overtro og religion.

Makan.

18. Deregulere og privatisere skolen.

Den offentlige skolen bør ikke privatiseres, men private bør få drive skoler om de vil, og disse holder et visst nivå.

19. Lete etter lærevansker også hos de som ikke er dårlige på skolen og behandle dem (ADHD, depresjon, bipolar, søvnproblemer osv)

Oi. Man bør være forsiktig med å hive en haug med diagnoser etter folk.

20. Skaffe en haug med billige og bra lærere fra utlandet til å undervise på Engelsk i alle språk.

Lærere fra utlandet bør lære norsk før de blir satt til å undervise. Og hvordan underviser man egentlig på engelsk i alle språk?

 

(Haha, det var morsomt å svare på et innlegg Pricks-style :wee: )

Endret av Thend
Lenke til kommentar

Først og fremst bør man lære å klare seg selv.

 

Nynorsk diktanalyse, Filosofi, Henrik Ibsen, Amalie Skram, Ivar Aasen og alt dette tullet må straks fjernes fra skolen.

 

Dette er oksedritt som ikke kan brukes til noe når du endelig er ferdig på skolen.

 

Istedet bør man lære hvordan man fyllet ut skattesedler (90% ser ikke over dem før de sender dem inn),

hvorfor det å ta opp lån i Terra er en dårlig idê, forbrukerlovgivningen, sertifikat for bil er et must, farene ved å røyke, drikke og dope seg, seksualopplysning (det finnes fortsatt idioter som blir gravise uten å planlegge det i Norge i 2009!!!) kosthold og hvordan man skriver en jobbsøknad.

 

Vi kan droppe tysk og fransk, da disse arrogante tullingene etterhvert endelig har begynt å lære seg engelsk.

 

 

90% av det man lærer på skolen er rein møkk.

Hele norskfaget har dreid bort fra rettskriving, og har blitt et fullstendig irrelevant sammensurium av litteraturhistorie, nasjonalsosialistisk bonderomantikk og feminisme.

Man lærer om livet til noen nordmenn som likte å skrive på 17-1800-tallet, men selve språket, det lærer vi ikke. Det finnes fortsatt folk som ikke forstår ord deling å og/å-reglene.

Ikke så rart. De fikk sikkert 5 i norsk, men ikke ved å pugge regler. Kun ved å huske masse funfacts om Ibsen, og analysere dikt som aldri var ment å analyseres, og tillegge forfatteren meninger han ikke visste at han hadde. (Søk etter Erlend Loes FAQ om elever som overanalyserer bøkene hans.)

 

Norskfaget er nå få fyllt opp av svada, at elevene ville være best tjent med å fjerne det fra timeplanen. De eneste som kan bruke den kunnskapen til noe, er de som skal bli norsklærere, og lære skiten videre.

 

Vi trenger reformer i norskfaget, og det haster.

Tror ikke vi hadde noe som helst om rettskrivning på ungdommskolen eller videregående.

Bare litteraturhistorier, hovedsaklig så gammel litteratur at man knapt kan kalle den norsk engang. Soga om Gunnlaug Ormstunge og slikt tull.

I et fag som heter Norsk bør man lære, ja nettopp: NORSK.

 

 

Jeg finner det også utrolig at etter over 10 år på skolen, hadde jeg ennå ikke lappen.

Vi lærer mye tull på skolen, som du kun vil få bruk for hvis du skal bli lærer og lære det videre. Men det viktigste av alt; lappen, fikk vi ikke.

Tenk på det. Samme hva slags yrke du velger deg, vil du trenge lappen for å komme på jobb. Lappen burde være obligatorisk for alle som oppfyller de psykiske og fysiske kravene.

 

Jeg kjører bil hver dag. Jeg kan ikke huske sist jeg analyserte et nynorskdikt. Hva gjør du oftest? Hvilket av disse fagene burde prioriteres i skolen?

 

Forsvinnende lite av det lu lærte på skolen har hjulpet deg med å bli et mer selvstendig menneske. Det meste lærte du bare fordi du trengte høye karakter, for å kunne komme inn på neste skole. Meningsløst!

Lenke til kommentar

Mannen med ljåen, ting som filosofi, litteraturhistorie og fremmedspråk er veldig viktig å lære seg. Det er viktig og nyttig på den måten at det gjør en i stand til å forstå verden rundt seg. Det gjør en i stand til å ta egne valg, og å reflektere litt rundt tilværelsen. (Hvorvidt skolen lykkes i dette er en annen sak, og jeg kan være enig i at man burde terpe litt mer på og/å-regler og roe ned diktanalysen litt ;) )

 

Skolen er til for mye mer enn å bare lære seg "nyttige" ting som skriveregler, hvordan kjøre bil og hvordan fylle ut sjølmeldinga.

Endret av Thend
Lenke til kommentar
2. Splitte klassene etter kjønn.
Hvorfor? Og det strider vel litt imot ditt punkt 1.

 

Ja, så man trenger store skoler; som er litt upraktisk i norge så det ville nesten bare bli praktisk i storbyene. Så gutter ikke presterer dårlig med vilje for å være i samme klasse som en jente de liker og omvendt. Og fordi jenter ødelegger gutters evne til å tenke rasjonelt og oppføre seg når de er i nærheten, allefall etter guttene har kommet i puberteten.

 

3. Kutte ut fag som kroppsøving, sløyd, historie, sammfunnsfag, religion/etikk, nynorsk, fremmedspråk (som tysk og fransk), morsmål og norsk.
Hårreisende. Hva blir igjen? Matte og engelsk?

 

matte, engelsk, biologi, kjemi, fysikk), latin og valgfag (språk)

 

 

10. Endre opptakskrava til høyere utdanning slik at fag som B eller C språk og språklig fordypning ikke er nødvendig.
Strøk du i b-språk på skolen, eller? Å kunne uttrykke seg godt språklig, både på morsmål og fremmedspråk, tør jeg påstå er det viktigste man kan lære seg på skolen.

 

Man trenger ikke fremmedspråk for å studere, dermed burde det ikke hindre folk i å studere. Og nei. Men regelen om at man må ha fordypning i enten språk (inkluderer 3-timers engelsk som er altfor lett, men som man ofte ikke kan ta hvis man tar realfag på VGS) eller matte, fysikk eller kjemi er hindrer noen å få studiekompetanse hvis de stryker i realfag enda de har mer enn minimums timetall, og får resten til å sløse med tiden sin på et fag (engelsk) som er plankekjøring.

 

 

15. Gi stipend til elever basert på hvor mye som spares ved at eleven blir raskere ferdig eller studerer hjemmefra.
Belønne flinke elever økonomisk? Eller hva mener du egentlig her?

 

Ikke nødvendigvis flinke, men flittige elever. Stipendet kunne f eks bare bli delt for hvert år man tar høyere utdanning slik at det ikke sløses bort. Man burde oppmuntre de beste elevene til å studere videre og la dem ta høyere utdanning tidligere enn nå.

 

20. Skaffe en haug med billige og bra lærere fra utlandet til å undervise på Engelsk i alle språk.
Lærere fra utlandet bør lære norsk før de blir satt til å undervise. Og hvordan underviser man egentlig på engelsk i alle språk?

 

Man bruker engelske lærere og lærebøker på engelsk og kutter ut fag som er spesielle for norge (norsk, sammfunnsfag, religion).

Lenke til kommentar
Bruker

Innlegg: 3920

Ble medlem: 04/03-2006

 

 

 

 

Mannen med ljåen, ting som filosofi, litteraturhistorie og fremmedspråk er veldig viktig å lære seg. Det er viktig og nyttig på den måten at det gjør en i stand til å forstå verden rundt seg. Det gjør en i stand til å ta egne valg, og å reflektere litt rundt tilværelsen.

Ser ikke hvordan tysklæreren med kjøttkvernstemmen skal hjelpe meg å reflektere på noe som helst. Hele internett foregår på engelsk, så det vi trenger er mer kunnskap om ett språk, ikke litt om flere. Tyskerne lærer seg engelsk de og.

 

Litteraturhistorie kunne være et valgfag for spesiellt interesserte, og bidrar overhode ikke til å hjelpe meg å forstå verden. Det er det vi har sammfunnsfag for. Samfunnsfag er veldig nedprioritert i skolen i dag. Særlig den historien vi er med på å lage. Bøker som ikke inneholder 11. september-angrepene og sånt.

Å lese aviser, i stedet for bøker som er 3 år gamle, burde være pensum.

Det er MYE å ta tak i.

 

Skolen er til for mye mer enn å bare lære seg "nyttige" ting som skriveregler, hvordan kjøre bil og hvordan fylle ut sjølmeldinga.

Er du enig i at man faktisk burde lære disse tingene i skolen?

 

Hvis man skal lære hvordan samfunnet fungerer, har man behov for samfunnsfag, ikke Ibsen. Det man vil trenge å lære er hvordan man fyller ut en riktig jobbsøknad. Du får ikke jobben som bilmekaniker ved å kunne mye om Vildanden. Du kan være en racer på analyse av tekster på Samnorsk, men du er fortsatt en ubrukelig bilmekaniker.

 

Folk som ikke er så flinke i svada-fagene får aldri de imponerende karakterene de trenger for å få seg samfunnsnyttige yrker.

Lenke til kommentar

At skolen faktisk må høre på elever/foresatte når man har udugelige lærere. Hvis en lærer forskjellsbehandler elever, utrolig dårlig til å lære bort, så har ikke læreren noe å gjøre på en skole.

Kombiner dette med lærer evaluering, og lag et obligatorisk kurs for lærere med en prøve på slutten de må stå for å kunne fortsette å være lærer. Og ha dette kurset en gang i året elns.

 

Har hatt nok av udugelige lærere, og masse klaging uten at skolen er villig til å gjøre noe.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er skremmende å se hva slags lærere en skole kan ansette, ta f.eks mattelærerene vi hadde opp gjennom vidregående.

Først fikk vi en hyggelig og kjempeflink inder i matte, men hva hjelper det når elevene har vanskelig ved å forstå hva mannen sier?

I andreklasse fikk vi en eldre dame (les: 70) som hadde problemer med helsa og hvor man skulle tro hun levde i 50åra når det kom til undervisningen.

Det gikk over et halvt år før rektor hørte oss og erstattet henne med en ny lærer. Når vi så kom til 3mx, hadde noen av oss så store huller i tidligere pensum at det såvidt holdt til en 2er på tentamen.

Det hele endte med at flere måtte ta mattekurs hvis de ville inn på høyere utdanning...

 

Kan ikke si at jeg er spesielt fornøyd med hvor "effektiv" språkundervisningen er. Mulig vi bare har vært uheldige med lærerene, men det er ikke mange jeg kjenner som etter 5år med tysk/fransk kan føre en samtale på tysk/fransk/spansk.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
2. Splitte klassene etter kjønn.
Hvorfor? Og det strider vel litt imot ditt punkt 1.

 

Ja, så man trenger store skoler; som er litt upraktisk i norge så det ville nesten bare bli praktisk i storbyene. Så gutter ikke presterer dårlig med vilje for å være i samme klasse som en jente de liker og omvendt. Og fordi jenter ødelegger gutters evne til å tenke rasjonelt og oppføre seg når de er i nærheten, allefall etter guttene har kommet i puberteten.

 

3. Kutte ut fag som kroppsøving, sløyd, historie, sammfunnsfag, religion/etikk, nynorsk, fremmedspråk (som tysk og fransk), morsmål og norsk.
Hårreisende. Hva blir igjen? Matte og engelsk?

 

matte, engelsk, biologi, kjemi, fysikk), latin og valgfag (språk)

 

 

10. Endre opptakskrava til høyere utdanning slik at fag som B eller C språk og språklig fordypning ikke er nødvendig.
Strøk du i b-språk på skolen, eller? Å kunne uttrykke seg godt språklig, både på morsmål og fremmedspråk, tør jeg påstå er det viktigste man kan lære seg på skolen.

 

Man trenger ikke fremmedspråk for å studere, dermed burde det ikke hindre folk i å studere. Og nei. Men regelen om at man må ha fordypning i enten språk (inkluderer 3-timers engelsk som er altfor lett, men som man ofte ikke kan ta hvis man tar realfag på VGS) eller matte, fysikk eller kjemi er hindrer noen å få studiekompetanse hvis de stryker i realfag enda de har mer enn minimums timetall, og får resten til å sløse med tiden sin på et fag (engelsk) som er plankekjøring.

 

 

15. Gi stipend til elever basert på hvor mye som spares ved at eleven blir raskere ferdig eller studerer hjemmefra.
Belønne flinke elever økonomisk? Eller hva mener du egentlig her?

 

Ikke nødvendigvis flinke, men flittige elever. Stipendet kunne f eks bare bli delt for hvert år man tar høyere utdanning slik at det ikke sløses bort. Man burde oppmuntre de beste elevene til å studere videre og la dem ta høyere utdanning tidligere enn nå.

 

20. Skaffe en haug med billige og bra lærere fra utlandet til å undervise på Engelsk i alle språk.
Lærere fra utlandet bør lære norsk før de blir satt til å undervise. Og hvordan underviser man egentlig på engelsk i alle språk?

 

Man bruker engelske lærere og lærebøker på engelsk og kutter ut fag som er spesielle for norge (norsk, sammfunnsfag, religion).

 

Hvis man gjør som du sier, ender man opp med et land som mangler økonomer, jurister og samfunnsvitere.

Latin i 2009? Oh please..

Og vi var rundt 10 gutter av 30 elever i vår klasse, kan ikke si at vi presterte dårlig bare fordi det var masse fine jenter i klassen? Vi lever ikke på 1800tallet.

Endret av EvenruD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...