Gå til innhold

Skolen i Norge!


Anbefalte innlegg

Allmennfagene burde virkelig intensiveres i grunnskolen. Så kunne de yrkesfaglige linjene på videregående hatt minst mulig av dem, slik at elevene kunne fokusert på å bli DYKTIGE i yrket de skal inn i.

 

Jeg mener tiendeklassinger nok godt klarer mattematikken, engelsken og norsken som undervises de to første årene på yrkesfaglig videregående.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter min mening er det på tide å kaste ut Ibsen fra norsktimene. Han er død og har vært død lenge.

Harry Potter er for tiden langt mer populær.

 

Språk er kommunikasjon. Vi lærer ikke å kommunisere, men å analysere dikt skrevet på nynorsk.

Ikke er det moderne språk heller, de gamle tekstene som lærerne tar fram er skrevet enten på dansk eller halvveis norrønt.

 

Det språket vi forventes å bruke i det daglige liv lærer vi ikke på skolen.

 

Vi pugget aldri grammatikk og rettskriving siden barneskolen.

Neida. Fordypning i Sigrid Undset og foredrag om Tarjei Vesaas var pensum.

 

Et fag som heter Norsk bærer mer preg av å være litteraturhistorie for spesiellt interesserte.

 

Engelsk og tysk var aldri sånn. Vi lærte bøying og ordplassering hele tiden, samt litt om talemåter, kultur og politikk i de landene som språkene ble brukt.

 

Norskfaget er bare litteraturhistorie og tekster som er så gamle at de knapt kan kalles norsk etter nåtidens skriveregler. De kunne i det minste oversatt dem!

 

INGEN, jeg gjentar INGEN av avgangselevene kommer til å få en bedre jobb med den kunnskapen de har brukt månedsvis på å tilegne seg. Det måtte i så fall være de som skal utdanne seg til lærere og bringe dævelkapen videre til neste generasjons elever.

 

R D R4RT @ ELEV1E SKR1VER SMS SPRÅK ???

 

En annen ting som plager meg er at man må gå på dyre privatskoler for å lære seg det viktigste faget av alle: BILLAPPEN.

Samma hva du blir, enten du blir norsklærer med en forkjærlighet for Ibsen, vaskedame eller rakettingeniør, vil du trenge et sertifikat.

Sertifikatet burde være et obligatorisk fag for alle som oppfyller helsekravene.

 

Ikke påstå at det er dyrt.

Det er mye dyrere å innprente elevene en masse svada om Ibsen, særlig med tanke på nytteverdien av denne "kunnskapen".

Dessuten vil de fleste ta lappen uansett.

Ikke alle har like mye penger, for lappen er dyrt om man skal betale den selv når man er 18 år gammel.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Etter min mening er det på tide å kaste ut Ibsen fra norsktimene. Han er død og har vært død lenge.

Harry Potter er for tiden langt mer populær.

 

Språk er kommunikasjon. Vi lærer ikke å kommunisere, men å analysere dikt skrevet på nynorsk.

Ikke er det moderne språk heller, de gamle tekstene som lærerne tar fram er skrevet enten på dansk eller halvveis norrønt.

 

Det språket vi forventes å bruke i det daglige liv lærer vi ikke på skolen.

 

Vi pugget aldri grammatikk og rettskriving siden barneskolen.

Neida. Fordypning i Sigrid Undset og foredrag om Tarjei Vesaas var pensum.

 

Et fag som heter Norsk bærer mer preg av å være litteraturhistorie for spesiellt interesserte.

 

Engelsk og tysk var aldri sånn. Vi lærte bøying og ordplassering hele tiden, samt litt om talemåter, kultur og politikk i de landene som språkene ble brukt.

 

Norskfaget er bare litteraturhistorie og tekster som er så gamle at de knapt kan kalles norsk etter nåtidens skriveregler. De kunne i det minste oversatt dem!

 

INGEN, jeg gjentar INGEN av avgangselevene kommer til å få en bedre jobb med den kunnskapen de har brukt månedsvis på å tilegne seg. Det måtte i så fall være de som skal utdanne seg til lærere og bringe dævelkapen videre til neste generasjons elever.

 

R D R4RT @ ELEV1E SKR1VER SMS SPRÅK ???

 

En annen ting som plager meg er at man må gå på dyre privatskoler for å lære seg det viktigste faget av alle: BILLAPPEN.

Samma hva du blir, enten du blir norsklærer med en forkjærlighet for Ibsen, vaskedame eller rakettingeniør, vil du trenge et sertifikat.

Sertifikatet burde være et obligatorisk fag for alle som oppfyller helsekravene.

 

Ikke påstå at det er dyrt.

Det er mye dyrere å innprente elevene en masse svada om Ibsen, særlig med tanke på nytteverdien av denne "kunnskapen".

Dessuten vil de fleste ta lappen uansett.

Ikke alle har like mye penger, for lappen er dyrt om man skal betale den selv når man er 18 år gammel.

 

Må si du har mye unødvendig kritikk til norskfaget. Jeg er enig at det er tungt å lære om gamle forfattere og norrønt språk, men det er veldig viktig. Da får man et mye bredere syn på historien. Man kan se hvordan språket har utviklet seg, og hvorfor vi skriver slik vi gjør i dag. Kan også nevne at norsk ikke bare handler om eldgamle forfattere (ihvertfall ikke på VGS), er nemlig et eget kappitel i boken om dataspill :thumbup: .

 

Og du sier at ikke norskfaget er nyttig? Hva med musikk, og kunst og håndverk på ungdomskolen. Det sistnevnte faget må være det mest meningsløse faget jeg har hatt på skolen i løpet av de 12 årene jeg har gått. Og hva lærer man i Kunst og Håndverk? Jo, å tegne, strikke og sy. Såkalte bestemor hobbyer. Jeg mener at musikk, kunst og håndverk bør bli forkastet fra den almenneskole og heller bli et valgfag. Kunne heller brukt de timene til noe mer nyttig, som feks matte, noe som en gjennomsnittlig norsk elev presterer svært dårlig i. Matte er det viktigste faget på skolen. Uansett hvilken jobb man vil ha, så er det behov for matte.

Lenke til kommentar

I kunst-og-håndtverk lærte vi å bearbeide metall og tre.

Jeg laget turkokesett for rødsprit, en annen elev laget høyttalere.

Alle fikk en grei innføring om hvordan verktøy skal brukes, og hvordan man bearbeider materialer så de ikke sprekker.

Faktisk et av de nyttigste og mest undervurderte fagene, sammenlignet med fordypning i Ibsen.

 

For en musikkoppvisning dedisert Paul Simon laget vi faktisk en rullende scene.

Jeg vil ikke kalle koh for et unyttig fak, hvis man har penger til å la elevene utfolde seg.

Hvis din skole ikke hadde råd til annet enn garnnøster og sytråd, sier det mer om skolen enn faget.

 

Musikk er neppe særlig nyttig, men det er bare en time i uka. Norsk er 8.

Og vi lærte INGEN rettskriving de siste årene. Bare prosjekter, gruppeoppgaver, fordypninger og framføringer.

 

Som regel hadde lærerne satt strenge kriterier for hvilke bøker vi fikk lese, sånn at halvparten endte opp med Erlend Loe, mens de som ikke kom seg til biblioteket i tide måtte lese dårlig skrevne bøker i samme kvalitet som TL-klubben.

Denne endte jeg opp med:

http://www.cappelendamm.no/main/Katalog.as...n=9788202211431

 

Lærte ingenting av det prosjektet, nei...

 

Jeg sier ikke at skolen skal være kjemisk renset for litteraturhistorie. Men jeg synes denslags har blitt for dominerende. Vi hadde faktisk ingen grammatikk. Norsk var et historiefag.

Vi lærte jo litt om hvordan man utformer en rapport, og det kommer godt med når man skal skrive rapporter på jobb. Men det er det eneste gode som kom ut av alle de prosjektene vi hadde.

 

 

 

Jeg er enig at det er tungt å lære om gamle forfattere og norrønt språk, men det er veldig viktig

Nei, det er IKKE veldig viktig.

Interessant for noen, kanskje. Men ikke "veldig viktig".

 

Førstehjelp, derimot. DET vil jeg kalle "veldig viktig".

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
I kunst-og-håndtverk lærte vi å bearbeide metall og tre.

Jeg laget turkokesett for rødsprit, en annen elev laget høyttalere.

Alle fikk en grei innføring om hvordan verktøy skal brukes, og hvordan man bearbeider materialer så de ikke sprekker.

Faktisk et av de nyttigste og mest undervurderte fagene, sammenlignet med fordypning i Ibsen.

 

For en musikkoppvisning dedisert Paul Simon laget vi faktisk en rullende scene.

Jeg vil ikke kalle koh for et unyttig fak, hvis man har penger til å la elevene utfolde seg.

Hvis din skole ikke hadde råd til annet enn garnnøster og sytråd, sier det mer om skolen enn faget.

 

Musikk er neppe særlig nyttig, men det er bare en time i uka. Norsk er 8.

Og vi lærte INGEN rettskriving de siste årene. Bare prosjekter, gruppeoppgaver, fordypninger og framføringer.

 

Som regel hadde lærerne satt strenge kriterier for hvilke bøker vi fikk lese, sånn at halvparten endte opp med Erlend Loe, mens de som ikke kom seg til biblioteket i tide måtte lese dårlig skrevne bøker i samme kvalitet som TL-klubben.

Denne endte jeg opp med:

http://www.cappelendamm.no/main/Katalog.as...n=9788202211431

 

Lærte ingenting av det prosjektet, nei...

 

Jeg sier ikke at skolen skal være kjemisk renset for litteraturhistorie. Men jeg synes denslags har blitt for dominerende. Vi hadde faktisk ingen grammatikk. Norsk var et historiefag.

Vi lærte jo litt om hvordan man utformer en rapport, og det kommer godt med når man skal skrive rapporter på jobb. Men det er det eneste gode som kom ut av alle de prosjektene vi hadde.

 

Hvilken skole går du på? Altså VGS eller Ungdomskole.

Lenke til kommentar

Har fullført Allmenn Påbygg på videregående for mange år siden. Etter det har jeg vært i militæret og så begynt på jernbaneskolen for å bli lokfører.

 

Ingen har krevd at jeg holder foredrag om Ibsen. Nyttig? Tja...

 

Faktisk så var det matte og fysikk som stod på lista over inntakskrav. Ikke at man må vite alt om Ibsen.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Har fullført Allmenn Påbygg på videregående for mange år siden. Etter det har jeg vært i militæret og så begynt på jernbaneskolen for å bli lokfører.

 

Ingen har krevd at jeg holder foredrag om Ibsen. Nyttig? Tja...

 

Faktisk så var det matte og fysikk som stod på lista over inntakskrav. Ikke at man må vite alt om Ibsen.

 

Ok,,

 

Men så har folk forskjellige interesser, og heldigvis for det. Det jeg mener at gamle forfattere har mye med vår kulturarv å gjøre, noe som alle bør kjenne til. Men mener ikke at folk skal tvipugge Ibsen og kunne alt. Men ha kjennskap til det, er faktisk det som står i læreplanen og.

 

Men ja, er ening med deg at Norsk har blitt et historiefag, men fordelen med det er at man presenterer bedre i historie, altså faget historie. Vi lærer ikke bare om gamle forfattere, lærer også om hvordan arkitekturen, musikken og diverse ting var på den tiden.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i veldig mye av det du skriver her stienj! Når jeg tenker på en lærer så tenker jeg på en person med lav lønn og som får lite respekt for arbeidet sitt. Når jeg sier respekt mener jeg fra elevene, det er helt forferdelig. Jeg bodde i USA i 2 1/2 år, fra jula i 4. klasse til 7. klasse. Der gikk jeg ned ett trinn pga. språket, men jeg lærte akkurat det samme, hvis ikke mer der borte som de på trinnet mitt her i Norge gjorde.

 

Der var det mye strengere og læreren hadde faktisk kontroll på klassen. Hele skoleopplegget var bedre og skolene var MYE finere. Jeg ble overrasket og litt lei meg når jeg kom tilbake og så hvordan nivået på lærerne var. De var generelt mye flinkere til å lære bort der og mer lidenskapelig for det de dreiv med. Når jeg kommer hit og når norsklæren ikke vil ha nynorsk en gang så skjønner man jo at det er noe som er feil.

 

Det jeg tror er viktig er at det blir gitt mer penger til skole og i hvertfall nye bøker! Lærerne burde få tilbake kontrollen i klasserommene. Jeg har ikke satt meg ned å tenkt så mye på hvordan, men jeg kommer til å følge med å denne tråden framover.

 

Mannen med ljåen, du sier at å lære om Ibsen og slike ting ikke er veldig viktig. Det kan jeg være enig med deg i, men at det burde være en del av norskfaget er jeg helt med på. Ibsen er jo verdenskjent så hvorfor skal ikke vi lære om han? Samtidig som vi får inn historie lærer vi også om forskjellige sjangre.

Lenke til kommentar

De tingene burde ikke dominere i et fag som heter Norsk.

Selve språket, kommunikasjonsformen, er blitt fullstendig glemt.

 

Litt kjennskap kan man vel ha, men denslags burde ikke være eksamenspensum.

Litt høytlesning av FunFacts skader ikke elevene, men så må de komme seg tilbake til grammatikken sin.

Når man går ut av skolen, så vil man trenge språkforståelse uansett.

Kulturarv kan være et valgfag for slike som deg.

Vi "Gutta på mekken" trenger ikke slikt. De som allerede på ungdomsskolealder vet at de ikke ønsker å analysere nynorskdikt resten av livet, bør kunne velge det bort og fokusere på realfag tidligere.

Alle trenger ikke å kunne alt. Da vil ingen kunne noe særlig godt.

 

Når jeg er ute og flyr, vil jeg ha en pilot som kan alt om meteorologi og mekanikk. At han aldri har hørt om Ibsen tar jeg som et pluss.

Lenke til kommentar

Jeg ser poenget ditt, og er igjen enig med deg. Men mener du at vi ikke burde ha noe om Ibsen og resten av gjengen i det hele tatt?

 

Forøvrig er ikke jeg en person som kunne hatt kulturarv som valgfag, og det tror jeg det er veldig få som vil. Det er viktig at vi klarer å huske noe, men trenger ikke alt.

 

Edit: Leif

Endret av Haawy
Lenke til kommentar

Man kan vel lære litt om de gamle forfatterne, men de burde ikke være eksamenspensum.

I hvert fall ikke så dominerende at man må analysere gamle tekster i detalj.

Det holder å lese gjennom dem en gang for å se hvor rart de skrev før i tiden.

 

Men Norskfaget bør hovedsaklig dreie seg om verbbøying, rettskriving, og/å, ovenfor/overfor, bruk av apostroff, utforming av søknader og rapporter osv...

 

Så unngår vi slike flauser:

 

614021.jpeg

1280.jpg

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Man kan vel lære litt om de gamle forfatterne, men de burde ikke være eksamenspensum.

I hvert fall ikke så dominerende at man må analysere gamle tekster i detalj.

Det holder å lese gjennom dem en gang for å se hvor rart de skrev før i tiden.

 

Men Norskfaget bør hovedsaklig dreie seg om verbbøying, rettskriving, og/å, ovenfor/overfor, bruk av apostroff, utforming av søknader og rapporter osv...

 

Så unngår vi slike flauser:

 

614021.jpeg

1280.jpg

 

PC pult i glass :!:

Vi har jo også klassikere som; fiske kaker, gift edderkopp, og ananas ringer.

Lenke til kommentar

Er litt lei av at politikerne hele tiden snakker om at elevene burde få flere matte, norsk og engelsk timer. Greit nok, dette er tre viktige fag, men ikke nødvendigvis de viktigste for alle yrker. Selv synes jeg det burde fokuseres mer på samfunssfag. Flere av mine venner får karakteren fem i faget uten å vite forskjellen på kapitalisme og sosialisme og navnet på lederen i partiet Høyre. Sikkert ikke alle som engang vet hvilket parti Jens Stoltenberg presenterer! Det er for dårlig! Spesielt for elever som er gamle nok til å øvelseskjøre og snart ta lappen. Er det ikke egentlig viktigere å vite hvordan det norske samfunnet og demokratiet fungerer enn å kunne flytene nynorsk og bruke geometri?

Lenke til kommentar

Et fag som bruker bøker vil per definisjon alltid være litt utdatert. Pensum vil ikke inneholde nyere hendelser.

 

Noen lærere er flinke til å tilpasse pensumet etter ting som skjer, andre holder seg til boka samme hvor gammel den er.

 

Vi har lært mye om gammal politikk, som Gerhardsen, parlamentarisme eller hvordan det staves, forholdet til Sverige og Danmark osv.

Men vi lærte skremmende lite om dages politikk...

Hvis vi skulle lært om dagens politikk, ville det kanskj e vært faget av lærerens syn.

Lenke til kommentar

husker godt fra barneskolen alle reformene som kom, alt fra mindre lekser, mer lekser, flere skoletimer, mindreskoletimer og flytte alle friminuttene til et stor et midt på dagen. tenkt deg små barn skal sitte i tre skoletimer i strekk for så ha en hel time friminutt for så igjen sitte i tre skoletimer til skolen slutter.

 

det tragiske er at lille norge ikke hører på andre sier, vi har prøvd dette, og dette fungerer ikke. men nei da... vi skal prøve uansett. allerede på ungdomskolen opplevde jeg 2 nye reformer, påtvunget ekstra språk og overgangen til nye mattebøker man skulle ha trodd man hadde gravd opp fra et hul i en bakke. og sist men ikke minst enda en ny reform ved vidregående :no:

Lenke til kommentar

Så de fleste (hvis ikke alle) som har svart til nå mener at skolen burde bli bedre. Men hva kna vi gjøre? Burde lærerne få høyere lønn, pusse opp skolene eller kanskje en strengere skole?

Selv tror jeg at det har med disiplin og lærernes lyst til å lære bort ting. Men vil de bli strengere, få større lyst til å lære hvis de får bedre lønn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...