Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

dell pc som ikke er OK lenger! trenger hjelp til reinstallering...


Anbefalte innlegg

......den henger seg opp, er treig, får blåskjerm, og feilmeldinger i massevis!

Men jeg har ikke tid til å sende den inn, trenger den fortiden! ( har dessuten hatt den i 2 år, vert masse feil hele tiden diverre..)

Har derfor tenkt at en mulighet er å slette alt fra den, og legg inn på nytt igjen..?

Men hvordan? har aldri gjort dette før! Må jeg slette fra pcn først?

Trenger hjelp fra dere datagenier her inne ;)

 

Følgende cdèr følgte med pc`n:

* operativsystem reinstallasjons DVD Microsoft win. xp media center

* microsoft works 8.5

* application reinst. dell mediadirect

*drivers and utilities ( for reinstalling dell inspirion computer software)

 

tusen takk!

Endret av Sandra-salamander
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
......den henger seg opp, er treig, får blåskjerm, og feilmeldinger i massevis!

Men jeg har ikke tid til å sende den inn, trenger den fortiden! ( har dessuten hatt den i 2 år, vert masse feil hele tiden diverre..)

Har derfor tenkt at en mulighet er å slette alt fra den, og legg inn på nytt igjen..?

Men hvordan? har aldri gjort dette før! Må jeg slette fra pcn først?

Trenger hjelp fra dere datagenier her inne ;)

 

Følgende cdèr følgte med pc`n:

* operativsystem reinstallasjons DVD Microsoft win. xp media center

* microsoft works 8.5

* application reinst. dell mediadirect

*drivers and utilities ( for reinstalling dell inspirion computer software)

 

tusen takk!

Sett inn operativsystem DVD, trykk f12 når du ser Dell logoen kommer. Velg at du skal boote fra DVD og følg instruksene på skjermen for å installere det. Deretter putter du inn drivers and utilities og oppdaterer drivere. Kan eventuelt etter det gå inn på dell sine supportsider og installere oppdaterte drivere etter det igjen.

Lenke til kommentar

Med mindre du har slettet den partisjonen som inneholder recovery til Dell, kan du trykke Ctrl+F11 når du starter PCen, altså når Dell logoen er på skjermen. Du skal da få opp Dell sitt recovery program som tilbake stiller PC til samme tilstand som da den forlot fabrikken.

Eller kan du gjøre som Savage sier, medfører bare litt mer arbeid tror jeg. Har selv en Dell XPS M1730 som jeg fjernet alt på, og brukte installasjons DVD, ikke noe problem, men tar en del tid etter som du må innstallere alle driverne selv.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
ok. da skal jeg prøve! Men jeg får opp det jeg skal gjøre videre automatisk? det er ikke noe spes. jeg må hugse på? ;)

og har tatt backup..

 

Hvis du bruker recovery funksjonen, tror jeg det bare skal noen få museklikk til. Gjorde en recovery på en Acer laptop en gang, og det var bare tre eller fire museklikk, så gikk resten automatisk.

Ved clean installasjon, altså hvis du bruker Windows reinstallasjons DVD, blir det litt mer tungvint, men ikke verre enn at du greier det. Som sagt, det som irriterte meg var den tungvinte løsning Dell har på reinstallasjon av alle driverne. Hvis du har en manual, bruk den, der skal det stå hvordan du gjør begge deler.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
ok. da skal jeg prøve! Men jeg får opp det jeg skal gjøre videre automatisk? det er ikke noe spes. jeg må hugse på? ;)

og har tatt backup..

 

Hvis du bruker recovery funksjonen, tror jeg det bare skal noen få museklikk til. Gjorde en recovery på en Acer laptop en gang, og det var bare tre eller fire museklikk, så gikk resten automatisk.

Ved clean installasjon, altså hvis du bruker Windows reinstallasjons DVD, blir det litt mer tungvint, men ikke verre enn at du greier det. Som sagt, det som irriterte meg var den tungvinte løsning Dell har på reinstallasjon av alle driverne. Hvis du har en manual, bruk den, der skal det stå hvordan du gjør begge deler.

 

Har gjort som du sa. gikk bra. Men det dere driver-greiene får jeg finne litt mer ut av da...Jeg må gjøre det oså sier du nevner det igjen? ;) ( har ikke peiling!) en ting til... du som har dell... det er vel bare batteri fra dell som funker på pc`n? eller kan man bruke annet merke? ser det koster 1300-1500kr for nytt batteri.... Og det jeg har nå ladder ikke lenger... trodde det skulle holde lenger enn 2 år, men neida...

Lenke til kommentar

Hvis du brukte Dell recovery funksjonen skal det ikke være nødvendig å installere drivere separat for da skal laptopen være akkurat slik som da du fikk den første gang.

 

Hvis du brukte installasjons DVD med Windows XP Media Center, da må du nok stupe ut i manuell installasjon av drivere.

 

Dell sier jo at du må bruke orginale batterier ellers ryker garanti, men klart at du kan bruke andrre fabrikanters batterier. Bare husk at alt som heter Dell garanti går rett i dass hvis du bruker uorginalt batteri.

 

Her kan du finne betteri til Dell:

 

http://www.altitec.no/index.php?cPath=42_1...ehp2qofpkdhv065

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...