Veritas_ Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Glimrende eksempel på at Frankrike ikke har full ytringsfrihet kron. Selv om jeg mener at folk skal kunne nekte for sånt uten å bli straffet, så ser jeg heller ikke på det som verdens største overtramp som kan gjøres av en regjering. Og Tyrkia har vel avskaffet dødstraff for noen år siden, det var vel i ett forsøk på å mykne forholdet til EU. Ellers så bør ikke noen land komme inn i EU lengre. De kan heller jobbe med de landene som er med allerede og få hele dritten til å faktisk virke før de tar inn flere. Det er som sagt nok ting å jobbe med som det er. Som å få landene til faktisk å sammarbeide litt mer. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 I Frankrike har man ikke fyll ytringsfrihet og de har en meget sentral posisjon i EU. Eksempel; http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6043730.stm Jeg har bodd et halvt år i Tyrkia, og ditt innlegg er veldig naivt. Dessuten dokumenter utsagna dine! Ikke det er jeg ikke tror deg men jeg kan ikke ta det som fast fisk før du faktisk dokumenterer det, som at hjemmesiden til Dawkins er bannlyst. Tyrkia er forøvrig ikke et islamisk samfunn, det er bare tull. Syke verdier? Kan du gi eksempler på det? Visste du at man ikke kan gifte seg religiøst i tyrkia? Kun borgerlig ekteskap er godkjent. Visste du at kvinner i tyrkia fikk stemmerett bare 13 år etter Norge? Visste du at Tyrkia har vært republikk siden Ottomans fall? Visste du at mange tyrkiske kvinner blir nektet å forlate hjemme sitt Visste du at mange tyrkiske kvinner blir nektet å jobbe Visste du at mange tyrkere ikke er intressert å lære seg språket til andre land dersom de flytter, og da lager en stor last for det nye landet (pluss at de nekter kvinnene å jobbe). Jeg vil ikke ha Tyrka inn i Eu med det første... Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Visste du at mange tyrkiske kvinner blir nektet å forlate hjemme sittVisste du at mange tyrkiske kvinner blir nektet å jobbe Visste du at mange tyrkere ikke er intressert å lære seg språket til andre land dersom de flytter, og da lager en stor last for det nye landet (pluss at de nekter kvinnene å jobbe) Here we go again. En hel masse løse påstander, for det meste av den mest spekulative sorten, uten en eneste link, forklaringsgrunnlag, redegjøring, argumentasjon, bevis eller noe som tyder på rasjonell diskurs. Si meg en ting, trudde du virkelig før du skrev alt dette at folk kommer til å få en åpenbaring basert på slike veldefinerte og velbegrunnede påstander? Endret 29. januar 2009 av statsviter Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Jeg leste i en tysk avis at 95% av tyrkerne i Tyskland gifter seg med en tyrkisk partner! Snakk om integreringsvilje! Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Og for hundre år siden giftet 95 % av norske utvandrere til USA seg med en norsk partner. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Visste du at mange tyrkiske kvinner blir nektet å forlate hjemme sittVisste du at mange tyrkiske kvinner blir nektet å jobbe Visste du at mange tyrkere ikke er intressert å lære seg språket til andre land dersom de flytter, og da lager en stor last for det nye landet (pluss at de nekter kvinnene å jobbe) Here we go again. En hel masse løse påstander, for det meste av den mest spekulative sorten, uten en eneste link, forklaringsgrunnlag, redegjøring, argumentasjon, bevis eller noe som tyder på rasjonell diskurs. Si meg en ting, trudde du virkelig før du skrev alt dette at folk kommer til å få en åpenbaring basert på slike veldefinerte og velbegrunnede påstander? Vel... Mine kilder er desverre mennesker så jeg har ikke noe å linke til utenom facebook personer og reelle adresser i Tyskland. Og det ser jeg ikke som noe vits å legge ut på et forum... Så "here we go again" kan du bare legge vekk. Du kan ta deg en tur til de tyske internasjonale studentene blant annet så får du høre dette. Jeg jobber som bartender på Østsia studentpub og har mye kontakt med internasjonale studenter, og dette er blant annet et tema som blusser opp gang på gang hvert semester når nye internasjonale studenter kommer. Så si meg en ting (som du så pent skriver)... Mener du at dette jeg skriver bare er piss? Edit: leif Endret 29. januar 2009 av Wabby Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Jeg tror på deg, jeg. Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Vel... Mine kilder er desverre mennesker så jeg har ikke noe å linke til utenom facebook personer og reelle adresser i Tyskland. Og det ser jeg ikke som noe vits å legge ut på et forum... Så "here we go again" kan du bare legge vekk. Du kan ta deg en tur til de tyske internasjonale studentene blant annet så får du høre dette. Jeg jobber som bartender på Østsia studentpub og har mye kontakt med internasjonale studenter, og dette er blant annet et tema som blusser opp gang på gang hvert semester når nye internasjonale studenter kommer. Så si meg en ting (som du så pent skriver)... Mener du at dette jeg skriver bare er piss? Edit: leif Utrykket ”here we go again” skal ikke legges bort, fordi utrykket i dette tilfellet viser min frustrasjon over alle de som ikke bidrar til rasjonell diskurs. Påstander som ikke er begrunnet, redegjort, bevist, linket osv er bare løse påstander og ingenting mer. Hvis jeg skal ta noen som seriøs debattant så må han/hun i det minste forklare eller begrunne sine påstander. Så du har valgt å danne deg klare meninger om tyrkere på bakgrunn av noen uttalelser til noen tyske studenter og facebook? Dvs. a) du personlig har aldri møtt en med tyrkisk bakgrunn b) du personlig har aldri vært i Tyrkia c) du kjenner ikke til det Tyrkiske styresettet ut i fra et faglig perspektiv Hvis jeg har rett på alle disse punktene, som jeg nevnte ovenfor, kan du svare meg på disse spørsmål: a)har du aldri stilt deg selv spørsmålet om disse tyske studenter kan ha en bakagenda som vi ikke kjenner til b)har du aldri stilt spørsmålet om disse unge studenter kan betraktes som troverdige kilder c)har du noen ganger prøvd på egen initiativ å sammenligne disse påstander fra facebook og fra disse studenter med noen andre kilder ved bruk av en simpel komparativ metode Det er noen grove, og generaliserende, påstander du kommer med i din første post. Også begrunner du dem med noe rykte fra student miljøet og facebook? Jeg personlig har bred erfaring med både tyrkere og bosniere, fordi jeg har jobbet med begge og har vært i begge landene uttalige ganger – de fleste ganger med lange opphold. Jobben min var samfunns og politisk relatert, dermed har jeg direkte erfaring med både samfunnsstruktur, statsstruktur, politisk praksis og individer fra begge land. Siden jeg i dette tilfellet har både faglig og erfaringsmessig bedre grunnlag å uttale meg om individer, samfunnet og den politiske praksisen enn du i forhold til landet som vi snakker om, så kan jeg uten tvil vise til dine påstander som uriktige. Jeg er faktisk overrasket at du generaliserte en så stor nasjon basert på noe rykte, uten å ha stilt ett eneste spørsmål i forhold til kildens troverdighet. Objektivitet i ditt tilfelle er helt fraværende fordi du ikke tok i betrakting standpunkter fra begge sider i forhold til diskurs temaet. Du hørte noen rykte, fra tvilsomme kilder, og tok standpunkt uten å høre argumenter fra den andre side eller fra nøytrale kilder. Du åpner ikke mye rom for rasjonalitet eller deliberasjon med en slik tankegang. Dette er hovedgrunn hvorfor vi sliter med fordommer i dette samfunnet. Vi er ikke kildekritisk og danner oss meninger og konklusjoner på bakgrunn av falske premisser, fordi vi ikke er objektive nok eller nysgjerrige nok til å inkludere flere sider av samme saken. Dermed hopper vi på konklusjoner på basis av den første kilde, som i utgangspunktet ikke kan betraktes verken som troverdig, objektiv eller nøytral. Dette min venn kalles for irrasjonalitet. Endret 29. januar 2009 av statsviter Lenke til kommentar
Erman Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Spørsmålet om Tyrkia skal innlemmes inn i EU kan, og bør ikke besvares av befolkningen i et land som selv ikke er medlem - altså Norge. Dette spørsmålet skal besvares av det tyrkiske folk ved en eventuell folkeavstemning, og EU-forsamlingen. Innlemmelse skal være basert på upartiske forhold og uten forutinntagning for kandidaten. Angående restriksjonene rundt tilgangen til Richard Dawkins på internet.. Her er en lenke til en artikkel, skrevet på tyrkisk (bruk Google Translate) : [ARTIKKEL]. Det står blant annet at i de tilfeller der en domstol stenger en nettside, skal saksnr. publiseres. I dette tilfellet var ikke dette gjort, og jeg mistenker et politisk spill. Nærmeste sammenligningsland for dette er USA, der det daglig føres krig mellom ateister og kreasjonister. Dersom man bruker dette som et eksempel for at Tyrkia ikke er EU verdig, kan man også si at Norge ikke er EU verdig etter saken om Kyllingmannen. Jeg mener ikke at det Wabby skriver er piss, men det han kan ha hørt av drukne tyskere på pub kan så sikkert være. ^-^ Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Utrykket ”here we go again” skal ikke legges bort, fordi utrykket i dette tilfellet viser min frustrasjon over alle de som ikke bidrar til rasjonell diskurs. Påstander som ikke er begrunnet, redegjort, bevist, linket osv er bare løse påstander og ingenting mer. Hvis jeg skal ta noen som seriøs debattant så må han/hun i det minste forklare eller begrunne sine påstander. Så du har valgt å danne deg klare meninger om tyrkere på bakgrunn av noen uttalelser til noen tyske studenter og facebook? Dvs. a) du personlig har aldri møtt en med tyrkisk bakgrunn b) du personlig har aldri vært i Tyrkia c) du kjenner ikke til det Tyrkiske styresettet ut i fra et faglig perspektiv Hvis jeg har rett på alle disse punktene, som jeg nevnte ovenfor, kan du svare meg på disse spørsmål: a)har du aldri stilt deg selv spørsmålet om disse tyske studenter kan ha en bakagenda som vi ikke kjenner til b)har du aldri stilt spørsmålet om disse unge studenter kan betraktes som troverdige kilder c)har du noen ganger prøvd på egen initiativ å sammenligne disse påstander fra facebook og fra disse studenter med noen andre kilder ved bruk av en simpel komparativ metode First off, så spurte du om kilder... Kildene jeg kunne gi deg var facebook og eller reelle mennesker. Og da for å presisere... Dette var kilder, det betyr ikke at jeg har hatt en diskusjon med dem via Facebook, tvert i mot. Men heller der jeg holder kontakt med enkelte av de utenlandske etter de har reist hjem igjen (så om du vil ha kilder, så måtte jeg gitt deg facebooklink til dem så du kunne snakket med dem). Min uttalse baserer seg ikke på noe facebook- og eller forumsdiskusjoner. Når det kommer til troverdigheten, så kan man jo alltids stille seg et spørsmål til det, spesielt da dette er personer jeg kun har kjent et semester. Men... når man tenker på utvalget av personer som velger å ta høyere utdanning i utlandet og i tillegg at jeg hører samme frustrasjonern over 3 kull(!)... Så kan man ikke overse eller ignorere det de sier. Jeg burde kanskje tatt meg mere tid på disse innleggene og ikke bare "kaste" det rett ut, men det er begrenset tid jeg bruker på et forum i mine pauser på jobb Men for å presisere dette da så var det ikke meningen å dra alle over en kam med min påstand, men de er visst så mange (av dem som utvandrer (hvordan det er i Tyrkia generelt vet jeg ikke, men det kan jeg sikkert finne ut av om det skulle bli min interesse)) som har en slik holdning at det tydeligvis legges godt merke til. Jeg har ikke vært i Tyrkia, men jeg har tyrkiske venner (som bor i Tyrkia), og venner som har vært i Tyrkia. Jeg har også bosniske venner (siden du drar dette så flott inn) og det er en grunn til at jeg blir kalt Medo i det bosniske miljøet (Betyr Bjørn). Anyway, flott at du tar deg tid til disse store innleggene, selv om de til tids gjentar seg selv (men det er vel kanskje fordi de er lei av folk ikke legger nok kilder, begrunnelser etc i hvert innlegg)... Ha en finfin dag! Edit: fjernet litt quote da den ble stor. Endret 29. januar 2009 av Wabby Lenke til kommentar
Erman Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Bare for å holde oss på sak.. Jeg mener at verken Norge eller Tyrkia bør bli EU medlemmer. Spørsmålet blir da: Hva mener Wabby om norsk EU-medlemskap? Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Jeg mener ikke at det Wabby skriver er piss, men det han kan ha hørt av drukne tyskere på pub kan så sikkert være. ^-^ Til din informasjon så jobbet de på pub'en de også for å kunne omgåes mer med de norske. Mange av de som ikke gjorde det holdt seg mer tilbake. Så nei, dette var ingen fyllesamtaler. Bare for å holde oss på sak.. Jeg mener at verken Norge eller Tyrkia bør bli EU medlemmer. Spørsmålet blir da: Hva mener Wabby om norsk EU-medlemskap? Hvis det er viktig for deg, så har jeg vært for EU i lengere tid da dette passer meg og mine interesser best (egoistisk tanke... ja mulig). Men kommer jeg til å svare JA ved neste EU valg kan jeg ikke svare på her og nå mtp dagens situasjon, så her må vi se litt ann på utviklinga. Men mitt forhold til Norge og EU har ikke noe med tråden å gjøre Edit: Kron: svart det på PM ang post #36. Endret 29. januar 2009 av Wabby Lenke til kommentar
Erman Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) *Tekst tatt bort da det ikke lenger var relevant* Endret 29. januar 2009 av Erman Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Har Tyrkia's policy på Kurdere myknet nevneverdig de siste 3/4 åra? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Wabby, jeg forslår at du leser reglene for posting i PRS igjen. Regler for posting på PRS - Les før du poster Velkommen til politikkdelen av forumet. For de som vil bidra med meningsytring ber vi om følgende: 1. Ha ekstra fokus på saklighet. Ta ballen og ikke mannen, uavhengig av hvor provoserende du finner et innlegg. Blir du veldig provosert av noe så anbefales det at man "teller til ti" før man skriver sin respons. 2. Om du skal opprette en tråd så ha en klart definert problemstilling. Rene "utbrudd" hører hjemme i Såpeboksen. 3. Respekter trådens emne, ikke bedriv "trådkapring". 4. Hensikten med kategorien er å bedrive meningsutveksling, dette er ingen konkurranse. Prøv å unngå "skyttergravsdiskusjon". Slik jeg ser det bryter du regel 1 og 4. Gidder ikke å kommentere det du skriver engang, for mer useriøst blir det ikke! Har Tyrkia's policy på Kurdere myknet nevneverdig de siste 3/4 åra? Kan du spesifisere hva du mener med det? Den kurdiske gruppa PKK er en terroristgruppe og policyen mot dem er hva den alltid har vært. Eller er det noe annet du tenker på? Endret 29. januar 2009 av Kron Lenke til kommentar
Plyzorba1 Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Jeg tror det kan være bra at Tyrkia blir innlemmet i EU. Det er mulig at det vil fungere som en brobygger mellom den vestlige verdenen og muslimske. Det eneste som er problemet er at Tyrkia må forandre på holdningene sine ovenfor Kurdere, og de må innrømme massakrene sine ovenfor Armenerne. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Og for hundre år siden giftet 95 % av norske utvandrere til USA seg med en norsk partner. Eller kanskje du meinar at 95 % av alle nordmenn i USA VAR gift med ein nordmann? Uansett lærte nordmenn engelsk når dei flytta til USA, imotsetning til mange tyrkerar til Noreg. Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Hmm.. For sikkert 4 år siden var jeg i Tyrkia å da drev hele byen med å fikse på alt mulig så det skulle funke i forhold til EU regler. Hva gikk galt? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Eller kanskje du meinar at 95 % av alle nordmenn i USA VAR gift med ein nordmann?Uansett lærte nordmenn engelsk når dei flytta til USA, imotsetning til mange tyrkerar til Noreg. Hva var den demografisk fordelingen av utvandrende nordmenn? Gjorde alle nordmenn det, og hva er mange tyrkere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå