pumaen Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Tyrkia er offisielt et svært sekulært land, men på mange områder er de et islamistisk samfunn med syke verdier. Blant annet er hjemmesiden til Richard Dawkins bannlyst i landet. Er et tyrkisk EU-medlemskap en trussel for vestlige verdier i Europa, som ytringsfrihet og personlig frihet? Endret 27. januar 2009 av pumaen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) I Frankrike har man ikke fyll ytringsfrihet og de har en meget sentral posisjon i EU. Eksempel; http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6043730.stm Jeg har bodd et halvt år i Tyrkia, og ditt innlegg er veldig naivt. Dessuten dokumenter utsagna dine! Ikke det er jeg ikke tror deg men jeg kan ikke ta det som fast fisk før du faktisk dokumenterer det, som at hjemmesiden til Dawkins er bannlyst. Tyrkia er forøvrig ikke et islamisk samfunn, det er bare tull. Syke verdier? Kan du gi eksempler på det? Visste du at man ikke kan gifte seg religiøst i tyrkia? Kun borgerlig ekteskap er godkjent. Visste du at kvinner i tyrkia fikk stemmerett bare 13 år etter Norge? Visste du at Tyrkia har vært republikk siden Ottomans fall? Endret 27. januar 2009 av Kron Lenke til kommentar
Aquabat Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Richard Dawkins website banned in Turkey. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Richard Dawkins website banned in Turkey. Der var den ja. For det første så har ikke bannlysninga noe å gjøre med at Dawkins er imot religion, men at Dawkins tydeligvis skal ha fornærmet en tyrker ved navn Adnan Oktar på forum og blogger. Denne personen hadde stevnet det for retten og siden ble da bannlyst for fornærmelse av Adnan Oktar. Ikke det at jeg støtter dette men etter hva jeg så i din post trodde jeg at dette hadde noe med at dawkins er ateist og har laget syrlige dokumentarer om religion. "Mr Oktar's press assistant, Seda Aral, said: "We are not against freedom of speech or expression but you cannot insult people. We found the comments hurtful. It was not a scientific discussion. There was a line and the limit has been passed. We have used all the legal means to stop this site. We asked them to remove the comments but they did not." Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Hehe, fornærmet én tyrker? Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Er et tyrkisk EU-medlemskap en trussel for vestlige verdier i Europa, som ytringsfrihet og personlig frihet? Nei! Jeg kan ikke på noen måte se hvordan Tyrkia kan være interessert å pålegge EU-landene noe restriksjoner. Syke verdier ser jeg heller ikke at har. Kanskje anderledes. Det er også stor forskjell på by og land. Byene er ting omtrent som ellers i Europa. Har ikke vært på landet, men har hørt at det er svært anderledes. En del tyrkiske innvandrere som kommer til europeiske land er ofte mindre steder, og det er som regel derfor de er såpass konservative. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Hehe, fornærmet én tyrker? Vel, Tyrkia har ytringsfrihet. Men, Det er ikke lov å fornærme noen, du kan argumentere og diskutere men direkte fornærmelse er ikke lov. Slike saker ender som regel med at du må betale erstatning til fornærmende. Eneste unntaket er Tyrkias nasjonalhelt og grunnlegger Kemal Ataturk. Fornærmer du han på noen måte så kan du vente en fengselsstraff. Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 For det første så har ikke bannlysninga noe å gjøre med at Dawkins er imot religion, men at Dawkins tydeligvis skal ha fornærmet en tyrker ved navn Adnan Oktar på forum og blogger. Hvor skrev jeg at bannlysinga har noe å gjøre med at Dawkins er mot religion? Når et land sensurerer en webside fordi eieren har fornærmet en landsmann, er det for meg et tegn på at landet ikke er verdig et EU-medlemskap. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 For det første så har ikke bannlysninga noe å gjøre med at Dawkins er imot religion, men at Dawkins tydeligvis skal ha fornærmet en tyrker ved navn Adnan Oktar på forum og blogger. Hvor skrev jeg at bannlysinga har noe å gjøre med at Dawkins er mot religion? Når et land sensurerer en webside fordi eieren har fornærmet en landsmann, er det for meg et tegn på at landet ikke er verdig et EU-medlemskap. Vel når det eneste du skriver er at dawkins hjemmeside ble banna i tyrkia og ikke noe annet var vel det rimelig å anta om man kjenner til dawkins arbeid. Det var dessuten ikke et land som gjorde det, det var en dommer i en helt vanlig rettsak. Dessuten er ikke Tyrkia eneste landet som stenger ned nettsider som strider mot landets egne lover og normer. Her har vi også land innen EU. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Når et land sensurerer en webside fordi eieren har fornærmet en landsmann, er det for meg et tegn på at landet ikke er verdig et EU-medlemskap. Vel du kan jo argumentere for at et land som gir et slag over fingrene når man tar spilleren og ikke ballen faktisk bidrar til en økt konstruktiv meningsytring? Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Tyrkia inn i EU? NEI. De klarer ikke å opprettholde grensene sine engang. Sjekk grensene til EU-landene i øst. F.eks. mot grensen til Hviterussland. Jeg tror EU forlanger at det skal være slike grenser mot... tja. "tvilsomme ikke-EU-land". Leste en sak om det på BBC for et år siden eller noe sånt. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Blir Tyrkia et EU land så er vel kravet om at de må følge Schengen avtalen, med de skjermingene det medfører mot ikke-Schengen land? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Tyrkia inn i EU? NEI. De klarer ikke å opprettholde grensene sine engang. Sjekk grensene til EU-landene i øst. F.eks. mot grensen til Hviterussland. Jeg tror EU forlanger at det skal være slike grenser mot... tja. "tvilsomme ikke-EU-land". Leste en sak om det på BBC for et år siden eller noe sånt. Hæ? Nå må du presisere litt for det skjønte jeg ikke bæret av. Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Når et land sensurerer en webside fordi eieren har fornærmet en landsmann, er det for meg et tegn på at landet ikke er verdig et EU-medlemskap. Vel du kan jo argumentere for at et land som gir et slag over fingrene når man tar spilleren og ikke ballen faktisk bidrar til en økt konstruktiv meningsytring? Hvordan vet du at han ikke tok ballen? Muslimer har en tendens til å føle seg fornærmet selv når de blir kritisert med rette. Endret 28. januar 2009 av pumaen Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Hvordan vet du at han ikke tok ballen? Muslimer har en tendens til å føle seg fornærmet selv når de blir kritisert med rette. Nå fremstiller Kron, som har hevder førstehåndskunnskap om Tyrkia, landet på en helt annen måte enn hva du ønsker å fremstille landet som. Har heller ikke helt tiltroen at et land som tusenvis av nordmenn valfarter til hvert år er et land fullt av galninger. Ei heller at de har en pågående EU søknad, om EU faktisk ikke hadde gitt de såpass kred at søknadsprosessen hadde blitt i gangsatt. Så hvordan vet du at tyrkiske muslimer tar sklitaklinger med knottene først? Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Er det slik at alle nettsteder som fornærmer tyrkiske statsborgere eller islam blir sensurert? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Er det slik at alle nettsteder som fornærmer tyrkiske statsborgere eller islam blir sensurert? Slik jeg forstår Knop så er det personlige fornærmelser, og ikke relgion. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Er det slik at alle nettsteder som fornærmer tyrkiske statsborgere eller islam blir sensurert? Nei, fordi ikke alle velger å gå rettens vei. Det er ingen automatikk i dette. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Tyrkia inn i EU? NEI. De klarer ikke å opprettholde grensene sine engang. Sjekk grensene til EU-landene i øst. F.eks. mot grensen til Hviterussland. Jeg tror EU forlanger at det skal være slike grenser mot... tja. "tvilsomme ikke-EU-land". Leste en sak om det på BBC for et år siden eller noe sånt. Hæ? Nå må du presisere litt for det skjønte jeg ikke bæret av. http://cache.boston.com/universal/site_gra...07_30/bela9.jpg http://images.lightstalkers.org/images/471813/schengen10.jpg De der grensene, for eksempel. De er bare mot Hviterussland. De hindrer ikke bare mennesker i å reise inn i hviterussland, men også å ikke komme INN i EU. Mer eller mindre hele grensen mot ikke-EU-land i øst er sånn der. Snauet skog, vollgraver, dobbelt eller trippelt piggtrådgjerde, hundepatruljer, you name it. Jeg antar grensen mot Tyrkia er noe av det samme, men hvis de slipper inn i EU, må de gjøre sånn med grensen sin mot naboer i Øst, noe de ikke har nubbsjans til. Det vil da gjøre slik at ulovlig migrasjon vil kunne skje uhindret inn i EU, til fots. Det er hele poenget med de svære grensene. Det er derfor mange er så tvilsom til Tyrkia, fordi de ikke har sjans til å holde grensene sine lukket. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Utfører de ikke henrettelser der da? Isåfall får de vel ikke lov til å bli med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå