Gå til innhold

IISS - Iran kan få en atombombe i år 2009


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-140898
Løgn og løgn? er jo standar usa strategi og skape et spøkelse og så bombe så det holder

 

Vi har nyhetere fra vesten og USA, og vi som er så dumme tenker at som står der er riktig.

 

vi blir sakte men sikkert overbevist om at iran er skumle, jeg har aldri sett en normal artikkel om iran noen gang i norske aviser

 

WOW, og det er VELDIG rart ?..Det er det jeg har snakket om hele tiden. Må bare le litt jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-140898
Hvorfor kommer du med en slik meningsløs løgn Ey Baba? Vesten vil ikke at Iran skal ha atomvåpen, men det du presenterer der er en løgn.

 

 

Løgn? Hva er det jeg som tilsier at jeg lyver?

 

Jeg tror du kanskje åpne litt mer, for å virkelig forstå hva regimet til USA driver med. Ja, de er snillere regime en iran s, men den alt det onde for man aldri se. Hvis vi skal kalle noe for e terrorist land, så er USA en av dem. At USA bskylder iran for skape uro, da burde kanskje se sin egen historie. Si meg en gang i histoiren de siste hmm, 100 år ene, eller kanskje de siste 4000 årene der iran har skapt en trusser i samfunnet ?

 

 

Historie er viktig, lett å glemme at USA har drept mange uskyldige mennesker r man aldri se. Hvis vi skal kalle noe for e terrorist land, så er USA en av dem. At USA bskylder iran for skape uro, da burde kanskje se sin egen historie. Si meg en gang i histoiren de siste hmm, 100 år ene, eller kanskje de siste 4000 årene der iran har skapt en trusser i samfunnet ?

?

Lenke til kommentar

Jeg refererte til påstandene om at vesten heller ville bombe 70 millioner mennesker enn å la iran få utvikle seg. Vesten har ingenting imot at Iran utvikler seg. Men de vil helst ikke at atomvåpen skal spres enda mer.

 

Så den påstanden er en direkte løgn.

 

Iran driver å støtter terroristgrupper den dag idag, konvensjonell krigføring er ikke i deres interesse. Men ingen har sagt noe om at USA er den snille parten og Iran den onde parten her i verden. Jeg bare påpekte at påstanden din var en løgn.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Atombome?

 

Egentlig er der bare USA som tror det, men de har presse land som England og Frankrike. Dette handler bare om at de ikke vil at Iran skal utvikle seg, og blir enda mer selstending. Nesten alle land er avhengig av USA, Iran er egentlig ikke en av dem, og det tirrer opp USA. De tror at hvis de gjør det, så kan de kanskje lage en atombombe. Men regimet til iran sier at skal anrike uran. Regimet kommer til å tape alt om de lyver. Dette har iranern snakket for 30 år siden også. Iran støter hizbollah, som ikke EU og FN og andre ser dem som terroristgrupper, bare USA. Men du tro vel at USA sier. Selv om hele verden mener de ikke er det? Hizbollah er også anerkjent parti i libanon. Tror USA burde konsentrere seg om al-qaida osv jeg.

Lenke til kommentar

Det er nok et faktum at de driver med planer mest sannsynligvis involverer å skaffe seg atomvåpen. Som en deterrent ovenfor Israel og generelt for å sikre dem regional makt.

 

Iran får lov til å utvikle seg de, men man har ikke interesse av enda flere atomvåpen.

 

Iran støtter også Hamas og de støtter seperatistgrupper og terrorister som bidrar i Irak og Afghanistan. Det er ikke til å komme unna. Uansett hva USA sier eller ikke sier. Forøvrig så sier CIA at Iran er langt unna noen atomvåpenkapasitet. Det betyr ikke at deres motivasjoner eller ambisjoner ikke involverer det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Iran har i nyere tid aldri angrepet noe annet land, aldri brukt atomvåpen, ikke har noen atomvåpen, og har TIL OG MED vært samarbeidsvillig og ÅPEN i forhold til sitt atomenergiprograam(TRO DET ELLER EI, men usa mener de må stanse alt det der, også at de ta en titt..LATTERLIG) Hvorfor bør de som statid uttrykker bekymring over irans påstatte atomvåpenprogram forholde seg til et USA, som har atomvåpen, mange og. Og som faktig har brut dem(du vet det?), de bruker dette som et trussemiddel, som også gjenttate ganger har brutt internasjonalelover og menneskerettigheter og fremstår som VERDENS mest vodelig nasjon(FORBRYTERSKE)

Lenke til kommentar

De har ikke angrepet noe land nei, men det finnes andre virkemidler enn direkte invasjoner. Samarbeidsvillige? IAEA er ikke helt enig:

 

http://www.iaea.org/NewsCenter/Multimedia/...Iran/index.html

 

Du burde ta deg litt bedre tid til å skrive, slik at det blir litt lettere å lese. Hvordan jeg forholder meg til USA? USA er verdens mektigste nasjon og de har atomvåpen ja, de har også brukt de, vel og merke ca. 60 år siden. Det er ikke de samme menneskene som styrer idag som styrte da. Men USA har brutt menneskerettigheter ja. Men verdens voldeligste og forbryterske nasjon? Tullball, de har mye skjeletter i skapet. Men sammenlignet, ja faktisk med Iran, så fremstår Iran verre ovenfor sin egen befolkningen blant annet. Men det finnes langt flere stater enn disse to også, Burma, Nord-Korea, Saudi-Arabia og flere afrikanske nasjoner for å nevne noen.

 

Hvis man uansett skal trekke fram komparativ politikk, så er det verdt å nevne at de aller fleste statene som har kapasitet til å utvikle atomvåpen og har klare trusselbilder, har utviklet dem. Iran passer veldig godt inn i rekken, og du snakker jo selv om hvor selvstendig og stor historie Iran har. Atomvåpen vil gi dem enda mer makt i regionen og vil sikre gamle storheter.

Lenke til kommentar

Da jeg nevnte norske aviser tenkte jeg på de hvermansen får inn hver dag, spesiellt intreserte leter etter andre kilder :)

 

Iran driver å støtter terroristgrupper den dag idag, konvensjonell krigføring er ikke i deres interesse.

 

ja, vesten er i krig med den muslimske verden, så de kjemper vel tilbake. litt som når usa får israel til og krige for seg.

 

 

Jeg refererte til påstandene om at vesten heller ville bombe 70 millioner mennesker enn å la iran få utvikle seg.
vil annta at dette er satt på spissen ja....? men at det er i vestlige intresser at vi ikke får noen stormakt i midtøsten det tror jeg helt klart på.

 

 

Men verdens voldeligste og forbryterske nasjon? Tullball, de har mye skjeletter i skapet. Men sammenlignet, ja faktisk med Iran, så fremstår Iran verre ovenfor sin egen befolkningen blant annet

 

Dette kommer an på hvem man spør, usa er vel de siste 50 årene de værste vil jeg påstå. mange stygge kriger, og blander seg steder de ikke har noe og gjøre hele tiden. i vestlig øyne gjør, de ikke så mye galt da mange mener de gjør grovarbeidet for oss.

 

folk som styrer i iran er vel ikke det man ønsker seg, synest det er fint det vi ser i dag der mange millioner viser sin missnøye og at forholdene kommer ut i verden.

Lenke til kommentar

Noen andre her som har tenkt rundt det nylige avholdte valget i Iran vs. atomvåpen-issuet?

 

Skulle ikke forundre meg at Israel og en del hauker i Pentagon faktisk ser seg tjent med at opposisjonen i Iran ser ut til å bli snytt for valgseier. Vil ikke være like lett (aksept) å angripe Iran/atom-anleggene hvis det var oposisjonslederen (for demokratibevegelsen som marsjerer i hundretusenvis i gatene") som satt i regjeringkontorene når et USA/israel angrep starter.

 

Jeg sier ikke at det er utenlandsk innblanding i valget, men noen håper nok at president Ahmadinejad & presteskapet klamrer seg til makten en stund til, inntil man har fått bombet atom-anleggene i fillebiter. Da "er det" liksom både et angrep mot "terror-regimet" og "atom-trusselen"

Lenke til kommentar
Da jeg nevnte norske aviser tenkte jeg på de hvermansen får inn hver dag, spesiellt intreserte leter etter andre kilder :)

 

Iran driver å støtter terroristgrupper den dag idag, konvensjonell krigføring er ikke i deres interesse.

 

ja, vesten er i krig med den muslimske verden, så de kjemper vel tilbake. litt som når usa får israel til og krige for seg.

 

Den muslimske verden? Hvem er denne muslimske verden? USA fører krig mot bestemte elementer som gjerne også lener seg på islamisme. De fører ikke noe krig mot den muslimske verden, for noen kan det selvfølgelig oppfattes slik og det er slik som fører til rekruttering, den verdenspolitiholdningen. Men jeg ser ikke hvordan det legitimerer støtte til terrorisme?

 

Jeg refererte til påstandene om at vesten heller ville bombe 70 millioner mennesker enn å la iran få utvikle seg.
vil annta at dette er satt på spissen ja....? men at det er i vestlige intresser at vi ikke får noen stormakt i midtøsten det tror jeg helt klart på.

 

Men slike løgner i forsøk på å sette ting på spissen bidrar ikke akkurat noe til debatten gjør det vel? Om det er i vestens interesse å ikke få en stormakt til der? Nja, det er nok ikke i USAs interesse. Men resten av vesten har ikke de samme motivene i den samme sfæren.

 

Det er generelt ikke i noen av de allerede eksisterende atomstatene eller for andre mindre stater sine interesser at middels store stater får seg atomvåpen. Det er det aspektet som er det viktigste, men idag kan man vel ikke regnes som noen stormakt uten atomvåpen, så i all forstand blir det vel riktig.

 

Men verdens voldeligste og forbryterske nasjon? Tullball, de har mye skjeletter i skapet. Men sammenlignet, ja faktisk med Iran, så fremstår Iran verre ovenfor sin egen befolkningen blant annet

 

Dette kommer an på hvem man spør, usa er vel de siste 50 årene de værste vil jeg påstå. mange stygge kriger, og blander seg steder de ikke har noe og gjøre hele tiden. i vestlig øyne gjør, de ikke så mye galt da mange mener de gjør grovarbeidet for oss.

 

folk som styrer i iran er vel ikke det man ønsker seg, synest det er fint det vi ser i dag der mange millioner viser sin missnøye og at forholdene kommer ut i verden.

 

Joda, USA har gjort en god del stygt mot andres borgere, uten tvil. Men vi burde absolutt ta utgangspunkt i dagens situasjon og hva som har foregått i den senere tid. Uten å helt glemme de historiske aspektene. Per dags dato er USA langt fra en av de verste statene, og det gjelder også de minst 10 siste årene. Involvereringen i Kosovo er blant annet noe av det positive de har gjort. På lang sikt kan både Afghanistan og Irak komme ut positivt, men å militært endre så dype kulturer er noe av det vanskeligste man kan prøve å gjøre. Det aller beste er hvis endringene kommer innenfra, men ofte er det særdeles vanskelig, pga. etablerte normer og samfunnsstrukturer, der de ledende har en såpass konsolidert makt at det ikke etterlater rom for revolusjon.

 

Ja, det er positivt at det gjøres opprør mot regimet, det var trist at det var de radikale muslimene som til slutt trakk det lengste strået etter revolusjonen i 79. Jeg er derimot redd for at de politiske strukturene og autoriteten er generelt så sterke at man ikke vil se noen revolusjon, men forhåpentligvis fører opprøret med seg positive endringer, selv uten en revolusjon.

 

Mekkus: Joda, situasjonen kan selvfølgelig i teorien utnyttes slik. Men er det valgfusk, så er det nok ikke utenfra med planer om å utnytte situasjonen. Da er det nok heller en konsolidering av det allerede sittende regimet. Som skaper et rom som kan utnyttes. Det er ikke nødvendigvis slik at alle muligheter eller årsaker til noe, er skapt fra den siden som kan tjene på det (i form av slik du tenker her).

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Regime til Usa er dessverre den store satan. Mange husker vel hva de gjorde i 2.verdenskrig? Det er nesten som de har fritt ruleblad?

Er greit at du mener at USA er "den store satan" siden de slapp atombomber over Japan i 1945. Dog, USA stoppet en grusom ambisjon mht. japansk verdensherredømme i allianse med Hitler den gang. Hvordan kan du bruke slike besvergelser i dag og tilsynelatende tro at vi ikke skjønner retorikken?

 

Du uttrykker dette muligens som en motvekt til Bushs' tåpelige og tabloide Axes-of-Evil, samtidig som du "elsker Norge" og hater vestens tankegang

 

Det iranske regimet sa de ikke vil lage atombombe, men anrike uran. Hvorfor skal de lyve? Dette problemet her var også for 30 år siden.

Jasså sa de det, og hvorfor skulle de lyve tro? For å beholde makten selvsagt, eller er du svaksynt med hensikt? Irans president har gjentatt Mahmoud Ahmadinejad denies Holocaust

 

De som er i posisjon og regjerer i Iran mener tilsynelatende at det er nok best at vi styrer og lyver, "for folket vet ikke sitt eget beste". Det er forresten normalt i den regionen å gjøre større "forretninger" på den måten. Og du påstår at du er imot dagens iranske regime samtidig so du støtter dem...

 

Er nokså sikkert forresten at Iran har mektige Russland på sin side når det gjelder finansiering og teknisk støtte med anrikning av uran frem til atombomben, fordi det kan vise seg nyttig også på andre områder. Så hvorfor klager du på at Iran er så ensom og sårbar? Fordi du ser frem til dagen da Iran vil ta hevn?

 

USA vil gjøre alt at Iran ikke blir selvstendige og ikke klare å gjøre noe selv. Men historien til Iran, hjelper iraner til å forstå hvem de virkelig er. Iran har størst potensiale til å bli e av de bste landene i verde. Hvis de klarer å få uran og iranske folket klarer å kaste ut regimet.

Vil USA? Tullball og konspirasjon. (forresten bør du ta tak i din norske gramatikk - kryptering er en annen øvelse enn å skrive i forum...) Iran sin befolkning /iranere har ingen problemer med å bli respektert hverken her i Norge eller i vesten. Folket er normalt høyt utdannet og har god moralsk integritet. Nå etter "valget" står iranere hjemme i sitt land i klem mellom korrupt prestestyre og utsikter til forlenget isolasjon.

 

Litt optimistisk dette tro? - quote:

>IAEA Director General Dr. Mohamed ElBaradei

Conclusion

 

Let me conclude on a note of optimism. With the recent commitment by Presidents Obama and Medvedev to seek a world free of nuclear weapons, starting with a reduction in the nuclear arsenals of their two countries, a new era of arms control has hopefully begun: an era that finally recognizes the linkage between nuclear disarmament and non-proliferation. There is also now a growing conviction, reflected in many important initiatives, that "Global Zero" is the best long-term option for our survival. /<

Lenke til kommentar

hvem bryr seg vel om at han fornekte holocaust? 100 millioner amerikanere tror at israel er det hellige land. de er like gale på hver sin side.

 

samtidig som du "elsker Norge" og hater vestens tankegang
man kan ikke trekke paraleller mellom norge og usa, deres bombe diplomati har ingen ting med norsk tankegang og gjøre. er lov og elske norge for det vi står for og ikke for det våre "allierte" står for.

 

men med usa i full krig både i irak og afganistan ligger iran midt i mellom, med gale israelere som sitter med fingeren på avtrekkeren, skjønner godt at de vil ha litt ekstra vekt i terror balansen der nede.

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
men med usa i full krig både i irak og afganistan ligger iran midt i mellom, med gale israelere som sitter med fingeren på avtrekkeren, skjønner godt at de vil ha litt ekstra vekt i terror balansen der nede.

 

Er det Iran du mener vil ha ekstra balanse? I så fall så forstår jeg deg godt ettersom de ville kunne gjengjeldt angrep mot Israel og dermed neppe risikere angrep selv.

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere vært motstander av å gå til krig mot Iran, men med de voldsomme opptøyene der kjemper myndighetene for livet. De har mistet kontrollen.

 

Kanskje dette er en mulighet til å komme det iranske folket til unnsetning?

 

Hvis de plutselig må krige mot en mektig fiende (de allierte/NATO) så blir det mindre tid til å slå ned på opptøyet blant folket, og da kan folket velte regimet.

Lenke til kommentar
Ja, så blir iran nye irak. Landet blir ødelagt, og de må begynne med alt på nytt?

Kom igjen ...

 

Eller skal vi bare sitte å se på mens et brutalt islamistisk regime har som hobby å undertrykke kvinner, homofile og alle som ikke har Islam som sin religion?

 

Mener krig ikke nødvendigvis alltid er svaret, men jeg mener det er riktig av blant annet Israel å vurdere et angrep på Irans atomprogram. Det er veldig alvorlig hvis Iran får hendene sine på atomvåpen, når det er velkjent hvor hatefull og gal Ahmadinejad er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...