Tore Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Dette blir jo noe samme ideen som forsikring mot fartsbot... Betal 200kr mnd å kjøre som et svin... Risiker liv å være uansvarlig, koster bare 200kr mnd. Der har man jo allerede en lite katastrofe... Folk med dårlig økonomi skal i tillegg til å ikke ha mat på bordet betale 200kr for en forsikring de vanskelig får utbetalt noen penger for... Eller er det de med god økonomi som skal betale for noe de neppe får bruk for.? Å nå er det vel en sammenheng i en stor del av tilfellene mellom størrelsen på gjelden og egen vilje til å rette opp når man ser det begynner å gå galt... (jobb vs. forbruk) Intensjonene med ideen er gode, men praktisk gjennomføring på privat plan vil ikke funke, må i så tilfelle være noe statlig opplegg... Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Hva om man skriver en avtale med ett slikt inkassofond men ikke betaler så går det til inkasso :!: :!: Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Hva om man skriver en avtale med ett slikt inkassofond men ikke betaler så går det til inkasso :!: :!: hehe, ja da er det kjipt å ikke ha betalt premien sin Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2009 Hei, Beklager litt tregt svar på denne Jeg MERKER meg skepsismen deres og det er godt mulig det er veldig vanskelig å få til. Dog dreper jeg ikke ideen HELT. Vil tro det vil være mulig få dette til om alle hadde lagt godviljen til. Jeg har også en mistanke om at det er en del snille sjeler der ute som gjerne også kunne tenkt seg være med i en slik ordning bare for å hjelpe andre. Lov håpe ihvertfall! Får takke for grundig og kritisk gjennomgang av denne ideen. Skal forhøre meg litt med NHH-folk, økonomer osv, så evt. komme tilbake her. Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Dog dreper jeg ikke ideen HELT. Vil tro det vil være mulig få dette til om alle hadde lagt godviljen til. Jeg har også en mistanke om at det er en del snille sjeler der ute som gjerne også kunne tenkt seg være med i en slik ordning bare for å hjelpe andre. Lov håpe ihvertfall! Får takke for grundig og kritisk gjennomgang av denne ideen. Skal forhøre meg litt med NHH-folk, økonomer osv, så evt. komme tilbake her. Vi snakker ikke her om ren økonomi for har kundene da blitt ett representativt utvalg av befolkningen så hadde dette gått bra. Haken er at ved en slik "forsikring" så får man ikke ett representativt utvalg men trolig den tredjedelen som er verst som vil si ca mange flere saker der dere må betale ut penger. Kan hjelpe litt på tankegangen her, har hatt både markedsføring og økonomi som fag. Pluss normalt folkevett så mener jeg at jeg kan hjelpe litt her hvis du absolutt vil starte noe slikt. Spørsmålet her er om det faktisk er ett fond eller om det er en forsikring, er det en forsikring vil jo nesten alle som betaler og kommer i en vanskelig situasjon kunne kreve hjelp, ett forsikringsselskap får ikke gratise donasjoner. Ett fond derimot er ikke pliktige til å hjelpe noen spesielle men kan behandle søknader om hjelp, ett fond kan ta i mot allmisser/donasjoner men jeg vet ikke om reglene i forhold til å gå i "overskudd". Se om du finner noe lover og regler ang. dette med fond før du bestemmer deg. En annen side ved saken er at man ikke trenger å kun tilby økonomisk hjelp men også juridisk hjelp og hjelp med forhandlinger. Mye kan bestå av forskjellige standardbrev med hensvisninger til forskjellige lover og regler da inkassosaker ofte har mye til felles. Skal man først tilby økonomisk støtte, hva skal dere egentlig bidra med? Kun inkassosalæret som inkassoselskapene tar eller skal dere også være med på å betale selve gjelden som har gått til inkasso. Tenk litt over hvilken type kundegruppe man får og hvor risikabelt dette blir. Skal man betale forskjellig "premie" etter hvilken gruppe man ligger eller skal alle betale det samme? Personlig ville nok jeg bare forkastet hele ideen og tenkt ut en ny... hva er egentlig meningen, er det å hjelpe andre, skaffe seg levebrød eller begge deler? Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2009 (endret) Seff kun ment som et krisefond dette Synes det er på tide man kjører opp et mottiltak mot den knallharde inkassoindustrien... I stedet for å betale 3000 til et inkassoselskap, så tenker jeg det kunne vært svært prevantivt og en mellomløsning for folk flest å betale et mindre fast beløp til et hjelpende inkassofond hver måned. Seff litt som Lotto, men likevel...! Etter en tid da så kunne man sendt en søknad til fondet og fått sin situasjon vurdert. Fondet skal seff ikke opptre dumsnilt, men ta en vurdering av hver sak individuelt. Man må seff være 100% klar over premissene for å bli med i et slikt fond, at ikke ALLE saker vil få tilslag, men at alle saker ihvertfall vil bli behandlet rettferdig og at alle har en lik mulighet for å få hjelp. Det måtte seff ha vært en selvfølge at man fikk økonomien til å svinge i fondet. Mange gode poeng du peker på her. Å betale bare selve inkassosalæret, og gi rågivning er selvsagt noe man kunne inkludert. Nå sitter jeg ikke her med noen KONKRETE planer om å starte opp dette her selv, men det er spennende og tror dette kunne vært et veldig godt alternativ for folk som er langt nedi driten... Man klarer gjerne betale et beløp mellom 200-1000 hver måned til et slikt fond eller forsikring. Er det snakk om en skog av regninger blir det tøffere. Opplyse om måten fondet jobber på og fronte dette i media som good will / et alternativ til å gå nedom og hjem. Og at det ikke er en selvfølge at alle får hjelp. Er dette med abonnementsdreven økonomi som fasinerte meg her... Ingen eier eller privat firma skal seff sitte igjen med millionoverskudd på dette. Normal lønnstruktur for alle ansatte. Kanskje også mulig vi kunne fått med oss staten på dette...? Uansett bare ment som en frisk ide / mottiltak mot inkassoindustrien sitt jerngrep på folks privatøkonomi. Vet ikke helt hvor mye de tjente i fjor...? Endret 31. januar 2009 av Lifeform Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Tja, de som driver inkasso tjener jo endel men staten er også frisk til og ta betalt når saken går langt nok. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Denne ideen er ikke levedyktig under noen som helst omstendigheter. La oss først bli enige om hvordan konseptet 'forsikring' fungerer. Forsikring er rett og slett risikodeling. I stedet for at man selv skal stå for hele risikoen, så går man sammen med alle de andre kundene til forsikringsyteren og deler på risikoen for at det og det skal skje. Forsikringsyteren bestemmer prisen på denne risikodelingen ved å bruke aktuarmodeller som beregner risikoen for at en skade skal skje og den gjennomsnittlige skadestørrelsen. I tillegg krever forsikringsyter en risikopremie. Det er viktig å forstå at det er alle kundene som deler på hverandres risiko, og at alle må yte mer dersom denne risikoen øker. Man spleiser på alle skadene. Videre er det viktig å forstå at man kun forsikrer seg mot risiko man selv er utsatt for. Har man ikke båt så er man ikke med på båtforsikringsspleiselaget for eksempel. Med denne lille forsikrings-abc'en har vi egentlig all informasjonen vi trenger for å forstå hvorfor inkassoforsikringen som skisseres her aldri vil fungere. Problemet med 'moral hazard' ble nevnt tidligere her, og medfører riktighet. Når alle spleiser på hverandres skader (her inkasso), så har man alle inscentiver til å bare la være å betale regninger. Når flere og flere gjør det så blir prisen på spleiselaget høyere, og alle må betale høyere premier. Den vil øke og øke helt til det kollapser. For det andre så er det som nevnt kun de som er utsatt for en spesifikk risiko som vil velge en forsikring som dekker denne risikoen. For akkurat denne forsikringsformen medfører ikke dette riktighet. Her vil alle ha inscentiver til å tegne forsikring, for så å cashe inn på å ikke betale regningene sine. Hvis man på mirakuløst vis klarte å luke ut kun de som har risiko for inkasso så hjelper heller ikke det - det siste en som har risiko for inkasso trenger er nemlig å være med på å spleise på inkassogjelden til andre i samme situasjon! Sist, men ikke minst. Den siste spikeren i kista - Det er ingen som vil ha noen som helst ønske om å betale forsikringspremien når den forfaller. Det er bedre å la den gå til inkasso.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå