Lifeform Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Hei, Hva tror dere om å lage et fond som kan hjelpe folk med alvorlige inkassoproblemer? Fondet skal være betjent av skikkelig mennesker og hver enkelt sak skal behandles individuelt. Åpen for innbetaling av fast beløp hver mnd, og gaver til fondet som kan stå på konto og forrente seg. Inkassoforsikring ? Hva tror dere om dette? Mulig få realisert... Evt. eksisterer det noe slikt i markedet i dag? Hadde vært UTROLIG bra å ha et slikt fond for å avhjelpe folk som sitter skikkelig i det. Det skal seff være styrt på en måte som gjør at ingen kan utnytte det. Seriøs saksbehandling i hvert tilfelle av fagpersoner. Jeg tror selv virkerlig det kan være marked og praktisk mulig å få i gang noe slikt. Endret 28. januar 2009 av Lifeform Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Et slikt fond er et typisk eksempel på det som i økonomifaget heter "moral hazard". Har du en sånn forsikring, er det mer fristende å la regninger gå til inkasso og la forsikringen "ta dem". I tillegg vil en slik "skikkelig saksbehandling" koste fryktelig mye penger. Alt i alt er den billigste inkassoforsikringen å ikke kjøpe mer enn du har råd til.. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Hehe, jeg synes det kan minne om en tulle-idè jeg hadde en gang om å lage en "fyllaforsikring" som dekker alt du ødelegger når du er full. Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Et slikt fond er et typisk eksempel på det som i økonomifaget heter "moral hazard". Har du en sånn forsikring, er det mer fristende å la regninger gå til inkasso og la forsikringen "ta dem". I tillegg vil en slik "skikkelig saksbehandling" koste fryktelig mye penger. Alt i alt er den billigste inkassoforsikringen å ikke kjøpe mer enn du har råd til.. Får man folk til å sette inn et fast beløp hver mnd så vil nok fondet ha mer enn nok penger til seriøs og uavhengig saksbehandling. Er utrolig mange som sliter tungt med inkassohelvete og har få sjanser for å komme seg ut av det. Utenom å erklære seg personlig konkurs eller slite i MANGE år med en umulig økonomi. Disse selskapene burde også gått inn og sponset et slikt fond til hjelp for folk i krisetilfeller. Leker foreløpig bare med tanken, men tror det kan være marked for dette. Jeg hadde ihvertfall ikke hatt noe probs med å satt inn f.eks 200 spenn i mnd fast til et slikt fond. Det burde seff også være mulighet for utbetaling på et senere tidspunkt om man ville ut av ordningen. Sleng dere på og tenk ut måter vi kunne fått realisert dette på... Seff avhengig av seriøse saksbehandlere / grupper til å behandle hver enkelt sak. Evt. med legeerklæring og melding fra Namsmann / dokumentert oversikt over krav. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Jeg hadde ihvertfall ikke hatt noe probs med å satt inn f.eks 200 spenn i mnd fast til et slikt fond. Det burde seff også være mulighet for utbetaling på et senere tidspunkt om man ville ut av ordningen. Et slikt fond finnes allerede. Det heter "sparekonto".. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) La meg være litt mer seriøs enn isted og stille noen kritiske spørsmål. La oss si at du betaler 200kr/mnd i inkassoforsikring. Tanken er da at den dagen du står i en låst situasjon du ikke kan komme deg ut av uten å vinne i lotto (gjelden vokser raskere enn du kan betjene den) så skal inkassofondet komme og betale deg fri? Saksbehandlerne som du skriver om, utfra hvilke kriterier jobber de? Hvis du har satt deg i denne situasjonen selv, feks ved å kjøre en bil du ikke hadde råd til på et forbrukslån du aldri burde tatt, skal fondet da betale deg fri? Og hvor går grensene mellom Uhell (du mister jobben eller opplever samlivsbrudd) Dumhet (du skjønte ikke at spareproduktet banken solgte deg var et risikoprodukt. EDIT: Jeg refererer ikke til noen konkrete saker, selv om dette har vært mye oppe i media siste tiden, bare et løst eksempel.) Manglende bakkekontakt (du trodde at du kom til å stige i lønn og ville kunne betale ned forbrukslånet med bonusen) Tankeløshet (du satt deg ikke ned og regnet ut om om du hadde råd til denne bilen før du kjøpte den) Utnyttelse (du bare blåste pengene på alt mulig, for når kreditorene kommer så er du jo forsikret. La andre ta støyten!) Hvordan skal sakbehandlerene kunne skille mellomm kategoriene? (I min bok er det kun mennesker i den første kategorien som fortjener sympati, og ikke alltid de engang) EDIT:Dårlig formulering. Endret 28. januar 2009 av Ekko Lenke til kommentar
O_K Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Helt enig Ekko, dessuten har vi faktisk en ganske bra ordning i norge, med å gå personlig konkurs. Man må ha det hardt noen år, og lett er det ikke, men etterpå er man faktisk fri til å starte på nytt. I alle fall når det gjelder alle de andre kategoriene enn den første som du listet så er det faktisk nødt til å få konsekvenser. Hvis man bare kan være dum og vente på at noen ordner opp, da lærer man aldri. De som ville lære av noe sånnt ville antagelig ikke være så dumme i første omgang. Den beste forsikringen man kan ha er å vurdere hvilke utgifter man forplikter seg til, og å ha en sparekonto som kan ta unna for uforutsette utgifter. Da skulle man ha så man greier seg. Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Det er jo kanskje ikke det at folk ikke SKJØNNER dette...! Kan være andre årsaker til at det topper seg opp med veldig mange regninger i en periode. Arrogant av dere å konkludere med at det er helt naturlig og fortjent at folk skal gå personlig konkurs. Det du skisserer Ekko vedr. saksbehandling må naturligvis gå GRUNDIG gjennom, alle de problemstillingene der, med flere må kartlegges - og spikres fast faste rutiner for. Uansett så har jeg troen på at å gå sammen i et slikt fond (200 kroner er ikke mye å avse hver måned), kan skape svært god økonomisk gevinst på sikt. Dvs at fondet vil vokse. En løsning kan jo også være at fondet bare gir DELBELØP til dets medlemmer av og til. "Vi kan gi 30% dekning til hjelp for den regningen". Når inkassoselskapene tjener så SINNSYKT på folk den andre veien så bør det være mulig for folk på grasrota å reise seg (!) og få i gang noe som kan "presse den andre veien". Dvs å produsere frisk kapital, mange, mange i lag som kan stilles til disposisjon så folk ikke går HELT på ræva, tar selvmord, lever på brød og vann, og går helt til grunne. Det er lov tenke kreativt, også med økonomi. Forøvrig er jeg helt på alle de rådene dere kommer med her, jeg bortfeier IKKE de. Bare vil ha denne her 100% ferdigtenkt, undersøke videre og evt. prøve på en realisering, så folk med virkelig store problemer kan få litt drahjelp til å komme seg inn i gode flyten igjen. Endret 28. januar 2009 av Lifeform Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Det er jo kanskje ikke det at folk ikke SKJØNNER dette...! Kan være andre årsaker til at det topper seg opp med veldig mange regninger i en periode. Bidra gjerne med eksempler så vi har mer å diskutere og får belyst dette punktet bedre. Arrogant av dere å konkludere med at det er helt naturlig og fortjent at folk skal gå personlig konkurs. Jeg er enig i at noen av innleggene ikke akkurat er "arrogante" så kommer de fra et synspunkt som sier at "man høster som man sår", noe som ikke alltid er korrekt. Men jeg har en feeling av at ditt engasjement kanskje kommer fra personlig kjennskap til en fortvilende sak og at ditt synspunkt slik kanskje kommer litt for langt fra andre siden til å være helt objektiv. Stemmer dette? Det du skisserer Ekko vedr. saksbehandling må naturligvis gå GRUNDIG gjennom, alle de problemstillingene der, med flere må kartlegges - og spikres fast faste rutiner for. Kan du komme med noen eksempler? Jeg føler det er denne biten som er "make or break" for modellen din. Vil man kunne bli tiltalt for forsikringssvnidel eller evt miste alle innskuddene sine om man ikke kvalifiserer? Uansett så har jeg troen på at å gå sammen i et slikt fond (200 kroner er ikke mye å avse hver måned), kan skape svært god økonomisk gevinst på sikt. Dvs at fondet vil vokse. Nå skal man ha ganske mye penger i ryggen for å begynne et forsikringsselskap og det er nok ikke så lett som å sette 200kr mnd i et fond og la det vokse inn i himmelen, det er jo terraskandalen et godt eksempel på. Et forsikringsselskap vil jeg ikke tro har lov til å "gamble" på denne måten med kundenes innskudd, men er underlagt strenge lover for hvor stor kapital de må ha i ryggen til enhver tid. Rett meg gjerne dersom jeg tar feil. En løsning kan jo også være at fondet bare gir DELBELØP til dets medlemmer av og til. "Vi kan gi 30% dekning til hjelp for den regningen". Jeg vil tro de som først trenger hjelp vil trenge mye hjelp. Liten tue kan velte stort lass, men i de fleste tilfeller har vel folk større og mer langvarige problemer enn at 30% av en regning vil snu skuten. Når inkassoselskapene tjener så SINNSYKT på folk den andre veien så bør det være mulig for folk på grasrota å reise seg (!) og få i gang noe som kan "presse den andre veien". Det inkassoselskapene gjør er jo å overta høyrisikogjeld og prøve å innkreve denne. Og klart man må tjene penger i prosessen. Inkassoselskapene er store stygge ulver på mange måter, men de leverer en tjeneste etterspurt av bedrifter som ikke vil ta den risikoen og bruke de musklene. Det er jo egentlig et "snilt" inkassoselskap med "moralske voktere" du vil sette opp her? Og hva om man ikke blir godkjent av saksbehandlerene? Da har man betalt 200kr/mnd og er virkelig kastet til ulvene. Dvs å produsere frisk kapital, mange, mange i lag som kan stilles til disposisjon så folk ikke går HELT på ræva, tar selvmord, lever på brød og vann, og går helt til grunne. Man kan ikke trykke penger. Er ingen garanti for at fondet ville gått i pluss. Du skal huske at de som vil kjøpe segen slik forsikring er folk som er i risikogruppen. Antakeligvis ville ingen forsikringsselskap med vettet i behold selge en slik forsikring til noen i faresonen for annet enn blodpris. Det er lov tenke kreativt, også med økonomi. Forøvrig er jeg helt på alle de rådene dere kommer med her, jeg bortfeier IKKE de. Bare vil ha denne her 100% ferdigtenkt, undersøke videre og evt. prøve på en realisering, så folk med virkelig store problemer kan få litt drahjelp til å komme seg inn i gode flyten igjen. Ta mine innspill som råd og ting du må tenke igjennom, ikke nedslakting av ideen. Jeg skal være ærlig, jeg tror ikke det kommer til å funke, men så lenge diskusjonen er saklig kaster jeg gjerne ballen litt frem og tilbake. Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Flott Jeg svarer litt i et jafs her. Om jeg har personlige erfaringer med dette er irrelevant. Det betyr heller ikke noe hvilken side du befinner deg på pr. i dag. Poenget er LØSNINGER. Løsninger for folk som sliter. Beinharde inkassoselskaper og personlige skjebner har vært tatt opp i media gang på gang. Det er seff en kombinasjon her, men jeg tror også at ved et slikt inkassofond- / forsikringsamarbeid kunne ha gått sammen om å samlet inn masse penger. Kanskje en inkassoforsikring hadde vært mer attraktivt...! Jeg vet ikke. Du har nok kanskje rett i det måtte ha fått veldig mye penger med en gang, eller en lang kontinuerlig strøm med penger for at fondet/selskapet i det hele tatt skulle ha blitt sterkt nok. Men frister ikke tanken litt dere også da ? Er en grunn til at alle som tar inn et fast beløp hver mnd blir millionfirma. Teleselskaper, strøm, internett. Alle disse har en solid økonomi og står i posisjon til å forrente overskuddet x antall ganger nettopp pga de har så solid innstrøm. Er denne tanken og muligheten som fasinerer meg og som burde vært belyst bedre. Ikke bare la moralen eller skeptikere stoppe ideen før den virkelig har blitt planlagt og simulert nøye nok. Ser for meg at det er naturlig at inkassoselskaper / økonomer vil prøve å slakte denne ideen før den har fått livsrett, men dette skal man ikke la seg stoppe av. Det handler ikke om å bli verdensmester i GOD økonomi, bare for å bli det, men faktisk hjelpe de folkene som sliter. Tenk hvor genialt om vi kunne fått i gang et slikt fond: Du sliter en måned eller tre. Enten pga sykdom, arbeidsløshet og altfor store utgifter, uhell eller annet. Du sender en søknad og får refundert tilstrekkelig til at du får snudd den negative trenden og kommer deg opp igjen DET vil jeg skal skje i real life. Planlegge grundig, fronte det positivt og få det i gang! Penger er altfor irrelevant til at de skulle bety så mye for oss som de gjør pr. i dag. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Ser for meg at det er naturlig at inkassoselskaper / økonomer vil prøve å slakte denne ideen før den har fått livsrett, men dette skal man ikke la seg stoppe av. Jeg studerer økonomi, og jeg slakter ideen.. Jeg gjør ikke dette for å være slem, og hvis det jeg har sagt ble tolket som arroganse, beklager jeg det, men poenget mitt er at den beste forsikringen man kan ha mot noe slikt er å ha litt penger i bakhånd . Det er nettopp for å dekke sånne uforutsette utgifter/ uflaks at mange privatøkonomiske rådgivere anbefaler å ha opptil to månedslønner på sparekonto.. Lenke til kommentar
hean Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Arrogant av dere å konkludere med at det er helt naturlig og fortjent at folk skal gå personlig konkurs. På den ene siden er det folk helt uten skyld i det selv har gått personlig konkurs og ikke kunne gjøre noe med det, uansett. På den andre siden finnes det folk som rett og slett her mer enn nok penger men setter seg selv i gjeld på grunn av overforbruk og skjødesløshet. I mellom der har du alle gråsonene. Hvordan kan man skille de som er skyld i det selv og de som ikke er det, hvor går den grensen der det faktisk er regnet som selvskyldt eller ikke? En slik forsikring ville for det første gått i tap på grunn av alle tilfellene som må vurderes og timene som må brukes på dette. Krav som blir avvist havner ofte i retten og det må påregnes både tid og utgifter på dette. En vanlig forsikring som bil eller innbo er mye enklere å definere, en forsikring som du tenker på er grensene mye mer diffuse og da ender det ofte i retten nettopp på grunn av det. Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Alt må selvsagt inn i kalkulasjonen og det må utarbeides betingelser og et grundig regelverk hvor hvordan alle typer saker skal taes opp - akkurat som for et normalt fond eller forsikringselskap. Lenke til kommentar
hean Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Alt må selvsagt inn i kalkulasjonen og det må utarbeides betingelser og et grundig regelverk hvor hvordan alle typer saker skal taes opp - akkurat som for et normalt fond eller forsikringselskap. Saken er vel den at da blir forsikringen så dyr at det kanskje er den som blir tyngden på vektskålen til at folk faktisk får mer utgifter enn de klarer å betjene. Vi snakker ikke 200 kr måneden her men heller nærmere en 1000-lapp vil jeg tro. Tør ikke engang å tenke på hvilken type kundegruppe du får, vil tippe den tidelen blant befolkningen som er dårligst betalere. Lenke til kommentar
KS Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (..)Men frister ikke tanken litt dere også da ? Er en grunn til at alle som tar inn et fast beløp hver mnd blir millionfirma. Teleselskaper, strøm, internett. Alle disse har en solid økonomi og står i posisjon til å forrente overskuddet x antall ganger nettopp pga de har så solid innstrøm. (..) Ren, usenurert svada. Påstanden reflektere forslaget. Gjett at en slik ordningen ville blitt misbrukt! Kan på en side være enig at enkelte kanskje kommer uheldig ut av en inkassosituasjon og at mange opplever det tungt. Imidlertid så er det slik at hvis man etablere et system som gjør det mulig å løpe fra forpliktelsene sine så kommer økonomien til å kollapse. Systemet ville blitt grovt utnyttet. Ingen ville stolt på hverandre til slutt og dermed slutter all handel med folk utover de man har et familieært forhold til. Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Ren, usenurert svada. Påstanden reflektere forslaget. Ingen skam i å reklamere dobbelt for en god sak. Dog har du kanskje rett i sluttpåstandene dine der. Det må selvsagt lages et gjennomsolid og strengt system for behandling av alle saker. Et godt system lar seg ikke utnytte i form av medium intelligente svindelsforsøk. Etterlyser litt mer begeistring og god ånd her! Hvor ble det av spiriten til få til virkelig store ting...? Det er mange måter på å komme seg opp økonomisk på her i verden. Tenk på alle menneskene med fastløst økonomisk situasjon man kunne ha hjulpet ? Mener ikke dra dette langt uti luftslott land om det oppfattes slik, men jeg lar ikke ideen drepes bare pga litt skepsisme og ulike argumenter for hvorfor det IKKE skulle gå. Forøvrig og som sagt; bare gode råd dere har kommet med til nå. Sparing, nøysomhet og fornuftig økonomisk planlegging er veien å gå for vanlig hverdagsøkonomi, men jeg vil undersøke muligheten for å få til dette krisefondet. Når inkassofondene kan tjene såpass grovt som de gjør i dag, tror jeg det er stemning i folket for et mottiltak. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Men sammenlign dette med en bilforsikring, for det er jo en forsikring vi snakker om her. Hvis du ser hvordan forsikringssystemet rundt bilen er bygget opp er det følgende viktige faktorer: -Hvor mye er bilen verdt? -Hvor utrygg sjåfør er statistisk brukeren? Overført til en inkassoforsikring har man følgende: -Hvor mye penger må vi ut med for å redde en person som har gjeld oppover ørene? -Hvor stor risiko er det for at den forsikrede personen kommer til å trenge våre tjenester? Jo høyrere tall man svarer med, desto høyere premie må personen ut med (alle kan ikke betale 200kr mnd) En skikkelig saksbehandling bør på forhånd luke ut personer som man tror kommer til å ryke utpå. Forsikringsselskap gjør dette i praksis ved å sette forsikringspremien så høyt at de priser seg ut. Og her har du da en del av paradokset for inkassoforsikringen: Jo mer utrygg betaler du er, jo mindre du har , desto mer må du betale for at denne modellen skal være fornuftig og virke. La meg ta et eksempel: Jeg ser aldri for meg at jeg personlig kan havne i en inkassosituasjon. Jeg har selvsagt ingen garanti for dette, men jeg kan ikke skjønne hvordand et skal skje. Jeg har god jobb, god lønn, flere mndslønner på konto og bor i en husstand med en inntekt til (statlig). Men man skal aldri si aldri, så jeg bestemmer meg for å skaffe meg en slik forsikring. 200kr mnd har jeg råd til. jeg har jo alt uføreforsikring som ville dekke meg i flere situasjoner, men ikke alle. Samtidig ser jeg naboen min (hypotetisk). Han har ingen utdannelse, skifter ofte jobb, konen er trygdet og de har 2 unger. Selv om jeg betaler min skatt med glede (kanskje nettopp derfor) ville jeg reagere på at han fikk samme betingelser i inkassoforsikringsselskapet som meg. Vi snakker her om en forsikring det er usannsynlig at jeg kommer til å bruke, men svært sannsynlig at han kommer til å måtte bruke. Jeg har ingen interesse av å sponse hans forbruk som til syvende og sist leder ham ut i en inkassosituasjon. Jeg vil at hvis han skal ha mulighet til å spise av denne kaken (den sultne jevelen) så må han betale deretter. Om vi sier at det er 100x mer sannsynlig at han vil få inkassoproblemer enn meg så er ikke det en overdrivelse. Vi snakker ikke lengre om 200kr/mnd, men kanskje 2 000kr (nå har jeg vært snill og bare ganget med 10). Og dette skal betales av folk som allerede lever trangt? Det jeg savner fra deg er en litt klarere modell. Hvilke folk skal hjelpes? Hvordan skal hjelpen bestemmes? Hvor mye skal folk betale? Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Men sammenlign dette med en bilforsikring, for det er jo en forsikring vi snakker om her.Bla bla Fint du kommer med ett sammendrag her men dette er og blir ulønnsomt uansett. Det er ikke bare å regne hvor mye inn og hvor mye ut når det likevel ikke vil komme noe særlig inn og mange som eventuelt blir kunder kommer til å spekulere i dette. Det ville uansett ikke gå..... Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Men sammenlign dette med en bilforsikring, for det er jo en forsikring vi snakker om her.Bla bla Fint du kommer med ett sammendrag her men dette er og blir ulønnsomt uansett. Det er ikke bare å regne hvor mye inn og hvor mye ut når det likevel ikke vil komme noe særlig inn og mange som eventuelt blir kunder kommer til å spekulere i dette. Det ville uansett ikke gå..... Jeg vet ikke om du leste hele inlegget mitt, men jeg skriver jo at dette ikke kommer til å gå. Det virker som du tror at jeg synes dette er en god ide. Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Jeg vet ikke om du leste hele inlegget mitt, men jeg skriver jo at dette ikke kommer til å gå. Det virker som du tror at jeg synes dette er en god ide. Hehe, der tok du meg, leste nok ikke alt nei Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå