eb-ppl Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Hei! Kjøpte en macbook i sommer i USA , nå er bateriet øderlakt ( en produksjons feil, mener jeg å ha hørt.) Kjøpte 3 års garanti. Og siden apple har verdens garanti ,og jeg har mail på mac n om at den er registrert med navn og data ID osv, trodde jeg at det var bare å komme inn med den . Men da fikk jeg beskjed at jeg måtte ha med kvitteringa på den! som ligger i USA. Hva om en er ute på reise og det skjer noe med mac n , må man da vente til man kommer seg hjem (hvis det er en enkel sak) for å finne frem til kvitteringen ? Er det meningen at det er sånn? Eller skal jeg bare møte opp i en butikk som man finner på appel s sider ? mvh eb-ppl Lenke til kommentar
Loko Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Kvitteringen er ditt bevis på at det er du som har kjøpt Mac'en og at du har kjøpt en ekstra "garanti". Uten kvitteringen kan ikke verkstedet kontrollere at du har kjøpt en ekstra "garanti", og kan derfor ikke utføre reparasjon bare på "jammen jeg har jo sånn lizzom garanti lizzom". I tillegg så vil en kvittering også sannsynliggjøre at det er du som har kjøpt Mac'en og at det ikke er tyvgods. Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) For å bevise at han har kjøpt maskinen,trenger han ikke selve kvitteringen fra butikken. Han kan bruke en utskrift fra f.eks banken sin,som viser transaksjonen.(Dvs hvis den ble betalt med kort..litt mer problematisk hvis han betalte cash). Han trenger med andre ord bare å "sannsynliggjøre" kjøpet. Men,når det gjelder 3 års garantien er jeg mer usikker..men vil jo tro at den er registrert hos Apple,for man må vel registrere garantien hos Apple for at den skal være gyldig ? Endret 28. januar 2009 av OlaOlablakken Lenke til kommentar
eb-ppl Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 For å bevise at han har kjøpt maskinen,trenger han ikke selve kvitteringen fra butikken. Han kan bruke en utskrift fra f.eks banken sin,som viser transaksjonen.(Dvs hvis den ble betalt med kort..litt mer problematisk hvis han betalte cash). Han trenger med andre ord bare å "sannsynliggjøre" kjøpet. Men,når det gjelder 3 års garantien er jeg mer usikker..men vil jo tro at den er registrert hos Apple,for man må vel registrere garantien hos Apple for at den skal være gyldig ? Den er registrert hos apple . fikk " bevis" på en slags kvittering på den ...der det står navnet mitt. Når den er reistrert . Når den går ut. og ID på dataen .som står både når man går inn " om denne maskinen " og det står under bateriet inne i mac n ... så håper kanskje dette holder... Er jo et bevis på at jeg har kjøpt den , når det b¨de står navn og at det er denne maskinen jeg har kjøpt garanti på ... Lenke til kommentar
havfal Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 For å bevise at han har kjøpt maskinen,trenger han ikke selve kvitteringen fra butikken. Han kan bruke en utskrift fra f.eks banken sin,som viser transaksjonen.(Dvs hvis den ble betalt med kort..litt mer problematisk hvis han betalte cash). Han trenger med andre ord bare å "sannsynliggjøre" kjøpet. Dette med utskrift fra nettbank er høyst oppskrytt. Av erfaring blir det ikke godtatt av verksteder når det kommer til reparasjoner på garanti. Det er kun kviteringen (kjøpsbeviset) som er 100% gyldig i slike saker. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Nå er det helt og holdent opp til Apple og bestemme hva som kreves for å dokumentere denne utvidede garantien. Det er ikke noen vits å blande inn norske forbrukerrettigheter i denne saken. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Jepp, som Tee sier så er Apple i denne saken kun underlagt forbrukerreglene i det landet der maskinen er kjøpt, altså Amerika. At trådstarter ikke har tatt forbehold rundt aktuelle problemer rundt dette kan ikke Apple Norge ta ansvar for. Når det er sagt synes jeg det er rart at ikke Apple Norge kan sjekke maskin id'en oppimot navnet hans og finne alt de trenger av bekreftelser på at det er han som er rettmessig eier av maskina og at han har ekstragaranti... Lenke til kommentar
mtw Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Det kan du sjekke ved å legge inn serienr på mac'en her: https://selfsolve.apple.com/GetWarranty.do Nr på maskinen finner du under eple-> om denne maskinen -> mer info Mener den også skal vise om det er Applecare (utvidet garanti, viktig i f.eks USA..) Mulig en utskrift herifra er god nok, ellers kan du jo ringe til Apple. Endret 28. januar 2009 av mtw Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå