Kjell75 Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Er som dere sikkert skjønner ganske grønn på det her, men lure på en ting! Vist dere hadde 3-4000 å skulle kjøpe ET objektiv, vilket hadde det blitt! Tar mest bilder av dyr/fugler da fortrinsvis ville dyr i det fri.... Lenke til kommentar
H80 Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Et objektiv er temmelig ubrukelig uten et kamerahus. Har du et kamerahus? I såfall hvilket? Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 Et objektiv er temmelig ubrukelig uten et kamerahus. Har du et kamerahus? I såfall hvilket? Eh he he joda har kamera, et Nikon D80... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Dyr i det fri er ikke lett og komme innpå,du burde ha en brennvidde på 400mm eller mer for og få dyrene nært nok.Men når du kommer opp i disse brennvidder så bli prisen forholdvis dyrere en ditt budsjett. Så da må du godta noen kompromisser enten på brennviddeomfanget,lysstyrken eller begge deler. Du får endel forskjellige telezoom-objektiver i brennviddeomfanget 70-300mm fra en pris på 1000.- og oppover til en 4000.- men disse "billige" objektivene er avhengig av godt/mye lys for og levere bra bilder. Og anbefale et spesifikt objektiv til deg kan jeg ikke da jeg ikke har satt meg inn i Nikon/3part sine objektiver tilpasset Nikon. Her kan du se hvordan de forskjellige brennvidder vil oppleves. Endret 28. januar 2009 av Nautica Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Nikon har et 70-300mm med VR (bildestabilisator) til drøyt 4000 kr. Dette ville jeg nok vurdert om jeg var i dine sko. Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G VR Lenke til kommentar
gautet Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Jeg er i mye av samme situasjon som deg. Ute etter et teleobjektiv, men er på et nokså stramt budsjett da jeg er student... Har etter en del undersøkelser mer eller mindre bestemt meg for å gå for Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR som jeg tror er det objektivet som passer best for å fylle mitt behov så godt det lar seg gjøre for under 4000 kr. Dette objektivet får mye skryt og gir ganske mye brennvidde, god byggekvalitet, bildestabilisering og bra optisk kvalitet til en grei pris. Som Nautica nevner må man jo gå på akkord med lyssterkhet med et slikt zoomobjektiv, men man kan jo ikke få både i pose og sekk. Særlig ikke på et nokså stramt budsjet Lykke til med valget! PS: Ser Andreasfe rakk å komme med denne anbefalingen før meg, men det må vel bare gi anbefalingen økt kredibilitet... Endret 28. januar 2009 av gautet Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Jeg er i mye av samme situasjon som deg. Ute etter et teleobjektiv, men er på et nokså stramt budsjett da jeg er student... Har etter en del undersøkelser mer eller mindre bestemt meg for å gå for Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR som jeg tror er det objektivet som passer best for å fylle mitt behov så godt det lar seg gjøre for under 4000 kr. Dette objektivet får mye skryt og gir ganske mye brennvidde, god byggekvalitet, bildestabilisering og bra optisk kvalitet til en grei pris. Som Nautica nevner må man jo gå på akkord med lyssterkhet med et slikt zoomobjektiv, men man kan jo ikke få både i pose og sekk. Særlig ikke på et nokså stramt budsjet Lykke til med valget! PS: Ser Andreasfe rakk å komme med denne anbefalingen før meg, men det må vel bare gi anbefalingen økt kredibilitet... Ja satt ei god stund i natt å undersøkte litt, kom frem til at den Nikon du beskriver va det nærmeste æ kommer med tanke på pris/kvalitet.. Kan et Sigma 100-300 være et alternativ? Et brukt et sådan! Lenke til kommentar
gautet Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Kan et Sigma 100-300 være et alternativ? Et brukt et sådan! Er det dette du har kikka på? Har ikke kikket mye på dette objektivet da portabilitet er veldig viktig for meg. Dette objektivet er jo dobbelt så tungt som nikon sitt og dobbelt så dyrt. Du får jo et relativt mye mer lyssterkt objektiv med sigmaen, men den mangler jo VR så du mister jo en del av fleksibiliteten. Syns i det hele tatt at det er såpass stor forskjell på disse objektivene at det er vanskelig å stille de opp mot hverandre. For meg er jeg helt sikker på at nikonen passer bedre, men om du er ute etter et dedikert objektiv for utelukkende fugle/dyrefoto er kanskje sigmaen minst like god for deg. Men da ville jeg kanskje vurdert å spare enda litt for å få enda mer brennvidde (les 400 eller 500mm). Vanskelig valg Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Kan et Sigma 100-300 være et alternativ? Et brukt et sådan! Er det dette du har kikka på? Har ikke kikket mye på dette objektivet da portabilitet er veldig viktig for meg. Dette objektivet er jo dobbelt så tungt som nikon sitt og dobbelt så dyrt. Du får jo et relativt mye mer lyssterkt objektiv med sigmaen, men den mangler jo VR så du mister jo en del av fleksibiliteten. Syns i det hele tatt at det er såpass stor forskjell på disse objektivene at det er vanskelig å stille de opp mot hverandre. For meg er jeg helt sikker på at nikonen passer bedre, men om du er ute etter et dedikert objektiv for utelukkende fugle/dyrefoto er kanskje sigmaen minst like god for deg. Men da ville jeg kanskje vurdert å spare enda litt for å få enda mer brennvidde (les 400 eller 500mm). Vanskelig valg Jepp et sånt er det jeg har vurdert! men blir nok å spare litt til... Lenke til kommentar
BrilleThor Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Driver og er på jakt etter et fastobjektiv til mitt Nikon D50, og er kommet over et Nikkor 50mm med 1.8 blender. Prisen er også ganske lukrativ ca. 1000kr. Er det noen erfaringer med dette objektivet? Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Driver og er på jakt etter et fastobjektiv til mitt Nikon D50, og er kommet over et Nikkor 50mm med 1.8 blender. Prisen er også ganske lukrativ ca. 1000kr.Er det noen erfaringer med dette objektivet? jeg skjønner ikke hvorfor du svarer i denne tråden, men ja, det er kanskje det beste objektivet i verden du får kjøpt for underkant av 1000 kroner. Til trådstarter : jeg ville absolutt gitt Nikkor 70-300 VR en sjangs. Ligger i prissjiktet ditt og er et strålende objektiv med tanke på at det er så "billig". Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Mye flott her http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonser.cgi Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå