bkak Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Man klarer da seg uten virusprogrammer hvis man gjør følgende;skrur av activeX (da får du ikke virus fra websider). ikke bruker IE og Outlook. Er det ikke litt enklere rett og slett å kjøre et virusprogram da og heller bruke den programvaren du selv foretrekker istedet for å styres av frykt for virus. Styres av frykt for virus? Det kalles 1337ness, min venn :wink: Neida, ActiveX er lurt å ha av uansett, og seriøst; hvem bruker outlook? Man bruker sunn fornuft når man laster ned ting, ikke verre. En annen faktor er at antivirus tar opp mye ressurser på f.eks. min workstation (128mb ram). Jeg frykter absolutt ikke virus. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Jeg kjørte AVP (anti viral pro) for et 4-5 år siden, og da sa den "10 000 virus". Siden det har jeg ikke brydd meg om virus, og de har ikke brydd meg. Lenke til kommentar
Osram Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Begynner å bli litt off-topic her men ser at mange kommenterer at Outlook og Outlook Express har skyld i at det er så mye spredning av virus. Dette har blitt en "sannhet" pga. påstander fra mer eller mindre kjente "guruer" både i Norge og ellers i verden. Man kan selsvagt spekulere i motivene for å påstå noe sånt men vi kan la det ligge i denne omgang. Når 90 % av e-postbrukerene i verden bruker disse programmene er det klart at det er et mye mer fristende bytte for virus-produsenter enn f.eks Eudora (som er et godt program men det er svært få som bruker det i forhold til Outlook/OE). Hadde 90 % brukt Eudora ville dette programmet vært mye mer utsatt og fått et frynsete rykte. Det er også slik at tidligere versjoner av OE var notoriske virusspredere. De siste årene har det imidlertid blitt vesentlig sikrere og begge disse programmene stopper nå som standard alle vedlegg som kan inneholde virus. I Outlook kan man overstyre dette i registeret, i OE kan man overstyre det i selve programmet. De som hevder at Outlook (i de siste utgavene og med sikkerhets-patchene) er en virusspreder har ikke satt seg godt inn i hvordan det programmet fungerer. Men som i de fleste tilfeller er det ikke programmene som er problemet men brukerene. Man vil gjerne kunne laste ned alle slags vedlegg og klager over at OE nekter tilgang til vedlegg de gjerne vil ha (ta en titt på news-gruppene til MS, halvparten av postene der er fra folk som "vil ha vedleggene sine!!!"). Det er også mange som ikke leser hverken advarsler eller laster ned sikkerhetsoppdateringer og da må det gå som det går. Jeg er ingen Gates-fan for en hver pris men skylden bør legges der den hører hjemme, nemlig på de som ikke har antivirusprogramvare og som bevisstløst sprer dritten videre. Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 seriøst; hvem bruker outlook? Jeg bruker kun web-basert mail hjemme siden jeg aldri sender/mottar noe annet enn 'småmail'. Men hvis jeg skulle hatt et rent e-postprogram hjemme ville jeg nok brukt Outlook nettopp på grunn av at jeg kan det veldig godt etter å ha brukt det på jobb i mange år. Og måten Outlook kan integreres/kobles mot programmer som f.eks. Excel / Word / Access-databaser o.l. er jo uovertruffen i jobbsammenheng hvis man tenker på at man får det med 'gratis' i Office-pakka. Alternativet for mange bedrifter ville vært et skreddersydd system til mange titusener for å oppnå akkurat det samme. Edit: Kortet litt ned siden Osram sin post ovenfor sa mye av det samme. Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 jeg bruker et veldig bra antivirus.. linux heter det.. og det funker oxo Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Norton antivirus + spy sweeper som sjekker opp det meste. Lenke til kommentar
Osram Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 jeg bruker et veldig bra antivirus.. linux heter det.. og det funker oxo Vel, det er jo delte meninger om det også da... :wink: http://nettverk.idg.no/index.cfm?fuseactio...89BF38A1180050D Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Bruker Norton SystemWorks, Personal Firewall og Ghost (alle 2003) og er rimelig fornøyd. I de gamle tider, hadde fattern over 11000 virus på sin pc, da var den helt "ødelagt" og han som skulle fikse den klarte ikke å la være å le. Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Har aldri vært plaget av virus, og jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å bli infisert hele tiden jeg men... Har hatt virus en gang i hele mitt data-liv, og det var mange år siden. Forøvrig sørger jeg alltid for at programmer/OS er oppdatert hele tiden. Jeg vil ikke installere noen aktive realtime virus-killere siden det er performance kverkere deluxe. No thanks. Ellers så kjører jeg også online virus killer jevnlig. http://housecall.antivirus.com/housecall/s.../start_corp.asp Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Ble veldig glad i NAV, etter at svogeren min klaget over treg maskin, som gjorde mye rart. La inn NAV, og han hadde 354virus på maskinen sin. Etter den opplevelsen, kjører ikke jeg uten NAV. Sjekker for oppdateringer daglig. Har tatt mange virus. Kjorer Sel NAV (Internet Security Professional 2003), et lite hint, NAV blir oppdatert hver onsdag, med mindre det er et virus som er en stor fighter. Jeg mener aa ha lest det paa Nortons sine sider Frankie Singapore Lenke til kommentar
Osram Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Jeg vil ikke installere noen aktive realtime virus-killere siden det er performance kverkere deluxe. Vel, det tar litt ekstra tid å ta av og på bilbeltet hver gang du går ut og inn av bilen også. Du sparer nok noen minutter på årsbasis hvis du lar være å ta det på deg. Men du verden å kjekt å ha når det smeller... Og: I hvilke sammenhenger er den bittelille ytelsesforskjellen viktig? Er jo ikke verre enn å slå av realtime monitoring de gangene du må ha 100 % ytelse framfor 99? Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Vel, som sagt, jeg har lagt meg på en litt annen filosofi. Jeg sørger hele tiden for at det meste av programmer og OS er oppdatert, at nettverket er sikkert, og ikke minst, jeg åpner ikke mistenkelig e-post. Når det gjelder performance, selvfølgelig går det utover ytelsen på maskinen din når AV-programmet skummer dataene. Angående "sikkerhetsbelte" allegorien. Det er hundre ting som kan kverke dataene dine. Ja, virus er en ting. Men la meg understreke, en viruskiller er ikke noe sikkerhetsbelte. Håper du ikke tror det. Ta back-ups" du kan gjøre! PS. Jeg kjører som sagt en online virus killer i ny og ne for sikkerhetsskyld. Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Jeg vil ikke installere noen aktive realtime virus-killere siden det er performance kverkere deluxe. No thanks. Eh - kjører du P2 300Mhz eller noe kanskje? - I så fall skjønner jeg deg. Har kjørt flere performance-tester med NAV auto-protect henholdsvis av og på og det er ubetydelig forskjell. I 3DMark2001 f.eks. mistet jeg 10-15 poeng (kjørte flere ganger) av totalt over 12.500 poeng, altså ca 0,1 prosents dårligere ytelse... Har kjørt flere andre tester og det er ingen av dem som har vært i nærheten av et ytelsestap på mer enn to prosent. Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Hehe! Ja, den gang jeg kom frem til den konklusjonen hadde jeg vel kanskje P2 350MHz. Har heldigvis en P4 2.53/533 med 1GB RAM nå. Problemet mitt er at det er en DAW. Det må være rock-steady, særlig med hensyn til latency og hvis det er noe ekstra load da, så går det til helvete.... Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Da skjønner jeg at du safer litt siden du formodentlig har lagt tid og penger i utstyr for å få minimal latency. Tenkte bare noen år tilbake på meg selv og husker godt at jeg skrudde av antivirusen fordi ytelsen ble merkbart påvirket, men til 'normal bruk' med en forholdsvis ny maskin er det ikke merkbart i dag altså. Forresten (off-topic): Har du tips til et bra (og rimelig...) midi-kort som funker bedre mht latency enn Audigy og dess like? Lenke til kommentar
Osram Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Vel, som sagt, jeg har lagt meg på en litt annen filosofi. Jeg sørger hele tiden for at det meste av programmer og OS er oppdatert, at nettverket er sikkert, og ikke minst, jeg åpner ikke mistenkelig e-post. Dette er ikke noen sikker filosofi i det hele tatt. Akkurat det samme gjelder der som for AV-programmer: Sikkerhetshullene blir ikke oppdaget og tettet før etter at noen har utnyttet dem. Når det gjelder performance, selvfølgelig går det utover ytelsen på maskinen din når AV-programmet skummer dataene. Du svarte ikke på spørsmålet: I hvilke situasjoner har dette en praktisk betydning? Annet enn når du kjører et eller annet benchmark-program? Med en nyere maskin vil ingen merke forskjell i praksis, og som sagt er det fullt mulig å deaktivere det de gangene man MÅ ha 100 % ytelse. De eneste gangene jeg kan se at det er behov for det er ved å spille de aller nyeste spill med [ironi] 3200-oppløsning og 180 hz oppfriskning [/ironi] da kan man jo bare deaktivere AV så lenge. Angående "sikkerhetsbelte" allegorien. Det er hundre ting som kan kverke dataene dine. Ja, virus er en ting. Men la meg understreke, en viruskiller er ikke noe sikkerhetsbelte. Håper du ikke tror det. Ta back-ups, det er det eneste "semi-sikre" du kan gjøre! Jo, en viruskiller er et sikkerhetsbelte. Det redder deg i svært mange tilfeller hvis du forøvrig følger trafikkregler, tar hensyn etc etc. Men det hjelper svært lite hvis du kjører i 150 km/t i feil fil med en gammel bil og nedslitte sommerdekk på blåisen. Akkurat som det hjelper lite å bruke online AV en gang i blant. Det kan gå bra, og i mange tilfeller så gjør det jo også det. Men ikke alltid... Når det gjelder backup er det et selvfølgelig tilleggstiltak. Akkurat som hensynsfull kjøring er det i tillegg til å bruke bilbelte. Edit: Så at du bruker maskinen til å ta opp musikk og da kan jeg være enig i at det er et poeng med full ytelse. Jeg bruker maskinen til akkurat det samme selv. Men det tar ca 0,7 sekunder å deaktivere og aktiver AV-programmet, omtrent det samme som å ta på sikkerhetsbeltet. Den tiden tar jeg meg. Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Forresten (off-topic): Har du tips til et bra (og rimelig...) midi-kort som funker bedre mht latency enn Audigy og dess like? Hei, skulle gjerne ha kommet med tips, men jeg kjenner ikke særlig til Audigy osv som DAW. Selv har jeg et Pulsar kort, men det koster 13.000,- og oppover. I tillegg har jeg et MOTU MTP AV midi kort, og det koster vel rundt 7.000,- lapper, men i tillegg til midi er det SMPTE, AS/BEU sample sync osv osv. Vil du ha et billig kick ass lydkort som du kan jobbe seriøst på, sjekk ut RME Hammerfall. Kjører 96Hz/24bit opptil 36 kanaler (hardware) og har en latency på rundt 6ms. Tror du får det helt ned til 2.000,- hos www.procom.no Og det låter skikkelig bra. Uansett, hva du enn kjøper, sørg for at det støtter ASIO og at latencyen er lav. Det er umulig å jobbe med kort med høyere latency enn 50ms. Hvor lav latency får du med Audigy? EDIT: Sorry. Så først nå at det var midi-kort du tenkte på. RME Hammerfall er vel i så henseende ikke noe midi kort. Jeg tror ikke det latency er så stort problem med MIDI. Uansett, når du setter opp systemet ditt så må du justere for både audio og midi latency. Det er veldig stor forskjell på et groove som er syncet og ikke selv om det er snakk om ms, men det er noe man gjør en gang. (I f.eks. Cubase SX eller Logic Audio). Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Dette er ikke noen sikker filosofi i det hele tatt. Akkurat det samme gjelder der som for AV-programmer: Sikkerhetshullene blir ikke oppdaget og tettet før etter at noen har utnyttet dem. Vel, du har sikkert rett. Jeg har ihvertfall aldri vært noe plaget av virus, så ett eller annet må jeg ihvertfall gjøre riktig! :wink: Det sagt, det er selvfølgelig sikrere å kjøre AV enn og ikke, så jeg vil ikke råde noen til å ikke gjøre det. Lenke til kommentar
AMDguru1 Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 NOA er det beste jeg har vært borti. oppdateres ofte, og tar virusene. Lenke til kommentar
Ghost Dog Skrevet 17. april 2003 Del Skrevet 17. april 2003 nei, liker ikke å installere dritt på pcen min... Kjører seff eTrust antivirus. Et CA produkt som faktisk fungerer! Fint om du linker til tester eller begrunner utsagnene dine. Det blir mer interessant da. http://www.pcauthority.com.au/Index.asp?Pa...CatID=5&ID=2678 Har selv brukt begge programmene, hadde litt problemer med Norton den gang W98 var "hot"(..) Begge to fungerer sikkert bra, men har som sagt brukt Etrust løsningene de siste årene og det har fungert utmerket. Pcen min blir brukt både i jobb og fritid, så jeg har blitt bombardert med virus/orm i de periodene det har stått på, men har ikke blitt infisert noen gang.. Tror jeg.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå