Gå til innhold

Retail eller OEM Windows lisens?

Anbefalte innlegg

Hei er usikker når det gjelder OEM/Retail utgaver av windows i norske nettbutikker,

fordi det er veldig skjeldent det står hvilken lisenstype det er på varene.

Er ute etter retail fordi det blir dyrt og kjøpe ny lisens hver gang jeg bytter Hovedkort.

Henta denne fra mshop.no

Microsoft Windows Vista Ultimate - full pakke. kr 4624,00 Noe høy pris til og være OEM-lisens?

Operativsystem : Microsoft Windows Vista Ultimate

Lisenstype : Full pakke

Antall lisenser : 1 PC

Språk : Norsk

Pakketype : Detalj

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På VistaDVDer står enten dårlig eller ikke spesifisert om det er 32-bit eller 64-bit på de som ikke er OEM i nettbutikkene.

Kan man velge under install?

Er litt grønn på sånt... :p

Edit: OK.. har gjort litt research. Enten kan man velge under install, eller så følger det med 2 DVDer i full pakke?

Edit 2: For og være på den sikre siden, kan jeg bytte HK eller maskin med fullverson?

(Ble litt skeptisk da jeg leste det et sted at ved bytte av fungerende HK må det kjøpes ny lisens)

Endret av zXcVbNmAsDfGhJkLøÆ
Lenke til kommentar
På VistaDVDer står enten dårlig eller ikke spesifisert om det er 32-bit eller 64-bit på de som ikke er OEM i nettbutikkene.

Kan man velge under install?

Er litt grønn på sånt... :p

Edit: OK.. har gjort litt research. Enten kan man velge under install, eller så følger det med 2 DVDer i full pakke?

Edit 2: For og være på den sikre siden, kan jeg bytte HK eller maskin med fullverson?

(Ble litt skeptisk da jeg leste det et sted at ved bytte av fungerende HK må det kjøpes ny lisens)

Så vidt jeg vet kan man legge inn retail på 3 ulike maskiner. Regner med at det er samme "HK-bytte" som på OEM som er kriteriet.

Enig i at det kan være litt trøblete å se om det er x64 eller x86, spurte om det sammme for en tid tilbake, og ett av svarene var å google produktnummeret til nettbutikken.

Lenke til kommentar
Når jeg leser brukeranmeldelsene i komlpett, får jeg et par inntrykk av at det følger med både 32-bit og 64-bit kun i Retail-pakken av Vista Ultimate. Og kan skifte hovedkort/maskin 3 ganger i alle retailene :thumbup:

Jeg kan i hvert fall bekrefte at Vista Ultimate Retail leveres med både 32-bit og 64-bit versjon.

Og jeg har en Vista Ultimate OEM 64-bit som ikke hadde annet enn en 64-bit DVD, så det styrker teorien.

En retail-versjon av Windows skal du kunne flytte fra maskin til maskin - forutsatt at du fjerner den fra den "gamle" maskinen når du tar den "nye" i bruk -, så det kan jo hende at dette med "3 ganger" henspeiler på at du kan installere Windows og aktivere automatisk over nett 3 ganger, mens du den fjerde gangen må kontakte MS manuelt og forklare hva det er du driver med. (Og da vil du få opplest en kode som du må taste inn.)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg har en XP OEM utgave som jeg gjentatte ganger har fått ny aktiveringskode til. Skulle bare mangle at man ikke kan skifte denne fra en maskin til en annen dersom man kun har den innstallert et sted.....

:hmm: les dette:

Reglene for hvilke hardware endringer som krever ny lisens om man har en Windows OEM lisens er avklart, og her er de:

En OEM-lisens er maskinbundet og kan ikke flyttes til en annen maskin under noen omstendigheter.

Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som ny maskin og en ny Windows lisens kreves..

Hvis man bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme type eller med tilsvarende spesifikasjoner fra samme leverandør, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows lisens kreves.

Man kan bytte øvrig hardware så mye man vil uten at dette utløser behov for ny Windows-lisens, men man vil etter en stund måtte reaktivere Windows

fra denne side:

http://blogs.msdn.com/runez/

Endret av p@ge
Lenke til kommentar

Vi har på lager. PM hvis du er interessert.

Men det har også de fleste andre nettbutikker. XP blir ikke faset ut før til høsten. Da stopper også Downgrade-programmet som Microsoft har kjørt på nye maskiner.

Endret av Haansi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...