dvn Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 serveren der jeg hoster gjesteboka og hjemmesiden min oppgraderte php til v5.2.4 og da fungerer ikke lenger gjesteboken. Jeg er ikke veldig god på å kode php, så kan noen hjelpe? Det som skjer er at når jeg trykker send så loader siden på nytt men informasjon jeg skrev inn i formen blir ikke lagret i .txt filen. Det er altså en flatfiles gjestebok. Kan noen hjelpe meg med å finne feilen? Takk! Kodesnutten ser slik ut: <?php if ($message != '') { $message = str_replace ("\n","<br>",$message); $message = strip_tags ($message, '<br>'); $newRow = '<div class="viewGuestbook">' . ($message) . '<br>' . date('d.m.Y H:i') . ' - ' . strip_tags ($name) . '<br>' . '<hr>' . '</div>'; $oldRows = join ('', file ('guestbook.txt') ); $fileName = fopen ('guestbook.txt', 'w'); fputs ($fileName, $newRow . chr(13) . chr(10) . $oldRows); fclose ($fileName); } include ("readbook.php"); ?> Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Aner jeg noen som har antatt at register_globals=On og tatt «snarveien» i forhold til data inn? Vel, register_globals er «fy-fy» (dvs. det er ikke direkte stygt, men folk klarer ikke å programmere med det satt til On og lager masse sikkerhetsproblemer for seg selv) og blir fjernet i PHP6 eller noe i den duren. Den har nå siden PHP4.3 eller noe slikt vært satt til off pr. default. Dette resulterer i at data man henter inn må hentes inn som $_POST['index'], $_GET['index'], $_COOKIE['index'] osv. i stedet for at man bruker $index direkte. Lenke til kommentar
dvn Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 Hm, det visste jeg ikke. har du mulighet til å kode om snutten slik at den kan virke? Har som sagt ikke mye kunnskap på php programmering. takk Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Har jeg forstått Ernie riktig så kan du slenge på denne helt på starten av scriptet: $message = $_REQUEST['message']; Da vil den parameteren som heter "message", som sannsynligvis blir sendt inn med scriptet lagt i variabelen $message. Jeg har brukt REQUEST fordi jeg ikke vet om det brukes POST eller GET, men sannsynligvis vil også $_POST fungere istedenfor $_REQUEST. Lenke til kommentar
dvn Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) det funket strålende! takk Edit: Måtte også legge til $name = $_REQUEST['name']; for at navnet også skulle bli lagret. Endret 28. januar 2009 av dvn Lenke til kommentar
Wackamole Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Hvis du har løst problemet, så kan du sette tråden som løst ved og trykke på knappen i førsteposten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå