Gå til innhold

Tips til forsterker og LP-spiller

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har begynt å få sansen for vinylplater, og har tenkt til å kjøpe meg utstyr så jeg kan få spilt av vinylene bra(bare låner annlegg nå).

Men, jeg skal kun ha forsterker og spiller, siden høy lyd ikke er no særlig godt motatt der jeg bor. Jeg har da et AKG 240S jeg har tenkt til å lytte fra.

Når det gjelder prisklassen, så er jeg ute etter noe ganske billig, men jeg aner virkelig ikke hva man må gi for OK vinyllyd, så jeg er åpen for forslag enn så lenge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rimeligste "skikkelige" spillerene jeg kjenner til finner du hos Hifiklubben ( Denon til ca. 1400 )

Forøvrig har Clas Ohlson en hel del forskjellige spillere dersom du synes kvaliteten er akseptabel nok. Flere modeller med integrert forsterker - noen har også mulighet for minnepinne / sd-kort :)

Endret av Star
Lenke til kommentar
Akkurat. Om jeg hadde kjøpt denne, kunne jeg da koblet den til lydkortet mitt og kjørt lyden inn på lydkortet, og forsterket den videre til hodetelefonutgangene på lydkortet?

Nei, da må du i tilfelle ha en RIAA forforsterker i tillegg.

Hvis du skal bruke PC-en som forsterker så er nok nevnte platespiller litt overkill. Men hvis du kjøper en god stereo forsterker så er blir det bra og da trenger du ikke RIAA-boksen.

Edit: Til PC-bruk er vel denne et greit alternativ.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Av budsjettvinyl ville jeg satset på følgende:

- Pro-Ject RPM 1

- Cambridge 540p RIAA-trinn

Ikke bare får du en meget lekker platespiller, men hvis man ikke skal bevege seg opp mot 5-6k eller noe brukt, er det vanskelig å få et bedre oppsett til prisen. Dette er nok strengt talt litt overkill til ditt bruk, men vinyl låter ikke spesielt bra på kjipe platespillere. Dette oppsettet kan du fint bruke i et stereoanlegg til 10-20k, altså noe du kan ha med deg videre i livet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Men er lyden i den spilleren du lenker til OK, eller under OK?

Denon-spilleren til 1400 er godt under OK, de andre to seriøse som er nevnt er et sted mellom greie og relativt bra. Har veldig sans for miCros forslag. RPM1 er en knallspiller til prisen, og absolutt ikke noe som gjør skam på et forholdsvis kurant anlegg.

(Samtidig koster vinyl såpass i innkjøp at det skal litt til før spilleren blir den helt store utgiften. Men det burde jeg kanskje ikke si på forhånd. :) )

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er selv på jakt etter Vinyl spiller, har endel Lper og flere komemr det til og bli.

Pro-Ject RPM 1 som ble linka til her, er den enkel og bruke? Vurderer og handle en slik en når neste lønning kommer.

Eller er det en ide og se på bruktbutikker og slikt etter spillere?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Jeg ville holde meg langt unna platespillerne som selges på Clas Ohlson og lignende plasser, du kan risikere å ødelegge platene. Og Denon DP-29F er ikke serlig mye bedre. (Minner meg om platesillerne på toppen av rack-anlegg fra tidlig '90).

Vil også anbefale den billigste platespilleren fra Pro-ject. Argon TT-1 er sikkert grei den og.

Lenke til kommentar
Pro-Ject RPM 1 som ble linka til her, er den enkel og bruke?

Knapt det mest uforståelige som finnes. Oppsett første gang er litt kronglete (men ikke verre enn for noen annen platespiller!), bare følg instruksene til punkt og prikke og spør når du står fast, så går det veldig greit. Akkurat denne Pro-Jecten har i enkleste versjon ikke noen automatikk i skifte mellom 33 og 45 RPM – se i bruksanvisningen for detaljer, er ikke akkurat rocket science.

Bruksanvisningen finner du for øvrig her: http://www.project-audio.com/inhalt/en/man...manual_rpm1.pdf

Lenke til kommentar

Kobles rett i en subwoofer? Mildt sagt suspekt løsning. Standarden ville være Platespiller -> phonotrinn (også kalt RIAA) -> forsterker -> høyttalere. Nå vet jeg ikke hvor mye rart subwooferen har innebygd (og hva som er hengt på den av høyttalere), men phonotrinn har den vel neppe.

Lenke til kommentar

Ok – da er nok svaret at du må ha et phonotrinn mellom platespilleren og suben din. Slikt kan kjøpes i prisklasse fra ganske rimelig til uhorvelig dyrt. Leter du rundt litt finner du sikkert en billig brukt, se f.eks. hifisentralen.no.

Lenke til kommentar

Jeg ville helt klart kjøpt en Pro-Ject, det er verdens største platespillerprodusent og kan vinyl,og når man snakker om overkill til en pc så er det bare sprøyt fordi det er stor forskjell på en platespiller og en platespiser, billige spillere er ofte dårlige på den biten også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...