Gå til innhold

Er det kommet en ny stjerne..?

Delvis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer litt på dette selv, da jeg sitter rett foran ett vindue meste parten av dagene så har jeg merket en stjerne som skinner veldig og kan ikke huske å ha sett den før.

Har den alltids lyst så mye? eller er det noe spesielt som må til, som med solformørkelse.

Endret av pxK
Lenke til kommentar
Er nok Venus ja. Er det mest lyssterke objektet på himmelen etter månen. Legg merke til at den forsvinner før soloppgang og før solnedgang. Husker ikke helt hvorfor, men har noe med syklusen til Venus å gjøre.

Venus sin bane er innenfor jordas. Dermed så må den i det minste være i samme "halvdel" av himmel"kuleskallet" som sola - og stort sett i ca. samme område på himmelen.

Du ser den ved solnedgang og (eller skulle det vært "eller"?) soloppgang, da du midt på dagen blir blendet av sola.

Lenke til kommentar
Hva er dette her, folk snakker om de har sett en enormt klar stjerne i det siste.

Fra UFO-tråden:

Noen som vet hva det himmel fenomenet, som minner om en usedvanlig sterk stjerne, som dukker opp sør-vest i midt-norge er? Venus? Mars?

Det er planeten Venus, Jordas nærmeste naboplanet, som nå sees klart og fint på sørhimmelen på kveldstid. To av grunnene til at den lyser så sterkt er at den er nærmere sola enn Jorda, og at den er dekket av et evig skydekke som reflekterer sollyset godt.

På avstand ser den vakker ut, men nede på overflaten er det et sant helvete. Atmosfæren er smekkfull av drivhusgassen CO2, pluss svovelsyre i gassform (det er det skyene består av). Overflatetemperaturen er over 740 K (467 °C), nok til å smelte bly. Hadde det ikke vært drivhuseffekt av CO2-gassen så ville overflatetemperaturen vært omtrent 400 grader kjøligere. Selv på planeten Merkur, som ligger nærmere sola, er overflatemperaturen lavere enn på Venus. Overflatetrykket på Venus er 90 atmosfærer, altså omtrent som 1 km nede i havet på Jorda.

Kilde: http://www.astro.uio.no/ita/DNP/nineplanets/venus.html

Fordi Venus er nærmere sola enn Jorda, så vil Venus alltid befinne seg i nærheten av sola på himmelen, maks ca 45° eller noe ut fra sola. Nå ser vi den etter solnedgang, men den følger altså etter sola over himmelen og forsvinner derfor under horisonten utpå kvelden.

Venus går fortere rundt sola enn Jorda og er nå i ferd med å ta oss igjen. Om noen måneder vil planeten Venus ha passert oss på innsiden og derfor ligge på motsatt side av Sola, da kalles den "morgenstjernen" og kommer opp over horisonten i øst rett før soloppgang.

Lenke til kommentar

Virker ut som en supernova etter det jeg har lest. En supernova vil jo pluteslig dukke opp som en ganske lyskraftig stjerne.

Edit; men så vidt jeg vet, har det ikke vært noe supernovautbrudd, så det er nok ganske sannsynlig Venus.

Endret av Hunter147
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...