Gå til innhold

Program for å holde kontroll på fil/databaseavhengigheter?

Anbefalte innlegg

Fant desverre ikke en kjempegod overskrift, så skal prøve å forklare så godt som mulig.

Jeg har over et par år laget et CMS for en spillside som bruker PHP/Smarty/mySQL. Har ~180 php filer og passert 12 000 linjer på PHP delen (kommentarer og whitespace er ikke tatt med i beregningen), så prosjektet begynner å bli såpass stort nå at jeg føler et behov for en bedre oversikt av hvilke filer og databasetabeller som har sammenheng med hverandre. Sånn som det er nå har jeg skissert fil- og databaseavhengighetene på papir og scannet dem etter behov.

Vi kan f.eks se for oss et enkelt script, news.php, som lister opp nyheter.

* news.php henter all informasjon fra en tabell som heter news.

* For å legge til eller endre nyheter har vi addNews.php og editNews.php.

* Vi har også generateNewsRSS.php som genererer en RSS med nyheter hvor scriptet henter informasjon fra newstabellen.

* Siden Smarty er brukt som template system, får vi news.tpl, addNews.tpl og editNews.tpl i tillegg.

Hvis det skulle gjøres en endring i newstabellen vil det mest sannsynlig få en innvirkning på alle scriptene nevnt ovenfor.

Spørsmålet blir som følger: Er noen som har vært borti et program som kan hjelpe meg å få tegnet opp avhengighetene på en enkel og grei måte?

Det nærmeste programmet jeg kan tenke meg for å gi et eksempel, er Modelator. Da jeg begynte med databaser flere år tilbake siden brukte jeg flittig dette programmet hvor man kunne tegne opp databasetabeller og sette relasjoner grafisk i et ER diagram (Entity-Relationship diagram).

modelator40.jpg

Et annet program jeg føler ligger nært det jeg er ute etter er Microsoft Visio som jeg har brukt tidligere for å tegne opp infrastrukturen på et nettverk.

network.jpg

På forhånd, takk :D

Edit:

Var vel kanskje litt talentløst å legge innlegget ut i PHP forumet da spørsmålet ikke omhandlet PHP direkte, men siden CMS'et er kodet i PHP tenkte jeg at det kanskje kunne finnes en PHP IDE som hadde noe lignende innebygd.

Endret av RoutineX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...