Gå til innhold

Hvordan spille inn headset

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det ikke noe i det at man skal spille "relativt rolig" i begynnelsen ?

Vel du bør vel ikke sprenge de nei. Jeg tror, men presiserer at det er noe jeg tror, at det er best å spille de inn med lit variert musikk. Med det mener jeg musikk som tar i bruk hele spekteret, lyse/mørke toner lav/høy styrke. Min innbildning er at det er bedre å spilel de inn med Jethro Tull/Led Zeppeling/Pink Floyd enn Bacstreet boys/boyzone/Britny spears, men jeg har som sagt like mye grunnlag for å heve det som å si at potetene blir best med salt i vannet :wink:

Det letteste er vel bare å bruke de, men kjøre de litt lettere i starten.

Lenke til kommentar
Er det ikke noe i det at man skal spille "relativt rolig" i begynnelsen ?

Uffda... Er det skadelig for elementene hvis man spiller høyt fra begynnelsen?

Jeg og mine Koss UR-30 begynte vårt samliv nokså stormfullt.. jaja, Koss har jo livstidsgaranti :)

Lenke til kommentar

Vel du bør vel ikke sprenge de nei. Jeg tror, men presiserer at det er noe jeg tror, at det er best å spille de inn med lit variert musikk.

Eh. Det er et headsett det er snakk om her. Membrankonstruksjonen i slike i motsetning til vanlige høyttalere, er nokså forskjellig. Membranendring i vanlige høyttalere er i noen tilfeller målbart, jeg tviler på at det samme gjelder for headsett.

Lenke til kommentar

Poenget med innspilling, er å myke opp membranet i elementet. Det er litt stivt, når det kommer fra fabrikk, men jo mer du spiller, jo mer mykner de. Og da låter de bedre.

Sett musikk på headsettet, og la dem spille lenge. Selv om du ikke er tilstede.

Lenke til kommentar

Vel du bør vel ikke sprenge de nei. Jeg tror, men presiserer at det er noe jeg tror, at det er best å spille de inn med lit variert musikk.

Eh. Det er et headsett det er snakk om her. Membrankonstruksjonen i slike i motsetning til vanlige høyttalere, er nokså forskjellig. Membranendring i vanlige høyttalere er i noen tilfeller målbart, jeg tviler på at det samme gjelder for headsett.

Her mistet du meg nokk av lasset. Hva er det du prøver å forklare meg? At det er slik at man bør spille variert musikk med høytalere, men at det ikke er nødvending med øretellefoner? Eller noe helt annet?

Lenke til kommentar

Her mistet du meg nokk av lasset. Hva er det du prøver å forklare meg? At det er slik at man bør spille variert musikk med høytalere, men at det ikke er nødvending med øretellefoner? Eller noe helt annet?

Det er mindre viktig på et headsett, enn på en høytaler. Det kommer av måten de er bygget opp på. Har ikke en 12" basselement, og 6,5" mellomtone på en headsett, vet du. Det er slike elementer som trenger å mykes opp.

...Men du gjør ikke no galt om du spiller inn et headsett heller.

Lenke til kommentar

Det er mindre viktig på et headsett, enn på en høytaler. Det kommer av måten de er bygget opp på. Har ikke en 12" basselement, og 6,5" mellomtone på en headsett, vet du. Det er slike elementer som trenger å mykes opp.

...Men du gjør ikke no galt om du spiller inn et headsett heller.

Ahhhh så har vi lært endå mer i dag. Så headsett tregner egentlig ikke å spilles inn. Men er det slik at det tåler mindre med tanke på sprengning om man ikke spiller det inn. Altså tåler det mindre i starten enn etter en stund med "kose spilling" eller er det greit med full rulle fra starten?

Lenke til kommentar

Ahhhh så har vi lært endå mer i dag. Så headsett tregner egentlig ikke å spilles inn. Men er det slik at det tåler mindre med tanke på sprengning om man ikke spiller det inn. Altså tåler det mindre i starten enn etter en stund med "kose spilling" eller er det greit med full rulle fra starten?

Om det er et bra merke du har, så trur jeg nok ørene dine går før headsettet. Lydstyrken reguleres nok av seg selv. Men de kan låte bedre etter x-antall timers spilling.

Lenke til kommentar
Poenget med innspilling, er å myke opp membranet i elementet. Det er litt stivt, når det kommer fra fabrikk, men jo mer du spiller, jo mer mykner de. Og da låter de bedre.

Hvorvidt membranendringer er hørbare er jeg skeptisk til. Den psykologiske effekten av å la headsettet spilles inn har nok like stor innvirkning på resultatet. Det viktigste er å bruke dem, slik at en selv blir vant med dem.

Så headsett tregner egentlig ikke å spilles inn.  

Ingenting trengs å spilles inn.

Men er det slik at det tåler mindre med tanke på sprengning om man ikke spiller det inn. Altså tåler det mindre i starten enn etter en stund med "kose spilling" eller er det greit med full rulle fra starten?

Nei. Full rulle med headsett er uansett ingen god idé. De vil selvfølgelig gå dukken hvis man overtrår bruksgrensene produsenten har satt.

Men de kan låte bedre etter x-antall timers spilling.

Nåja.

Lenke til kommentar

Hvorvidt membranendringer er hørbare er jeg skeptisk til. Den psykologiske effekten av å la headsettet spilles inn har nok like stor innvirkning på resultatet. Det viktigste er å bruke dem, slik at en selv blir vant med dem.

Så headsett tregner egentlig ikke å spilles inn.  

Ingenting trengs å spilles inn.

Men er det slik at det tåler mindre med tanke på sprengning om man ikke spiller det inn. Altså tåler det mindre i starten enn etter en stund med "kose spilling" eller er det greit med full rulle fra starten?

Nei. Full rulle med headsett er uansett ingen god idé. De vil selvfølgelig gå dukken hvis man overtrår bruksgrensene produsenten har satt.

Men de kan låte bedre etter x-antall timers spilling.

Nåja.

Dette med oppmyking av membraner er en reell sak... Hvorvidt og i hvilken grad det kan overføres til headsett, er jeg mer usikker på.

Som sagt: "De KAN låte bedre etter x-antall timers spilling." Man gjør ihvertfall ikke noe galt. De skal jo tross alt brukes...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...