oslarse Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Jeg har forholdsvis stort hus og siden wifi routeren min står i ene enden av huset så får jeg dermed noen ganger litt problemer med å få god signalstyrke i andre enden av huset, spesielt dersom jeg er i annen etasje. Derfor ønsker jeg å sette opp flere accesspoint slik at jeg får bedre signalstyrke overalt. Problemet er at signalene må gå trådløst til mellom ap og adsl wifi routeren som er fysisk koblet til telefon nettet. ADSL Wifi router: Thomson Speedtoech 716 v5 WL Som accesspoint skal jeg bruke wifi router Linksys WRT54G og wifi accesspoint Trendnet TEW-410APB+ Jeg har fosøkt flere ganger, men trenger litt hjelp til å få dette til å fungere. Jeg får ikke dette til. Har sånn passe peiling på data og pleier a få ting til etterhvert, men her står jeg helt fast. Det virker som at jeg ikke får de forskjellige routere og accesspoint til å "snakke" sammen. Er det noen som kan hjelpe meg !!!! :-) Lenke til kommentar
War Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Edit, skal du bruke 2 routere må de ha bridgemuligheter. Lettere med en router og et aksespunkt.(som ikke er en router) Endret 27. januar 2009 av War Lenke til kommentar
oslarse Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 ok, de må ha bridgemuligheter........ Dette sier ikke meg så mye, men det er mulig jeg kan finne ut av det. Jeg har i dag 2 stk wifi routere og 1 stk. wifi accesspoint. Tenkte at siden jeg allerede hadde dette utstyret så kunne jeg bruke det til noe fornuftig istedefor å legge det i haugen med annet brukt datautstyr. Og at jeg dermed også kunne få optimal signalstyrke i alle 3 etasjene i huset. Lenke til kommentar
War Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/Network_bridge Skal du ha flere routere må de ha denne egenskapen. Men en router + 1 stk aksesspunkt blir bare en kablet/eller trådløs antenne/vidreføring av signalet. Lenke til kommentar
oslarse Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Men uavhengig av bridge eller ikke, hva må jeg huske på når det gjelder innstillingene til router og ap. Husker tidligere når jeg prøvde å få dette til så rotet jeg med SSID og kanaler. Skal alle enhetene ha samme SSID og samme kanal, eller er dette helt feil ?? Er det noe annet som jeg må huske på når det gjelder innstillingene ??? Ellers takk for hjelpen så langt :-) Lenke til kommentar
krille Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Men uavhengig av bridge eller ikke, hva må jeg huske på når det gjelder innstillingene til router og ap. Husker tidligere når jeg prøvde å få dette til så rotet jeg med SSID og kanaler. Skal alle enhetene ha samme SSID og samme kanal, eller er dette helt feil ?? Er det noe annet som jeg må huske på når det gjelder innstillingene ??? Ellers takk for hjelpen så langt :-) Ser du har en Linksys WRT54G. Har du flashet den med firmware fra dd-wrt? Hvis ikke kan jeg anbefale det, da kommer det også mulighet for å sette den opp som bridge mot andre rutere. Ta en titt her: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Linking_Routers Har satt opp 2 stk rutere selv etter å ha fulgt rådene på den siden. Brukte da 2 rutere av samme typen, og det gikk som smurt på noen få minutter. Lenke til kommentar
oslarse Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Takk for det krille. Jeg føler at jeg er på vei til noe.... tror jeg Det var veldig mye info på linken du sendte, men jeg klarer liksom ikke helt å finne ut hvilken fil det er jeg skal laste ned. Det er så mange forskjellige versjoner. Det jeg imidlertidig har funnet ut er at jeg har Linksys WRT54G v3.1 Hvilken av filene er det jeg trenger ??? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) http://www.dd-wrt.com/dd-wrtv2/downloads/v...ini_generic.bin Deretter kan du flashe den med standard_generic om du ønsker flere funksjoner. http://dd-wrt.com/dd-wrtv3/dd-wrt/downloads.html Det holder forøvrig med en slik i client_bridge koblet mot en tilfeldig router med internett. Endret 28. januar 2009 av la7dfa.com Lenke til kommentar
oslarse Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Da har jeg lastet inn ny firmware fra dd-wrt og dette ser jo så langt veldig bra ut Men hva må jeg nå gjøre videre med innstillingene på routerne for at de skal begynne å "snakke " sammen ?? Lenke til kommentar
oslarse Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Da ser det ut til a jeg faktisk har fått det til, sitter ihvertfall nå tilkoblet via Linksys wifi router med ny firmware fra dd-wrt Måtte prøve å feile en del timer før jeg fikk et til, men det som hjelpet meg mest nå på slutten var dette innlegget http://www.linksysinfo.org/forums/showthread.php?t=47118 Selv om dette innlegget er beskrevet med en annen fimware så brukte jeg samme oppsettet, og det funket :-) Da blir neste jobb å sette opp den tredje linken, men her skal jeg bruke wifi accesspoint så det rekner jeg med går litt lettere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå