Gå til innhold

problemer med passwd, får ikke endret passord på root

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg prøver og endre passord via Putty til ubuntu intrepid serveren min, men får ikke til!

server@ubuntu:~$ passwd root
passwd: Du kan ikke se eller endre passord informasjon for root.
server@ubuntu:~$ su
Password:
root@ubuntu:/home/server# passwd root
passwd: passordet ble oppdatert
root@ubuntu:/home/server# passwd

Som du ser så blir jeg ikke promptet for og skrive inn nytt passord, det kommer bare opp "Passordet ble oppdatert", helt uten at jeg i hele tatt er i nærheten av og skrive inn et passord.

Håper det er noen som kan hjelpe meg :)

- Fredrik

Endret av Famen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er klar over at root-kontoen er disablet (for login, skallet dens er ikke gyldig) i Ubuntu?

Forøvrig er det en fordel å ha root rettigheter når du skal endre passordet til root. Prøv sudo su og så passwd root :)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Da vil vel ikke "passwd root" bli kjørt før "sudo su" terminerer, og da er man vel tilbake til square one. Hva med "sudo passwd root"?

feil. && impliserer ingen terminering. sudo su && passwd root er vil si: gjør sudo su, så passwd root. "sudo su" kan ikke på noen måte terminere.

Lenke til kommentar

su starter et shell. Det kan terminere.

Prøvde nettopp for å verifisere dette, og fikk resultatet jeg ventet meg :

$ sudo su && passwd root
#						 <- et nytt (root) shell starter
# exit					<- jeg logger ut (CTRL+D)
passwd: Only root can specify a user name.	 <- passwd blir dermed kjørt som bruker
$

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
Da vil vel ikke "passwd root" bli kjørt før "sudo su" terminerer, og da er man vel tilbake til square one. Hva med "sudo passwd root"?

Du har rett, su oppretter jo et subshell. Igrunnen er jeg mest overrasket at han fikk su til root uten å få "access denied" i det hele tatt...

EDIT: rettet opp nå

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Du er klar over at root-kontoen er disablet (for login, skallet dens er ikke gyldig) i Ubuntu?

Forøvrig er det en fordel å ha root rettigheter når du skal endre passordet til root. Prøv sudo su og så passwd root :)

Kan ikke logge inn på selve pc'en, men kan logge inn via ssh og terminal, og ingen av deres tips funket :p

root@ubuntu:~# sudo passwd root
root@ubuntu:~# sudo su
root@ubuntu:~# passwd root
root@ubuntu:~#

Går det ann og disable passwd? - slik at jeg ikke kan endre passord?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...