Gå til innhold

Vondt i brystet hele tiden etter en måned med dips, hva er galt?

Anbefalte innlegg

Skulle kjøre en måned med dips på programmet jeg kjører nå.. Fikk høre at jeg skulle ignorere smerten i kassa når jeg drev på. Og det gjorde jeg hele den måneden. Smerten ble mindre og mindre etter hvert..

Men, nå! Nå har jeg sånn smått smerter i kassa hele tiden, mellom brystene: S Er verst når jeg har sovet og står opp igjen, hender seg det knekker i kassa når jeg sprenger den ut..

Har jeg skada meg, eller vil det gå over etterhvert?

På forhånd takk for svar: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får også vondt samme plass som deg når jeg tar dips(tror det er ganske vanlig), men hos meg har det alltid vært slik. Klarer å trene dips, men prøver helst å unngå det :).

Smerter daglig har jeg ikke, som du beskriver. Men jeg knekker ofte kassa mi når eg "sprenger" den ut, som du sier. Har kun fått vondt av dette engang, men da presste jeg ekstra hardt. Men denne smerten forsvant av seg selv etter noen dager. Men tror ikke du skal bekymre deg så mye, hvil noen dager og så det ann, er det ikke blitt bedre så skader det ikke med en tur til doktoren.

Lenke til kommentar

er nok ikke uvanlig i begynnelsen. Husk at brystmuskelen blir lagt under et enormt press som er unormalt og uvant i begynnelsen. Kan nok hjelpe å tøye musklene før man begynner med dips (altså ikke rett før, men i perioden før, slik at musklene ikke er korte). Men er nok også vanesak ja, går over som alt annet, med mindre du skader deg først da....

Lenke til kommentar

Jeg ville heller prøvd å ikke gå så dypt. Stopp litt før der du vanligvis går, og jeg vil tro at det kommer til å være mer chill for skuldrene og brystet.

Glem idiotene som sier at du "må" gå dypt for å aktivisere musklene, når det føles ubehagelig for dere. Det samme gjelder f.eks. benk m/stang og hantler.

Endret av Quicko
Lenke til kommentar

Jeg må bare elske folk som argumenterer med "Så du mener at...?". De pleier som regel å gjengi den forrige posterens poeng perfekt.

Jeg er riktignok helt enig med deg. Spesielt når skadde mennesker trener rehabiliteringstrening. Da føles det ekstra godt å si: "Haha, underkjent. Jævla fjortiss ass".

Endret av Quicko
Lenke til kommentar
så du mener det er mer effektivt å gå bare halveis ned med stanga i benken? fjortiss løft kaller jeg sånt, toucher du ikke kassa er ikke løftet i nærheten av godkjent..

Nja, var en ganske bra artikkel om dette en gang på myorevolution.com som både tok for seg grepsbredde og hva som er fornuftig ROM i benk. Blir for mye å gjengi hele artikkelen her, men noen av høydepunktene handler om at det er avhengig av hver enkelt sin individuelle anatomi om de er "skapt" for å gå helt ned til kassa eller ikke i benk. Folk som ikke er ideelt proporsjonert for benk løper en høy skaderisiko (for rotator cuff ++) ved å gå for dypt i benk, uten å ha noen spesiell gevinst i styrke eller hypertrofi igjen for det. Artikkelen tok også for seg hvordan man finner sin ideelle dybde osv.

De som driver med f.eks. styrkeløft har jo så klart ikke noe valg, de må ned til kassa. Men folk som bare trener for styrke eller størrelse av andre grunner har strengt tatt ikke noe å hente på å gå for dypt i forhold til sin benbyggning. Man har naturligvis ikke noen slags "bragging rights" over å ta et partielt løft, men man blir i alle fall stor og sterk uten at skuldrene ryker, og det er vel egentlig viktigst. :) Eller så kan man jo forsåvidt bare kjøre floor press og, det berger man også skuldrene på.

Lenke til kommentar
hva du elsker er irellevant for meg..

blir ikke mer skada av å gjøre en øvelse riktig, har du så store handicap, så anbefaler jeg deg å legge løfting på hylla, evt bytte ut til andre øvelser

(var ikke ment til trådstarter)

Leste nettopp gjennom noen andre tråder på treningsdelen av forumet. Der skrev du at du fikk senebetennelse i skulderen og slutta med benk (stang).

Måtte flire da, mtp. den tøffe tonen du kjørte mot meningene mine. Ellers nevnte hagfors en god del av det jeg mente, selv om det kan skrives med flere detaljer. Det er veldig individuelt hvor høy range of motion mosjonister kan trene med uten å oppleve ubehag.

Prøv stangbenk eller hantelbenk hvor du stopper høyere opp selv, og se at det faktisk er ganske deilig. Gir en herlig tricepspump, og er veldig skånsomt mot skuldrene. I tillegg kan man bruke tyngre vekter.

Endret av Quicko
Lenke til kommentar

Bare for diskusjonen sin del, her er det relevante sitatet fra Børge Fagerli sin post:

Stå på knær på gulvet - la deg falle forover i pushupsposisjon. Legg merke til bredden mellom hendene. Ganske smalt grep, ikke sant? Dette er det optimale grepet for deg! Hvis noen ber deg om å hjelpe til å skyve en bil, tar du da tak med bredt grep? Neppe...

Legg deg på rygg på gulvet, med stanga i hendene og bruk dette grepet. Du kan også stå med ryggen inntil en vegg og holde et kosteskaft. Senk stanga ned mot brystet til albuene treffer gulvet. Legg merke til hvor høyt over brystkassen du treffer.

Gå aldri lavere enn dette når du trener benkpress eller skråbenk, med mindre du trener for å konkurrere i styrkeløft selvfølgelig. Forskjellen på dyktige benkpressere og dårlige benkpressere er at de dyktige omtrent ALLTID treffer brystkassen med stanga når de tar denne testen - som vil si at de har større brystkasse og kortere (under)armer enn de som aldri får noe ut av benkpress og/eller bare blir skadet. En med dårligere struktur som begrenser seg til å løfte fra 4-5cm over brystkassen, vil jo bare imitere presslengden til en som har den optimale strukturen for benkpress!

IKKE strekk ut helt på toppen, det er primært triceps du trener da. Konklusjonen er altså - hold deg i området like over brystet til like før full utstrekk i toppen.

Du skal heller ikke strekke/låse helt ut på toppen, det er primært triceps som tar over her – hvis vi ønsker å holde belastningen fokusert på brystmusklene jobber vi kun i dette 80% området fra like over brystkassen til like før full utstrekking.

Det er jo her veldig viktig å påpeke, som han gjør i sitatet, at dette ikke gjelder for folk som trener for å konkurrere eller som av andre grunner trenger "godkjente" løft i benk med en viss vekt. Orginaltråden for dette er: http://www.myorevolution.net/forums/showthread.php?t=2801

Fagerli er vistnok en av norges fremste eksperter på slik trening og vet nok hva han snakker om.

Men for å pense dette litt tilbake on topic, hvis du har smerter mellom brystmusklene (dvs. midt på kassa) så er det nok neppe pga. at du har gått for dypt, da er det i skulderen du kommer til å kjenne det. Har hatt problemer med det selv, men oppdaget det heldigvis tidsnok til at jeg bare trengte å ta det rolig i en og en halv måned for at det skulle gi seg.

Husker jeg leste en gang noe om at dips var en øvelse man burde ta det rolig med frem til skjelettet var ferdig utvokst. Noe med at brystkassa ikke var helt "fuset" sammen og at øvelsen kunne skape litt trøbbel. Jeg avfeide det egentlig som BS den gangen, men det kan jo være noe sånt du opplever?

Uansett så er det nok en god ide å droppe øvelsen og heller finne en annen brystøvelse inntil videre. Så får du heller prøve deg på dips igjen om et halvårs tid og se om det føles noe anderledes. Stort sett så er det et signal om at man bør stoppe når en øvelse gjør vondt. Hvis ikke går man fort på en smell og blir ute med skade i flere måneder, og det er ikke spesielt kult.

Lenke til kommentar
Men for å pense dette litt tilbake on topic, hvis du har smerter mellom brystmusklene (dvs. midt på kassa) så er det nok neppe pga. at du har gått for dypt, da er det i skulderen du kommer til å kjenne det.

Det kommer helt an på hvor langt man lener seg forover.

Husker jeg leste en gang noe om at dips var en øvelse man burde ta det rolig med frem til skjelettet var ferdig utvokst. Noe med at brystkassa ikke var helt "fuset" sammen og at øvelsen kunne skape litt trøbbel. Jeg avfeide det egentlig som BS den gangen, men det kan jo være noe sånt du opplever?

Det er kun Xiphoid Process i brystbenet som kan forandre seg til rundt 18-årsalderen. Smerter fra denne ville ikke matchet trådstarterens beskrivelse.

Uansett så er det nok en god ide å droppe øvelsen og heller finne en annen brystøvelse inntil videre. Så får du heller prøve deg på dips igjen om et halvårs tid og se om det føles noe anderledes.

Først linker du til et langt innlegg om hvordan en ekspert synes man skal trene benk, en metode som er langt forskjellig fra Ola Nordmanns teknikk. Etterpå forteller du at man burde ta pause/droppe en øvelse om ikke alt føles riktig. Du ser inkongruensen med denne kommentaren, ikke sant?

Jeg tviler på at alt går bedre om man venter. Det er en typisk fastlege-tankegang.

Er forresten enig med Børge Fagerli i benkdelen. For meg har det føltes unaturlig å gå så dypt i benk i alle år, men jeg har ikke gjort noe med det fordi jeg tenkte at det var "fjortiss". Nå har jeg endelig sett lyset, og det føles så utrolig mye bedre. Samtidig er jeg misunnelig på de som har hatt samme følelsen siden de startet treningen, uavhengig om de kunne gå dypere eller stoppet tidligere.

Stort sett så er det et signal om at man bør stoppe når en øvelse gjør vondt. Hvis ikke går man fort på en smell og blir ute med skade i flere måneder, og det er ikke spesielt kult.

Enig. Stusser litt over folk som sier "bare kjør på, og så går det bra om en måned". For min del er det heller snakk om å prøve og gjøre øvelsen på flere forskjellige måter før man dropper den, dersom det er en øvelse man liker.

I dette tilfellet kan det være metoder som å stoppe tidligere, lene seg mindre forover, ha albuene litt nærmere kroppen.

Endret av Quicko
Lenke til kommentar
Uansett så er det nok en god ide å droppe øvelsen og heller finne en annen brystøvelse inntil videre. Så får du heller prøve deg på dips igjen om et halvårs tid og se om det føles noe anderledes.

Først linker du til et langt innlegg om hvordan en ekspert synes man skal trene benk, en metode som er langt forskjellig fra Ola Nordmanns teknikk. Etterpå forteller du at man burde ta pause/droppe en øvelse om ikke alt føles riktig. Du ser inkongruensen med denne kommentaren, ikke sant?

Jeg tviler på at alt går bedre om man venter. Det er en typisk fastlege-tankegang.

Det spørs egentlig litt hva som er problemet. Har hatt mange øvelser oppigjennom som har vært ubehaglige eller vonde å utføre men som etter noen måneders trening med andre øvelser går helt fint. Ofte kan det være problemer med støttemuskulatur som ikke henger helt med, men som etter noe mer trening har blitt sterke nok til å kunne utføre den opprinnelige øvelsen smertefritt. Andre ganger kan det være at en øvelse pga. vinkel osv. kan gjøre det i stand til å belaste mye mer enn sener og ledd er trent opp til å tåle, noe som igjen har en tendens til å gradvis bli bedre over tid.

Uansett så ser jeg ingen grunn til at man skal fortsette med en øvelse hvis man har gått rundt og hatt vondt i en måned av å trene den. Da er man nødt til å enten se om man gjør noe feil og rette de opp, eller kutte øvelsen helt.

Lenke til kommentar
Uansett så ser jeg ingen grunn til at man skal fortsette med en øvelse hvis man har gått rundt og hatt vondt i en måned av å trene den. Da er man nødt til å enten se om man gjør noe feil og rette de opp, eller kutte øvelsen helt.

Vi er i prinsippet enige, og diskuterer tydeligvis kun detaljene. Du skrev forresten ikke den uthevede delen første gang.

Jeg må poengtere at jeg satte kommentaren min på spissen. Om man beveger seg mot senebetennelse er pause åpenbart. Dette kan unngås ved å bruke lavere vekter til man har bygget seg opp. Likevel, et halvt års pause fra en øvelse?

Det er ikke så grusomt mange støttemuskler rundt midten av brystet, er det vel? Om vi bruker tanken om støttemuskler til dips. Tror ikke poengene du serverte gjelder for akkurat dette tilfellet, selv om du har rett på generelt basis.

Endret av Quicko
Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...