Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Blir trekt altfor mye i skatt

ChrML

Anbefalte innlegg

I forrige halvår i fjord ble jeg trukket ca 33% av de 70 000 kronene jeg tjente på jobb. Har ikke klaget til på dette fordi jeg aldri har giddet og tenkte at penger betalt i skatt er penger spart til neste år :p.

Men nå første lønninga dette året på nytt skattekort står det at jeg skal betale nesten 2000 kroner på en månedslønn på 10 000 kroner. Første lønninga for første to-ukers-periode (14 dager), fikk jeg 5200 kroner, men trakk 1700 kroner i skatt, noe som ikke stemmer med skattekortet, altså samme skjer i år. Arbeidsgiver hadde lagt inn riktig tabellnummer og alt.

Skjer dette ofte og når kan jeg forvente å få igjen de 15-20 000 kronene som jeg har betalt for mye i fjord? Har hørt med arbeidsgiver og de visste for øyeblikket ikke hvorfor jeg blir trekt så mye, men skulle finne ut av det. Virker som han har glemt det så skal spørre igjen i morgen.

Det jeg i virkeligheten skal betale er ca 10%.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ditt eget ansvar å oppgi korrekte opplysninger til skattekontoret slik at de kan skrive ut et skattekort med riktig skattetrekk. Enten har arbeidsgiver sett bort fra skattekortet du har levert inn og funnet på sin egen trekksats (lite sannsynlig) eller så har du latt være å oppgi forventet inntekt, fradrag og formue til skattekontoret. Hva står det på skattekortet du leverte inn for 2009? Er det et tabellkort eller et kort med prosenttrekk, og hvilken tabell/prosentsats er brukt?

Lenke til kommentar

Første skatteoppgjør er etter levering selvangivelse 30.4., de som har tilgode får det rundt månedsskiftet juni/juli.

Arbeidsgiver har ikke lov til å trekke mindre enn skattekortet viser. Snakk med Skatteetaten hos deg, forklar situasjonen, og så skriver de ut et skattekort som er tilpasset din virkelighet.

Lenke til kommentar

Kikka over alt av skattekort og det så riktig ut det.

Men fikk ordna det i dag, han lønningsfyren på jobben hadde glemt å si ifra at han fikk ordna det. Dem hadde glemt å krysse av på det programmet de bruker som regner ut lønninger at lønning er hver 14. dag, så jeg ble trekt skatt for en måned hver 14. dag. :)

Takker for svarene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...