Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med rar oppløsning (640 x 480 maks)

Anbefalte innlegg

Da jeg skrudde på maskinen i dag slo oppløsningen seg helt vrang. Jeg kjører vanligvis på 1024 x 768, men bildet passet ikke til skjermen i det hele tatt, jeg kunne faktisk bare se ca 25 % av skjermen. Jeg prøvde å gå ned til 800 x 600, men også det ble for stort. 640 x 480 er den eneste oppløsningen jeg kan se nok av skjermen til å orientere meg med. Hva kan være problemet? Det fungerte helt uten problemer i går kveld, og jeg har ikke installert noe nytt eller tuklet med noe etter det.

Jeg vet ikke hva slags informasjon dere trenger, det er bare å si fra hvis det er noe jeg har glemt.

Maskinen er Dell Dimension 4600, har oppgradert skjermkort, minne og strømforsyning.

Skjermkortet er ATI Radeon HD 2600 Series (AGP).

Skjermen er en TV, type Grundig Vision. Maksimal oppløsning er 1024 x 768.

Hadde vært utrolig fint om noen kunne hjelpe, selv om problemet kanskje er åpenlyst, for dette er utrolig frustrerende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter mye om og men fikk jeg lastet ned drivere (litt ptoblematisk når man bare ser deler av skjermen), men ta jeg restartet maskinen for å starte i sikkerhetsmodus ble alt svart. Bildet er borte. Maskinen fungerer, jeg har fortsatt lyd, men ikke noe bilde. Jeg må prøve å fa tak i en DVI-kabel for å sjekke om det er den som har tatt natten, hvis ikke vet jeg ikke helt hva jeg skal finne på.

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd med andre kabler eller skjermer, ettersom jeg ikke har noe som passer her. Men, jeg har hatt et ørlite gjennombrudd.

Bildet kom på magisk vis tilbake etter at jeg resignerte til sofaen og håndballkamp. Møtte på noen uventede problemer, men fikk etter hvert innstallert den nyeste driveren til skjermkortet. Dog, problemet er der fortsatt. Det har kanskje blitt litt bedre, jeg kan bruke 800 x 600 nå, men mangler noen cm på høyre side av skjermen (jeg kan akkurat ikke se de hurtigknappene nede i høyre hjørne).

Så, etter mye triksing og fiksing er jeg tilbake dit jeg startet. Hvis skjermkortet er på randen av å selvdestruere må jeg nok kjøpe ny PC, det er jeg lite lysten på akkurat nå. Er det noe annet jeg kan prøve?

Lenke til kommentar

Det at ting er forskjøvet er nok bare et resultat av at det er en ny oppløsning (regner med at du bruker analog kabel) Med 1 minutt i skjermmenyen skal du nok ganske enkelt flytte bildet på riktig plass.

Tilbake til spørsmålet mitt, hvordan fungerer bildet før windows starter opp? Både i tilfellene der alt fungerer som det skal og tilfellene der det ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Oppstarten fungerer som normalt, windows-ikonet er dog ganske langt til høyre, men vet ikke om det pleier å være midtstilt til vanlig (altså, ikonet når maskinen starter opp, ikke når man velger bruker).

Det er ikke det at bildet er forskjøvet, det er for stort. Nå, med 800 x 600, hadde det passet hvis skjermen var 5 cm bredere. Hvis jeg bytter til 1024 x 768 (det er det største skjermen min støtter) ser jeg bare øverste hjørne, dvs at jeg måtte hatt fire skjermer for å se hele bildet.

Lenke til kommentar
Oppstarten fungerer som normalt, windows-ikonet er dog ganske langt til høyre, men vet ikke om det pleier å være midtstilt til vanlig (altså, ikonet når maskinen starter opp, ikke når man velger bruker).

Det er ikke det at bildet er forskjøvet, det er for stort. Nå, med 800 x 600, hadde det passet hvis skjermen var 5 cm bredere. Hvis jeg bytter til 1024 x 768 (det er det største skjermen min støtter) ser jeg bare øverste hjørne, dvs at jeg måtte hatt fire skjermer for å se hele bildet.

Om du kan laste ned og brenne ut en linux-cd (ubuntu for eksempel) og starter fra den. Så ser vi fort om skjermkortet funker i det hele tatt eller ikke.

Får du samme symptomer da er det hw-feil, funker det fint da kan det være noe rask med windows-installasjonen din.

Lenke til kommentar

Takk for tipset. Laster ned ubuntu nå, kommer med oppdatering så snart som mulig.

Edit: Da var det testet ut, og problemet er det samme også i ubuntu. Det eliminerer vel alle muligheter for at det er en eller annen luguber innstilling som har skylden?

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...