polljen Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 I jobbsammenheng kjører jeg flere maskiner, noen med utvidet skriverbord (to skjermer) og noen med vanlig skrivebord (en skjerm). Programvaren som kjøres er ikke krevende ytelsesmessig, så dette er ikke topend-datamaskiner. Jeg skulle oppgradere den ene maskinen med en skjerm til utvidet skrivebord (to skjermer). Maskinen har i utgangspunktet integrert skjermkort, og har ikke slotter for agp eller pci-ekspress. Løsningen var å kjøpe et skjermkort som kunne settes i PCI-slotten. Det skal brukes den gamle vga-skjermen (lcd) og en ny DVI-skjerm, begge 19". Jeg bestillte et Powercolor Radeon HD2400, som har en vga og en dviutgang. Jeg innstallerte kort og drivere, satte de to skjermene på det nye skjermkortet som skjerm 1 og 2 (utgangen på det integrerte kortet vises som skjerm 3. Programmet som kjører krever et utvidet skrivebord med oppløsning 2048x1280 ved to-skjerms løsning. Det normale er å stille denne oppløsningen på "skjerm 1" og velge utvidet skrivebord til "skjerm 2". Dette er ikke mulig her, men jeg kan stille hver enkelt skjerm som 1280x1024 med utvidet skrivebord til "skjerm 2". Da fungerer det delvis som utvidet (kan kjøre internett på den ene skjermen og f.eks. openoffice på den andre, men oppgavelinjen i XP går bare over "skjerm 1" og prosessprogrammet fungerer bare på "Skjerm 1". Jeg har prøvd å finne nye drivere som fungerer bedre, men uten hell. Så det jeg fungerer på nå er om jeg skal prøve et annet skjermkort eller sørge for at det blir anskaffet en "nyere" maskin uten integrert løsning. Personlig så heller jeg til ny maskin. men et nytt skjermkort ville spare en del innstallasjonsarbeid. Dette er kanskje en lang avhandling, men har du orket å lese så langt så har du kanskje noen gode råd, for jeg er meget rådvill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå