Freddy K Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Det er ingen fasit på det, selvom Børge har valgt 50/50 i sitt protein. Om du blander i melk, eller spiser pulveret sammen med melkeprodukter, så vil du jo forskyve forholdet mellom myse og kasein uansett. Lenke til kommentar
Prince_ Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 De har ikke shaker der Men kjøper heller en bar slik at jeg kommer over 1200kr. Lenke til kommentar
Freddy K Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) Shaker får du jo på alle helsekoster og treningssentre Edit: De har jo shaker? http://www.x-life.no/shop/product_info.php...products_id=118 Endret 7. mai 2009 av Freddy K Lenke til kommentar
Prince_ Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 Da var det bestilt Veldig bra med gratis frakt ihvertfall! Hadde sikkert blitt dyrt, siden det er tungt. Shaker får du jo på alle helsekoster og treningssentre Edit: De har jo shaker? http://www.x-life.no/shop/product_info.php...products_id=118 What? den var der ikke isted. Nå må jeg avbestille og styre på Eller bare kjøpe shaker her jeg bor.. Lenke til kommentar
War Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Det er ingen fasit på det Nei men det er mye forskning som tyder på at en blanding er best for en rekke faktorer. Det er helt forskjellige egenskaper og formye av myseprotein i fordelingen er den vegen det er mest negativt å helle. Så ser jeg dere anbefale rene mysepulver oppover her. Lenke til kommentar
Prince_ Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 Hva skal dette bety da? Hva ville du anbefalt? Lenke til kommentar
War Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) Det får være opp til deg med tanke på pris osv men heller 80K-20M en motsatt. 50:50 menes å være optimalt av de 500 studiene Lyle McDonald skrev om i proteinboka. Dette er selsagt det dyreste også. Erteprotein er billig og ligger ca mitt i mellom M og K. Kan godt kjøpe det billigste men rent mysepulver er ikke noe særlig. Du vil ikke ha tilgang på noen aminosyrer om natten , høyt men kortvarig opptak. Det pulveret finnes nok pga etterspørsel hos de som ser blindt på opptak. Det har sine fordeler som et sekundærtilskudd men ikke som et all-round/primærtilskudd. Tn selger Basic 80K 20M, men det er isolater og laktosefri så det koster. Freddy vet om noen x-life? billig erteprotein. Endret 7. mai 2009 av War Lenke til kommentar
Freddy K Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Whey protein er et bra protein mtp. innholdet av de essensielle aminosyrene. Det er de essensielle aminosyrene som brukes for å bygge muskulatur. Sammenlikne whey mot andre pulveret, og du ser at det er et bra pulver. Erteprotein slår litt dårligere ut her. Dersom jeg tålte whey ville jeg valgt det over erteprotein da prisen er veldig lik. Vet ikke om det siste der var et spørsmål til meg war? Om jeg har prøvd x-life sitt erteprotein? Nope... I am milkyman all the whey Lenke til kommentar
Prince_ Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Vel, nå er pakken på veg, så det er jo litt sent å tenke på et annet pulver. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Det får være opp til deg med tanke på pris osv men heller 80K-20M en motsatt. 50:50 menes å være optimalt av de 500 studiene Lyle McDonald skrev om i proteinboka. Dette er selsagt det dyreste også. Kan jo kjøpe et rent kaseinpulver og et rent mysepulver og blande 50:50 selv, eller eventuelt 100%K om det er nattprotein eller 100%M om det er etter trening. Lenke til kommentar
Freddy K Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Spiser dere godtfolk 0 melkeprodukter i løpet av dagen?? Om dere får i dere melk, cottage cheese, mager kesam, yoghurt eller ost i løpet av dagen så får dere greit med kasein. Husk at alle melkeprodukter inneholder 80% kasein 20% myse. Endret 8. mai 2009 av Freddy K Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Kilde? Kasein er uansett best, ingen vits å helle i seg myse så lenge det ikke er rett etter trening. Lenke til kommentar
Freddy K Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Kilde på hva da? At melkeprodukter er kaseinrike? http://no.wikipedia.org/wiki/Kasein Dersom du ser på proteinpulver som inneholder kun melkeprotein, så ser du at forholdet mellom myse og kasein er 20 / 80. Om du ikke visste dette om melkeprodukter, og kan såpass mye om kosttilskudd, så ser det ut som du har begynt å lære i feil ende Drikker du en del melk, spiser ost, yoghurt, mager kesam og andre melkeprodukter så får du i deg nok kasein. Ingen vits i å kjøpe dyre kaseintilskudd da. Veldig mange blander jo proteinpulveret sitt ut i melk, og da forsvinner hele poenget med å kjøpe dyre isolatblandinger. Og joda, det er absolutt en vits i å helle i seg myseproteiner i tillegg til et variert kosthold med varierte proteinkilder. Jeg vil si det er mer hensiktsmessig enn å helle i seg rent kasein. Myse er det pulveret som er rikest på essensielle aminosyrer. Endret 8. mai 2009 av Freddy K Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Kasein/myse-forholdet har jo ingenting med om pulveret er fra konsentrat eller isolat å gjøre. Og det kan være myse har størst antall essensielle aminosyrer, men det forandrer ikke på det faktum at det bare er et kort opptak, og det tilfører disse aminosyrene bare en kort periode. Om man ikke drikker en myseshake hver time er jo ikke dette hensiktsmessig, mener jeg. Btw, man må jo begynne å lære et sted Visste ikke dette om melkeprodukter, men nå vet jeg Lenke til kommentar
Freddy K Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Whey inntatt alene vil tilføre kroppen aminosyrer i opptil 3 timer. Tar man whey sammen med annen mat / drikke vil opptaket ta enda lengre tid. Varierte proteinkilder i løpet av dagen er helt klart best, men å si at kasein er overlegent myse blir feil å si. Både whey og kasein inneholder btw. en god andel essensielle aminosyrer, men nå er det slik at de fleste av oss får i oss bra med kasein fra melkeprodukter daglig. Og da kan det være på sin plass å stimulere proteinsyntesen ekstra med Whey somm inneholder mest BCAA. 1. "ingestion of casein and whey proteins after resistance exercise stimulated net muscle protein synthesis by providing essential amino acids. Thus, consumption of whole proteins after exercise may be an effective strategy to increase muscle size and strength. The blood amino acid pattern of appearance differs for casein and whey proteins, likely resulting in greater oxidation of leucine when whey protein was ingested. Our results do not clearly demonstrate a difference in the response of net muscle protein synthesis between casein and whey proteins. Regardless, it is clear that both proteins stimulate an anabolic response in muscle after exercise, but it is less clear whether one protein results in greater stimulation than the other." Tipton et al 2004. Ang. essensielle aminosyrer og proteinsyntese: "We conclude that NEAA are not necessary for stimulation of NB and that there is a dose-dependent effect of EAA ingestion on muscle protein synthesis." Am J Physiol Endocrinol Metab. 2002 Oct;283(4):E648-57. Jeg regner med at dere spiser proteiner fra mat og.... Proteiner fra mat har en opptakshastighet på 5-8 timer stort sett, avhengig av kilden. Så å tro at man "går tom" for proteiner om man tar myseprotein blir feil. For en som spiser variert, balansert og proteinrikt kosthold, så har man aminosyrer tilgjengelig i kroppen stort sett hele dagen, uavhengig av proteintilskuddet. Endret 8. mai 2009 av Freddy K Lenke til kommentar
War Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Norske oversettelser av forskning. Forskning viser at proteintilskudd som inneholder både myse og kasein er det mest optimale, spesielt i forbindelse med trening. Nettodannelsen av nytt muskelvev er summen av proteinoppbygning og proteinnedbrytning. Man må både se på økning i proteinsyntese og reduksjon i proteinnedbrytning. Inntak av kun myseprotein gir raskere opptak og en høyere topp i proteinsyntesen. Problemet er imidlertid at nivåene faller så raskt tilbake til baseline at nedbrytningen blir høyere når en ser på totalnivåer i et lengre tidsperspektiv. Inntak av kasein gir ikke en like rask respons og like høy topp, men holder nettosyntesen i gang mye lengre i forhold til myse. En blanding av både myse og kasein gjør derfor at vi drar nytte av begges positive egenskaper. Myseprotein har i mange år vært ansett som det beste proteinet i forbindelse med trening. En del nyere studier har imidlertid vist at myseproteinet er så hurtig at kroppen ikke klarer å benytte seg av alt, og vil oksidere noe som energi. En del nyere studier har også vist at kasein, som er et langsomt protein, gir bedre økninger i muskelmasse når det supplementeres i forbindelse med trening. Dette studiet sammenligner effekten av myse kontra kasein når det tas 1 time etter trening. To aminosyrer, leucine og phenylalanine, ble valgt som markører. Førstnevnte opptas i muskelen for å øke størrelsen, men mye av leucine vil også oksideres som energi. Phenylalanine vil kun brukes for å bygge muskler, og er en bedre markør i denne sammenhengen. Som forventet viste myse en høyere topp i aminosyrekonsentrasjoner, mens kasein ga en mer langvarig tilførsel av aminosyrer. Med myseprotein var opptaket av leucine størst, men med kasein var opptaket av phenylalanin størst. Ikke bare viser dette studiet at kasein kan være like effektivt som myse i forbindelse med trening, men også at de begge har unike egenskaper som gjør at en kombinasjon er det mest optimale. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Som vi ser har både myse og kasein god effekt, og en blanding er det beste. Men det er vel dette Freddy K sier, at siden vi får i oss så mye kasein fra vanlig mat(les: melkeprodukter) så trenger vi ikke å kjøpe inn kaseintilskudd, og heller rene mysetilskudd. Da blir det jo totalt sett en blanding mellom myse og kasein. Men slik jeg forsto det, så var forskningen gjort på inntak av kasein og myse 1 time etter trening. Og også da var blandingen optimal, og det er bedre med kasein/myse enn bare myse. Lenke til kommentar
War Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) De som vet hva de gjør av disse vil ha en blanding i tilskuddet sitt selv om det koster mer. Mens disse , eller denne gruppen kjøper somregel ren Myse pga reklame og pris. Vet det er satt på spissen, vet ikke hvilket kosthold dere har men ingen jeg vet om får i seg nok K-protein gjennom kosten til alle dagens måltider. Jeg klarer iallefall ikke det, ikke mr Fagerli heller eller noen han trener eller har trent. Men alle har forskjellig kosthold. Det jeg egentlig mente er at det er veldig populært med myse på treningsforum og andre plasser, proteinfabrikken og andre reklamerer nesten utelukkende med det og prisen er lavere. Noen bruker kun myse i mange år, for dem er protein kun protein. Endret 8. mai 2009 av War Lenke til kommentar
Freddy K Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Det innlegget blir for dumt War... Man trenger overhodet ikke spise kasein i det hele tatt. Man klarer seg faktisk helt bra uten noen form for melkeproteiner. Jeg siterer deg: "ingen jeg vet om får i seg nok K-protein gjennom kosten til alle dagens måltider." Nok kasein protein til alle dagens måltider?? Man trenger ikke kasein til noen måltider strengt tatt. De aller fleste som trener og har en bra diett, får nok proteiner fra andre proteinkilder som: Kjøtt, fugl, fisk, egg og (kaseinrike) melkeprodukter til måltidene sine. For å sitere Lyle Mcdonald: Dersom man dekker det daglige grunnbehovet av protein fra varierte proteinkilder, spiller det liten rolle hva slags protein man inntar ekstra av. Kan godt sitere Børge Fagerli og ang. myse: "Med en proteindose på 30-50g avhengig av kilde vil man maksimere proteinsyntesen. Dette ser ut til å være nært knyttet til innholdet av BCAA, og da spesielt leucine, i proteinkilden. Myse skårer høyest her og en 30-35g shake dekker "kravet", kjøtt/fisk litt lavere (derfor må man ha mer protein). " Endret 9. mai 2009 av Freddy K Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå