Glutar Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Driver med ett lite prosjekt i SDL men jeg klarer ikke å få ett objekt til å følge etter musepekeren. Jeg vet hele tiden hva x og y kordinatene til musepekeren er. Men jeg tror jeg mangler de matte kunskapene jeg trenger til å sette opp en formel som kan regne ut x og y til objektet jeg vi skal følge etter skal være. Objektet skal liksom henge etter musepekeren. Håper noen forstår hva jeg mener Endret 27. januar 2009 av Glutar Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Det som er vanskelig, er å finne vektoren mot det ene objektet. Heldigvis er ikke dette egentlig så vanskelig Du trekker for eksempel musepekerens posisjon fra objektets posisjon, så vil du få en forlenget vektor dem i mellom. For å få denne ned, dividerer du bare med avstanden dem i mellom. Avstanden finner du enkelt ved å bruke pythagoras: a2 + b2 = c2 Dette fører til at lengden på vektoren vil bli: lengde = sqrt(x*x + y*y) Totalt vil det se noe slikt ut: point CalculateVector(point a, point b) { point vec = b - a; return vec / sqrt(abs(vec.x * vec.x + vec.y * vec.y + vec.z * vec.z)); } Nå har du en retning mot et objekt fra et annet. Resultatet vil bli dette: vec.x = cos(v) og vec.y = sin(v) v vet du jo ikke, den er dog lett og finne, men er neppe nødvendig for deg. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Dette er veldig enkelt med SDL. I main-game-loop setter du bakgrunnen og blitter objektet til skjermen med x og y koordinatene du har. Verre skal det ikke være. Kan du evt. paste koden hvis du fortsatt har problemer? Lenke til kommentar
Glutar Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Dette er veldig enkelt med SDL. I main-game-loop setter du bakgrunnen og blitter objektet til skjermen med x og y koordinatene du har. Verre skal det ikke være. Kan du evt. paste koden hvis du fortsatt har problemer? Du misforstår, det jeg ønsker er att ett bilde skal "henge" etter musepekeren. Og f.ekp komme nærmere og nærmere musepekeren. Uansett hvordan jeg beveger på musa skal objektet bevege seg mot pekeren. Jeeg skal se på vektorer senere i kveld tenkte jeg Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Ah, daså. Ja da vil jeg isåfall tro at du må gjøre noe alà det GeirGrusom foreslår. Lenke til kommentar
FourEyes Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) ville ikke det enkleste vært å lagt til en del av forskjellen mellom musa sin x/y og objektets x/y? f.eks.: objektsX += (musX - objektsX) / 10; Endret 11. februar 2009 av FourEyes Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Tja, det spørs hva du er ute etter. Hvis du gjør dette, så vil objektet sin hastighet variere etter avstanden mellom objektet og musa, og dette er ikke ideell oppførsel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå