magadutti Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Jeg har vært å sett på en leilighet som har ligget til salgs i snart 1 år. Takst er 850 000. Prisen har ikke gått ned noe siden den ble lagt ut. Ser at de fleste andre boliger som har ligget en stund går ned i pris. Leiligheten er 52 kvm og i grei stand. Ligger på bakkeplan i en blokk. Ellers rolig område. Jeg synes ikke leiligheten er verdt 850 i dagens marked, men er usikker på hvor langt ned det er akseptabelt å gå. Tenkte kanskje å by 750, er dette for lavt? Kan gå opp til maks 790 (noe som eier betalte da han kjøpte leiligheten for 3 år siden), hvordan "taktikk" skal jeg bruk? Hvor mye bør jeg øke budene med? Lurer på mye rundt dette. Noen som har noen gode råd? Alt mottas med takk. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Jeg har vært å sett på en leilighet som har ligget til salgs i snart 1 år. Takst er 850 000. Prisen har ikke gått ned noe siden den ble lagt ut. Ser at de fleste andre boliger som har ligget en stund går ned i pris. Leiligheten er 52 kvm og i grei stand. Ligger på bakkeplan i en blokk. Ellers rolig område. Jeg synes ikke leiligheten er verdt 850 i dagens marked, men er usikker på hvor langt ned det er akseptabelt å gå. Tenkte kanskje å by 750, er dette for lavt? Kan gå opp til maks 790 (noe som eier betalte da han kjøpte leiligheten fICS Triplex IsaGRAF is a global supplier of IEC 61131 open control software for automation.or 3 år siden), hvilken "taktikk" skal jeg bruk? Hvor mye bør jeg øke budene med? Lurer på mye rundt dette. Noen som har noen gode råd? Alt mottas med takk. Det første jeg ville gjort er å sette deg en pris hvor du sier til deg selv: Så høyt er jeg villig til å gå, uansett hva som skjer er dette maks, feks 790 000 som du nevner. Det er fort gjort å bli revet med. Får du den under 790k er det penger spart, over så er det uaktuelt. La oss si at du begynner på 750k så kan det utspille seg mange ulike scenarier. -Du kan få et nei. Du kan da be om et motbud. Kanskje får du 850 000 til svar, kanskje 800, kanskje ingenting. -Du kan få et motbud -Du kan få den (lite sannysynlig, selger vil nok prøve å forhandle) Om du får et motbud må du nesten se det an før du bestemmer deg for å ta den eller å komme med et nytt bud. Kanskje er motbudet så håpløst at du bare kan gi deg med en gang. Vanskelig å savre på. Men fordelen med denne situasjonen er at du antakeligvis har bedre tid til å vurdere neste trekk enn om du går i budrunde mot en annen kjøper. Om du til slutt får kjøpt leiligheten kommer an på flere ting: -Må selger selge (antakeligvis ikke siden han har satt med den i 1 år) -Vil selegr selge? (godt mulig siden han har hatt den ute i 1 år. Det kan likevel være at 850 er det han føler han må ha for å kunne komme seg inn på en ny bolig. Samtidig kan det være han alt har kjøpt seg noe nytt og taper penger på leiligheten hver mnd og vil bli kvitt den) -Er selger villig til å anerkjenne at boligen hans ikke er like mye verdt som den var for 2 år siden? Her treffer man på mye forskjellig så det er vanskelig å si. Uansett, gjør du ikke noe skjer det ingenting før han bestemmer seg for å bare bli boenede eller det kommer en annen som vil kjøpe den. Da kan du risikere budrunde. Så jeg ville tatt kontakt med melger og sondert terrenget litt, som sagt det skjer ingenting før du tar første steg. Jeg kjenner ikke fremtidens boligmarked, men har intrykk på at det ikke kommer til å gå så mye lavere enn det er nå. Lenke til kommentar
magadutti Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 Men er det sannsynlig at verdien har dalt så mye som til f.eks 790 på tre år? Jeg har bestemt meg for å ikke gå over 790, det er absolutte max. Eier har flyttet inn til kjæreste, så han bor ikke lenger i leiligheten. Det virker likevel som han har gooooood tid. Det har vært flere visninger og enkelte ganger har det ikke vært noen som møtte opp. Det er heller ikke kommet inn noe bud. Så det kan virke som jeg kan komme til å bli helt alene om å by, så fremst jeg ikke venter i all evighet. Jeg innbiller meg også at markedet er så bra som det kan bli på lenge, og at det er riktige tiden nå hvis man skal inn på boligmarkedet. Tusen takk for utfyllende svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå