ina_94 Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg når det gjaldt speilrefleks-kjøp. Selv er jeg helt blank når det gjelder slike kameraer ( dette blir mitt første ) Mitt spørsmål; hva synes/mener dere er best av Nikon og Canon ? Valgene står vel mellom: Nikon D60, Nikon D40 og Canon EOS 1000D. Disse var de mest rimelige speilrefleksene jeg fant nye og brukte ( som jeg kunne tenke meg å kjøpe ) Jeg blir glad for alle råd jeg kan få ang. valget :-) Kjøpet blir nok ikke før etter konfirmasjonen min i mai Dere kan godt også skrive om ditt eget speilrefleks (hvis dere har) Er åpen for forslag så lenge de ikke koster så mye mer over 5000 - helst under. Tusen takk på forhånd! Lenke til kommentar
kimare Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Det er flere ting å ta hensyn til når du skal vurdere kamerakjøp. Hvordan skal du bruke kamera? Situasjoner, motiver, aktiviteter? Har du nære bekjente som har kamera? Noen ganger kan det være kjekt å byttelåne og få hjelp eller drive erfafaringsutveksling. Hvordan ligger kamera i hendene dine? Et kamera som ikke føles bra står i større fare for å støve ned. Personlig fortrekker jeg kamera med innebygget bildestabilisator, og anbefaler kjente som spør om kameraråd å kikke på Pentax, Olympus og Sony. Aktuelle kamera finner du her. Lenke til kommentar
Grado225 Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Jeg ville vurdert Canon EOS 450D og konkurrenten til denne på Nikon-siden (er ikke oppdatert på Nikon). Kjøper du 450D med kit-objektivet kommer du langt i første omgang, lagt til grunn min forståelse av hvor "langt" du foreløpig har kommet fotograferingsmessig. Lykke til! Jeg hadde selv 450D for et par måneder siden og var veldig fornøyd. Lenke til kommentar
ina_94 Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 Bare onkelen min har et slikt kamera og han ser jeg kanskje 2 ganger i året. Jeg liker å ta naturfotografier, bilder av barn og ting i 'bevegelse'. Selvfølgelig kan jeg gå på elkjøp ( eller lignende ) og spørre litt men jeg pleier alltid å møte en eller annen ung-gutt som bare kommer med det aller dyreste og sier "dette er desidert det beste!" selvom han ikke har peiling i det hele tatt. bilder. Her er noen bilder av den 'typen' jeg liker å ta :-) Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Nikon D60 og Canon EOS 1000D er vel egentlig temmelig jevngode, totalt sett. Men personlig syns jeg 1000D sine 7 fokuspunkt (mot D60's 3) er med på å dra dette kameraet et lite hakk foran, rent funksjonsmessig. Jeg vil tørre å påstå at 1000D gir deg litt mer rom for å vokse som fotograf enn Nikon D60. Når det gjelder grepet på kameraet tror jeg nok du derimot vil føle at D60 virker litt bedre. Det er ganske utrolig at Canon valgte å spare noen usle kr. på å fjerne gummigrepet (som man finner på 450D, som 1000D på mange måter er en nedstrippet versjon av). Når det gjelder det medfølgende objektivet til disse kameraene, så yter de temmelig likt. Pass på at du får objektivet med bildestabilisering. For Nikon er det definert med VR i objektivnavnet. For Canon er det definert med IS. Det er ikke bare bildestabiliseringen som gjør disse bedre enn de uten. De er også vesentlig bedre optisk. Ta deg en tur til en butikk som har begge kameraene og kjenn ordentlig på grepene. Syns du grepet på Canon EOS 1000D er greit nok så er dette min anbefaling. Hvis ikke er Nikon D60 er ypperlig alternativ som inngangsmodell. Husk at du får EOS 450D til 5000 kr. med IS-objektivet flere steder nå, så det kan være verdt å vurdere å legge i den ekstra tusenlappen. Spesielt hvis du håver inn litt mer enn forventet til konf'en Endret 27. januar 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
kaian Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Har du lest Akam's anbefalinger? Og Guide:Hjelp til valg av første speilrefleks? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Personlig fortrekker jeg kamera med innebygget bildestabilisator, og anbefaler kjente som spør om kameraråd å kikke på Pentax, Olympus og Sony. Ikke noe kritikk mot kimara, men finner det mystisk at mange som gir råd relatert kamerakjøp trekker opp sine egne favoritter i en hver anledning. Hvorfor ikke forholde seg til alternativene trådstarter har satt opp og ikke alltid trekke inn egne preferanser. Alle kamera på dagens marked tar bra bilder. Hva jeg eller andre brukere foretrekker er underordnet og egentlig fullstendig "off-topic". Endret 27. januar 2009 av TGB Lenke til kommentar
i93 Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Personlig fortrekker jeg kamera med innebygget bildestabilisator, og anbefaler kjente som spør om kameraråd å kikke på Pentax, Olympus og Sony. Ikke noe kritikk mot kimara, men finner det mystisk at mange som gir råd relatert kamerakjøp trekker opp sine egne favoritter i en hver anledning. Hvorfor ikke forholde seg til alternativene trådstarter har satt opp og ikke alltid trekke inn egne preferanser. Alle kamera på dagens marked tar bra bilder. Hva jeg eller andre brukere foretrekker er underordnet og egentlig fullstendig "off-topic". Fordi hun sa i første post at man gjerne kunne komme med egne erfaringer Har et Nikon D40, veldig bra kamera det! Lenke til kommentar
se# Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Alle de du nevner er bra begynnermodeller, men skal du ikke handle før i mai/juni er det ikke sikkert at de rådene du får nå fortsatt er gyldig. Det starter en stor fotomesse om vel en måned og det er sannsynlig at det kommer en del nytt i den forbindelse. Mener ikke at du absolutt skal kjøpe det aller nyeste, men når nye modeller kommer blir gjerne prisene også justert på eldre modeller. Så ta gjerne en tur i butikken og sjekk hva som finnes nå, men vent med å betemme deg til du er klar til å kjøpe. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Personlig fortrekker jeg kamera med innebygget bildestabilisator, og anbefaler kjente som spør om kameraråd å kikke på Pentax, Olympus og Sony. Ikke noe kritikk mot kimara, men finner det mystisk at mange som gir råd relatert kamerakjøp trekker opp sine egne favoritter i en hver anledning. Hvorfor ikke forholde seg til alternativene trådstarter har satt opp og ikke alltid trekke inn egne preferanser. Alle kamera på dagens marked tar bra bilder. Hva jeg eller andre brukere foretrekker er underordnet og egentlig fullstendig "off-topic". Og på grunn av at veldig mange kun tror det er Canon og Nikon som finnes/ er noe bra.. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Og på grunn av at veldig mange kun tror det er Canon og Nikon som finnes/ er noe bra.. Dette går begge veier. Noen snakker om Sony så begynner andre å "nagge" om Nikon eller Canon. For egen del, hadde det vært økonomisk gjennomførbart kunne jeg tenkt meg et utvalg av et par av de beste kamerahusene samt alle lyssterke objektiver fra samtlige produsenter. Lenke til kommentar
ina_94 Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 Jeg vet selfølgelig at det finnes flere kamerea-merker her i verden, men jeg har fått anbefalt Nikon og Canon samtidig så var de de rimeligste prisene jeg fant. Selvfølgelig er det jo en stund til jeg skal kjøpe og priser går jo opp og ned som bergogdal-baner, nye modeller kommer ut og gamle slutter man å produsere. Jeg setter stor pris på egne erfaringer og hva dere mener om kamera-modellene. (negative og posetive ting) Jeg har fått tilbakemeldinger andre steder enn her så nå har jeg lagt til en ny kamerea modell i 'alternativene' mine sålangt: Nikon D60 Nikon D40 Canon EOS 1000D Canon EOS 450D Men hvis dere ikke er godt kjent med canon og nikon-modeller, tar jeg alle andre forslag til meg med stor takk! ( helst modeller som koster under 5000,- ) Jeg trenger noe å ha i bakhodet når jeg da skal møte en person i elektronikk-forretningen som ikke egentlig vet mer om speilrefleks enn meg selv. :-) Lenke til kommentar
poe Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Jeg vet selfølgelig at det finnes flere kamerea-merker her i verden, men jeg har fått anbefalt Nikon og Canon samtidig så var de de rimeligste prisene jeg fant. Selvfølgelig er det jo en stund til jeg skal kjøpe og priser går jo opp og ned som bergogdal-baner, nye modeller kommer ut og gamle slutter man å produsere. Jeg setter stor pris på egne erfaringer og hva dere mener om kamera-modellene. (negative og posetive ting) Jeg har fått tilbakemeldinger andre steder enn her så nå har jeg lagt til en ny kamerea modell i 'alternativene' mine sålangt: Nikon D60 Nikon D40 Canon EOS 1000D Canon EOS 450D Men hvis dere ikke er godt kjent med canon og nikon-modeller, tar jeg alle andre forslag til meg med stor takk! ( helst modeller som koster under 5000,- ) Jeg trenger noe å ha i bakhodet når jeg da skal møte en person i elektronikk-forretningen som ikke egentlig vet mer om speilrefleks enn meg selv. :-) Legg til Nikon D90 og du, så slipper du lure på hva du skal kjøpe Lenke til kommentar
TGB Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Nikon D60Nikon D40 Canon EOS 1000D Canon EOS 450D Ut fra denne listen her er uten tvil Canon 450D den beste kandidaten med tanke på teknologi/kvalitet. Nikon sine kandidater ligger et steg bak i utviklingen, men regner med det dukker opp nye modeller herfra også etterhvert. Skulle jeg kjøpt i dag, og ikke hadde annet utstyr ville jeg uten tvil slått til med Canon 450D. Et ekstremt bra utgangspunkt for videreutvikling av dine fotokunnskaper. Endret 27. januar 2009 av TGB Lenke til kommentar
ina_94 Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 "Legg til Nikon D90 og du, så slipper du lure på hva du skal kjøpe " Etter hva jeg har sett koster Nikon D90 rundt 8000-9000 kr. Som er drøyt mye over prisen jeg tenkte meg :-) Hvis kameraet hadde vært noen 1000-lapper billigere ville det nok stått på listen Lenke til kommentar
TGB Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Etter hva jeg har sett koster Nikon D90 rundt 8000-9000 kr. Som er drøyt mye over prisen jeg tenkte meg :-) Hvis kameraet hadde vært noen 1000-lapper billigere ville det nok stått på listen Nikon D90 er en klasse opp, det er helt nytt og prisen er derfor på det nivået. Tror man bør være forsiktig med å alltid se på dyrere modeller. Et entrylevel kamera med masse funksjonalitet (som Canon 450D) gjør også læringskurven noe enklere også. Dyrere og mer avansert er ikke alltid en fordel. Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Personlig fortrekker jeg kamera med innebygget bildestabilisator, og anbefaler kjente som spør om kameraråd å kikke på Pentax, Olympus og Sony. Ikke noe kritikk mot kimara, men finner det mystisk at mange som gir råd relatert kamerakjøp trekker opp sine egne favoritter i en hver anledning. Hvorfor ikke forholde seg til alternativene trådstarter har satt opp og ikke alltid trekke inn egne preferanser. Alle kamera på dagens marked tar bra bilder. Hva jeg eller andre brukere foretrekker er underordnet og egentlig fullstendig "off-topic". - Det ville vel være å strekke det litt langt å kalle det kimare gjorde å anbefale egne favoritter. Det var tross alt tre merker det var snakk om. Og jeg fikk vel litt inntrykket av at trådstarter ikke nødvendigvis hadde vurdert disse merkene en gang. Jeg vet i hvert fall at jeg selv startet jakten på kamera med det for øye at man nærmest måtte ha en av de to "store", uten å egentlig vurdere andre seriøst. Og nettopp det argumentet kimare trekker frem har vært årsaken til at jeg per i dag tenker nærmest motsatt. Om jeg vil ha et lyssterkt zoomalternativ til kitobjektivet, f.eks., vil det bli sabla dyrt om jeg skal ha Nikon/ Canon, mens jeg kan slippe unna med Sigma/ Tamron f 2.8 til Pentax/ Olympus/ Sony til en brøkdel av prisen og fortsatt ha billedstabilisering. Men jeg er jo enig i at en del blir litt vel mye "fanboys" og kun anbefaler eget kamera. Jeg har til nå ikke støtt på noen som fraråder eget kamera. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Jeg har til nå ikke støtt på noen som fraråder eget kamera. Har jeg gjort flere ganger. Viktig at noen som ønsker å bygge opp fotointeressen ikke kveles i vanskeligheter som ofte et mer avansert kamera gir. I dag synes jeg personlig at Canon leverer bedre entry level kamera enn Nikon - derfor anbefales Canon. Synes også det kommer mye bra fra Sony og de andre produsentene. Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Jeg vet selfølgelig at det finnes flere kamerea-merker her i verden, men jeg har fått anbefalt Nikon og Canon samtidig så var de de rimeligste prisene jeg fant. - I og med at nesten alle som anbefaler deg noe anbefaler eget kamera, evt. kamera av samme merke, er det ikke så rart. Og du finner nok ganske mange rimeligere kameraer enn 450 D, som vel knapt er å oppdrive til under fem tusen nytt lenger. På den annen side kan vel anbefalingene dine bety at du har en del rundt deg som har Canon/ Nikon, og det i seg selv kan jo være et argument for å velge dette. Da har du folk du kan få hjelp av og låne objektiver/ utstyr av. Lenke til kommentar
poe Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Etter hva jeg har sett koster Nikon D90 rundt 8000-9000 kr. Som er drøyt mye over prisen jeg tenkte meg :-) Hvis kameraet hadde vært noen 1000-lapper billigere ville det nok stått på listen Nikon D90 er en klasse opp, det er helt nytt og prisen er derfor på det nivået. Tror man bør være forsiktig med å alltid se på dyrere modeller. Et entrylevel kamera med masse funksjonalitet (som Canon 450D) gjør også læringskurven noe enklere også. Dyrere og mer avansert er ikke alltid en fordel. Ja men så skulle kameraet kjøpes i mai, så da er det vel trolig at D90 har gått ned i pris. Så legg det til i lista, du blir ikke skuffet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå