Gå til innhold

Live view - til nytte?

Anbefalte innlegg

Det kunne være interessant å høre om noen ser praktisk nytteverdi av liveview på DSLR siden dette brukes som et pro i enkelte diskusjoner om hvilket kamera?

Selv er jeg ny på D SLR og har forsøkt å bruke denne, men ser KUN nytteverdi for statisk makro hjemme der kamera står på stativ slik at jeg kan zoome inn på skjerm for manuell fin-fokusering (dokumentering av fluebinding). Da er faktisk skjerm bedre enn søker. For utendørs makro synes jeg så langt det ikke funker, og bruker heller søker / vinkelsøker. Kanskje det hadde vært bedre dersom skjerm var dreibar?

For all annen foto ser jeg ikke nytteverdien, og er sjeleglad over å ha gått fra kompakter med kun skjerm til en skikkelig SLR søker.

Har andre erfaringer så langt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har andre erfaringer så langt?

Da jeg gikk over til EOS 400D fra Canon ixus kompakt, trodde jeg at det ville bli vanskelig uten Live view og at jeg kom til å savne det...slik ble det ike. Har aldri tenkt på det som et savn. Og som du sier, ved macro kan det kanskje være OK. Jeg fotograferer ofte "macro", har heller ikke savnet det der. Men det er klart, når man ligger på bakken med nesen borti skjermen, kan Live View "forsvares".

RandiA

Lenke til kommentar

LiveView er kjekt hvis du skyter via PC.

Min niese har et Sony med vribar skjerm, som skal være fint til å ta bilder over folkemasser eller fra knehøyde (dersom knebøyen ikke er som før).

Med litt trening klarer du dette fint uten LiveView også.

LiveView er nok mest til nytte for de velger å bruke det, og evt. de som er vant til det fra P&S kamera. Selv bruker jeg det så og si kun via PC.

Lenke til kommentar

Etter at jeg fikk stativ, så har jeg begynt å bruke live view en del, og syns det er så praktisk at da jeg gikk ut for å ta nattbilder i går, lot jeg D200 ligge hjemme utelukkende pga. mangel på live view. Det er også uhyre praktisk når man skal ta macrobilder med manuellfokus.

...dog skal det sies at jeg fant ut at i mørket er søkeren mye bedre. Søkeren er også mye bedre når man jobber med komposisjonen. For å ta dette bildet, måtte jeg ligge på alle fire i snéen, men jeg kan ikke tenke meg at live view hadde vært å foretrekke, fordi jeg føler at man mister litt av kontakten med motivet.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Liveview er bare kjekt dersom den er tiltbar.

En sterk påstand. Noe jeg selvfølgelig er uenig i. Liveview er kjekt uansett. Ikke viktig, men kjekt.

På min 5DMkII føler jeg Liveview som noe meningsløs, ihvertfall til video. Det er nok fordi jeg har brukt et videokamera med tiltskjerm den siste tiden. Men det er jo en vanesak også..

Er nok en del vanesak der ...

Men så er jeg ikke en som ville ha kjøpt en 5DMKII forå bruke den som et video-kamera heller da ;)

Tom

Lenke til kommentar

Jeg bruker faktisk LiveView på 40D sporadisk ved

* vanskelige vinkler

* støysvak-modus/mindre vibrasjon uten å rote i menyene

* teathered (fjernstyrt fra pc), hovedsaklig i studio

* manuell fokus med bedre presisjon, hovedsaklig til macro

Kjekt å ha, men ikke noen big deal.

Endret av deviant
Lenke til kommentar

LiveView benyttes ikke veldig ofte, men praktisk for oversiktsbilder av store folkemengder når man står midt oppi det hele, samt for macro og når man bruker stativ. Hadde fint overlevd uten, men praktisk til sitt bruk. Forøvrig synes jeg Nikon sin implementasjon av LiveView er klønete gjennomført, men fungerer greit når man har blitt vant med den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...