Bulle Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Har 1 disk på 80 GIG hvor c: utgjør nesten hele (NTFS), og hvor D: inneholder et image som følge av at Drive Image ble installert før jeg fikk maskinen (FAT32, hvorfor vet jeg ikke...). Ser at det ikke er særlig smart å ha det slik, og ønsker derfor å dele opp C: i flere partisjoner,volumer eller hva det nå kalles. Er imidlertid ikke helt familiær med alle begrepene knyttet til partisjonering (logiske disker, dynamiske disker, utvidet partisjon osv) Ser at Partittion Magic 8.0 kunne vært kjekk og ha til mitt bruk. Kjenner også til FDISK, men tar liksom ikke sjansen på denne.... 1. Vil det bli problemer med å en partisjon m/hhv NTFS og FAT32 ? 2. Lar det seg gjøre å benytte Diskbehandling i Adm.verktøy for å opprette en ny partisjon ? 3. Finnes det noen alright'e guider på nettet som kan beskrive dette med partisjonering av disker som er i bruk....på en enkel og grei måte ? Takker for svar ! Lenke til kommentar
HawP Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 1. Nei, selv om du ikke kan formattere FAT32 partisjoner >32Gb med XP (må gjøres "utenfor" xp). 2. Da må du vel ha ledig plass (upartisjonert) på disken... Enkleste måten å ompartisjonere en disk som er i bruk uten å miste noe er å bruke verktøy som Partition Magic.... Husker ikke helt PM, men for å dele opp din C partisjon (og C partisjonen nødvendigvis første partisjon på disken) så må du vel først ha ledig plass på C partisjonen, så resize på den så du får den så stor du vil ha den, så lage x antall nye partisjoner ut av den (nå) ledige upartisjonerte plassen. For XP spiller det ingen rolle om du lager primary eller logical partisjoner, men du kan maks ha 4 primary på en disk. Partisjoner får i utgangspunktet bokstave etter type partisjon og plassering. Mener å huske at primary partisjoner får bokstav før logical. Lenke til kommentar
xpert Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Har aldri brukt Partition Magic men har hørt at den kan være litt skummel. Men PM er eneste alternativet hvis du ikke vil fdiske og reinstallere......... Lenke til kommentar
kåre klut Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Heisan! Har selv partisjonert i WinXP med PartitionMagic uten problemer. Det eneste er at du må ha ledig kapasitet. (ihvertfall måtte jeg) Programmet regner utifra en "linje" på antall MB, du setter strek for hvor du vil ha partisjonen og voilà..programmet gjør resten ;o) Kjører forresten med NFTS ;o) Lenke til kommentar
EZAccess Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Det finnes et annet innebygd verktøy som følger med XP. Det heter DiskPart, og du får tilgang til det via DOS-vinduet. Skriv diskpart og trykk enter. Etterpå skriver du inn ? ,og så trykk enter for å få opp alle kommandoene. Jeg har ikke prøvd det selv. Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Ingen av programmene i XP (DiskPart eller diskbehandling) kan meg bekjent gjøre noe med den partisjonen XP selv er på. Det er imidlertid veldig enkelt å bruke diskbehandling på resten av harddisken. Alternativet er PartitionMagic, eller programmer som kjøres før XP starter opp. Jeg prøvde et slikt, og ødela partisjonstabellen og måtte reinstallere.... Men hvis man har peil er det sikkert det beste. Hvis ikke, ta heller en backup av hele systemet, installer XP på nytt, og bruk partisjonsalternativene man får under installasjonen. Det er mitt råd. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Å bruke Partition Magic 8.0 er helt uproblematisk. Den bugger ikke opp noen ting så lenge man gjør det riktig. Og for å være sikker på at man gjør ting riktig bør man da vurdere å lese hjelpefila/manualen til PM8.0 Lenke til kommentar
alexf Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Det skal gå bra å dele en stor partisjon i mindre deler, men du må passe på at du tar plass der det ikke ligger noe data... dvs du må defragmentere harddisken først.. Partion Magic 8 har en del informasjon om partisjonering og er veldig greit å bruke.. Tror ikke du har bruk for imagepartisjonen på slutten av disken, men hør med de du fikk pcen av. Lenke til kommentar
Navyshark Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Det er en myte at PM er ustabilt og farleg. Ved riktig bruk og forsiktig bruk er det ingen problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå