Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi har to rack stående i det som i beste fall kan kalles et kott. Dette er langt fra optimalt, både mht. temperatur og tilgang.

Jeg sysler litt med planene om å bygge et lite "serverrom" i et hjørne av kontoret vårt. Ser for meg en "kube" med et innenvendig mål på ca. 2x2x2 meter. Dette skulle gi nok plass til 2 skap og rom for manøvrering.

Er det noen som har kommentarer til en slik løsning og noen gode tips å komme med? Hvor finner vi kjøleagregat, vifter, etc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et så lite rom med 2 rack vil gi deg noen utfordringer mtp. kjøling.

Varmen som utvikles er konstant uansett størrelse på rommet, men lite luft varmes fortere opp en mye luft. Det betyr at du må ha langt heftigere kjøling på et slikt rom enn et større.

Jeg tror jeg ville ha sett på muligheten for å sirkulere luften i første rekke og sekundært sett på en varmepume/aircondition.

Ta kontakt med et lokalt firma som driver med ventilasjon og få en profesjonell veiledning.

Lenke til kommentar

1. Dette blir bråkete

2. 2x2 meter er altfor lite til 2 rack med mulighet for åpning i front og bakkant.

3. Vanlige varmepumper kan funke på et så lite rom, hvis ikke ta kontakt med folk som driver med A/C osv og få dem til å komme med forslag til punktkjøling av racket.

Lenke til kommentar

Takker for nyttige input.

Min tanke var å heve gulvet 30-40 cm. og dermed ha mulighet for å få en luftsirkulasjon, ved å dra luft inn i bunden og ta den ut i toppen.

Vi har bra A/C og ventilasjon i kontorlokalene. Hadde det vært en løsning å simpelthen ta "kald" luft fra kontoret, la det sirkluere gjennom "server-rommet" og blåse den varme luften ut i kontoret? Dette vil bety at serverne blir "kjølet" med en luft som holder ca. 20 grader, hvilket kanskje er for høyt? (til sammenligning er det vel sikkert rundt 30 grader i kottet der de står nå).

Endret av mickras
Lenke til kommentar

Om du har tilnærmet to fulle rack så blir det en ganske dårlig løsning.

Hvis du i disse rackene har noen tjenester som bedriften er avhengig av er det en katastrofal løsning.

Bedriften trenger å avsette skikkelig plass i lokalet til serverne. Har dere ikke et eget rom, anbefaler jeg dere å droppe ideen og heller leie plass i en serverhall.

Servere trekker kaldluften inn foran og spyr den ut bak. Et hevet gulv har lite kjølemessig å si for servere.

Du trenger noe som kjøler ned luften for serverne, samt som også kjøler ned varmluften som serverne utgir. Dette vil kreve plass, samt at du må ha tilgang til serverne forfra og bakfra, og må ha nok plass til å dra serverne helt ut av racket. Videre er det fordel at det er enkelt å få gamle og nye servere inn og ut av rommet.

I en tidligere jobb hadde jeg ansvar for en bedrift med ca to fulle rack. Vi hadde et serverrom på ca 12kvm. Vi benyttet vannkjøling, du får kjøpt fornuftige kjølere via egne forhandlere i ulik størrelse. Bedre med en skikkelig investering her enn at samtlige servere kneler fordi du skulle spare noen tusenlapper.

Vil uansett anbefale deg å heve gulvet og legge antistatiske plater. Under kan du blant annet trekke kabler og strøm.

Lenke til kommentar

Takker igjen for svar.

Vi må se litt på økonomien i dette og kanskje helelr forsøke å skaffe penger til et skikkelig serverrom.

Det er en annen (mye større) bedrift som holder på å bygge serverrom i samme bygg som vi holder til i. De borer nå 4 150m dype grunnvannsbrønner for å få vann til kjøling og gjør omfattende endringer på bygget. Vi er ikke i nærheten av å kunne gjøre noe tilsvarende, men vi skal nå se på muligheter for samlokalisering på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

Til info så har vi et slikt bøttekott også.

Vi satte inn en helt vanlig varmepumpe med utendørs modul til ca 13000 eks montering.

Fungerer som bare fy.

Vi kan ha døren til kottet åpen og har satt inn en ekstra vifte som bare "flytter luft" i tilfelle kjølinga ryker for da vil temperaturen gå veldig raskt opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...