Kjerringa Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Min ellers svært så medgjørlige opel astra Club98, har nå godt ut i streik Har forsåvidt ikke prøvd så mye enda,fordi jeg ikke har peiling på hva det kan være,og hvordan jeg skal finne det ut. Som fattig student er ikke første valget å sende bilen på verksted for feilsøk... Begynte torsdag forrige uke da jeg hadde vært i barnehagen etter skolen. Satt meg inn i bilen og ante fred og ingen fare,men bilen ville ikke starte. Prøvde å bli dyttet i gang,uten at det fungerte. Hadde strøm, halv tank og starteren drar som bare det. Mangler liksom den siste tenningen. Endte med at jeg måtte få noen til å hente meg,og dra tilbake senere. Da jeg kom til bilen igjen var det samme greia... Koblet startkabler til et annet fulladet batteri,og prøvde å starte. Da det ikke gikk begynte jeg å bli litt irritert,fordi ingenting ligger åpenlyst på opel. Må ligge i vater bare for å få sett sikringsboksen.... Så tenkte jeg at vimsete som jeg er hadde det kanskje lyst noen lamper jeg ikke hadde registrert. Så satt meg inn og vrei om tenninga,så starta den plutselig! men gleden var kortvarig,ettersom den ikke ville starte igjen senere på ettermiddagen .Slang i litt kondensfjerner i tanken og satt den til lading over natta. Etter det har bilen gjort jobben sin uten å krangle hver eneste dag... Fram til i går selvfølgelig- Da klaget den på morgenen og ville helst bli hjemme,men det dreit jeg egentlig i og presset på med litt turtall sånn at vi var good to go. Alt gikk fint-to barn i barnehagen,vært på skolen,handlet,hentet to unger i barnehagen igjen(Uten å stoppe bilen ved henting),så parkerte jeg utenfor en venninne noen timer,sånn at de to barna kunne leke sammen. Når vi skulle dra hjem igjen begynte samme regla igjen,starteren går men det blir aldri tenning. Denne gangen har ikke bilen reagert på ekstra lading,og jeg er egentlig helt blank på hva det kan være. I tillegg fylte jeg bensin på søndag og har hatt oppi kondensfjerner.Kan det være noe så enkelt som pluggledningene eller er det snakk om sensor-type ting?? Syns alt jeg kommer på skurrer siden starteren drar nok til å kunne starte.. Er hvertfall ute etter så billig løsning som mulig. Blir ikke mye å hente når man er student og alenemamma. Blir veldig glad for tips står fast og er frustrert Lenke til kommentar
MadsFN Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Det eneste jeg kan tenke meg er kansje at batteriet er små-defekt? Lenke til kommentar
Kjerringa Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 Det eneste jeg kan tenke meg er kansje at batteriet er små-defekt? jo kan jo hende det. Vet ikke når det var byttet sist fordi det ikke står noe på de,men regner med at det ikke er orginalbatteriet,siden det er mindre enn selve holderen. men er det ikke rart at stareren går såpass,men ikke nok til å ikke starte? Og i såfall burde den jo ha startet med startkabler allikevel kanskje? holdt på over lengre tid med en annen bil,så burde vel ha kommet litt over. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Det høres på bakgrunn av hva du skriver over rart ut om det skulle være batteriet. Du kan jo starte med å sjekke enkle ting som plugger og pluggledninger. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Vil anbefale deg å skrive noe mer om hva slags motor det er. Regner med det er bensinmotor, kanskje 1.8 16v? Hvis du har normal "futt" i starteren, altså den går ikke saktere enn normalt, er det ingenting i veien med batteriet. Klarer den neeeeeesten å starte, eller tenner den ikke i det hele tatt? Skaff en pluggtester og test tenninga. (enklere enn å skru ut alle pluggene) Lenke til kommentar
Kjerringa Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 Vil anbefale deg å skrive noe mer om hva slags motor det er. Regner med det er bensinmotor, kanskje 1.8 16v? Hvis du har normal "futt" i starteren, altså den går ikke saktere enn normalt, er det ingenting i veien med batteriet. Klarer den neeeeeesten å starte, eller tenner den ikke i det hele tatt? Skaff en pluggtester og test tenninga. (enklere enn å skru ut alle pluggene) pluggtester? har jeg aldri hørt om,men.. jøss,så smart..hehe. Det er bensin ja, en 1.4 l, med 16v. Den kinner lenge,men ikke noe tenning liksom. Det er litt vanskelig å forklare for det føles ut som om den kommer til å kklare det men at det ikke blir noe gnist. Bare syns det er rart at den da tidligere har startet etter lading... Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Er det startsperre på denne forresten? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Når den ikke starter, har du sjekket om du mangler bensin eller gnist? Lenge siden du byttet bensinfilter? Problemer med bensinpumpen? Lyser den gule lampen som viser feil registrert av motorstyringen av og til, ev. hele tiden? Kan det være registerremmen som har hoppet over noen tenner? Endret 27. januar 2009 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Kjerringa Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 Når den ikke starter, har du sjekket om du mangler bensin eller gnist? Lenge siden du byttet bensinfilter? Problemer med bensinpumpen? Lyser den gule lampen som viser feil registrert av motorstyringen av og til, ev. hele tiden? Kan det være registerremmen som har hoppet over noen tenner? Tviler på at det er bensin tilførselen som svikter fordi jeg har prøvd å starte den med startgass. Har bare lyst èn gang men ikke under kjøring,bare litt lenger enn vanlig etter start. Er det mulig at registerreima kan hoppe sånn,og da evt ikke starte ved å bli trillet i gang? Setter veldig pris på idèmyldringa her! Er det startsperre på denne forresten? Nei.. Lenke til kommentar
Kjerringa Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 Det høres på bakgrunn av hva du skriver over rart ut om det skulle være batteriet. Du kan jo starte med å sjekke enkle ting som plugger og pluggledninger. er ikke pluggledninger å finne på bilen. Tror det faktisk er en ledning til hver plugg som bare sier start på en måte! nå følte jeg meg blank når jeg skulle forklare,men du skjønte kanskje hva jeg mente?! Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Er det startsperre på denne forresten? Nei.. Jeg mener å huske at startsperre ble standardutstyr på Astra i 1996, jeg da men. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Er det startsperre på denne forresten? Nei.. Jeg mener å huske at startsperre ble standardutstyr på Astra i 1996, jeg da men. Siden dette er en 1998, og dermed en Astra-G, er jeg 99,999% sikker på at den har startsperre. Tror også at det kom lenge før. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Bil som på mystisk vis plutselig ikke starter, men kan starte uten problemer dagen etter... Høres ut som feil på startsperre for meg Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Dersom startsperren går på, vil vel motoren starte og gå noen sekunder før den stopper, og lampen for motorstyringen vil blinke/lyse?? Skal teste på min ved første anledning. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Det der høres veldig typisk ut som de andre feil på startsperre. Motoren vil kunne tenne et sekund, med ikke nødvendigvis. Bytta du på nøkler mellom start og ikke start? Hender det kan være det som skal til (enkelt forklart så sjekkes nøkkel mot systemet). Det kan også være et relee som fusker litt, siden den virker når den først går. Men dårlige tennpluger og tennkabler kan gi vanskelig start. Dette er nok gjemt under et plastdeksel. Kondensfjerner anbefales ikke å bruke på biler med katalysator. Lenke til kommentar
Kjerringa Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Det der høres veldig typisk ut som de andre feil på startsperre. Motoren vil kunne tenne et sekund, med ikke nødvendigvis. Bytta du på nøkler mellom start og ikke start? Hender det kan være det som skal til (enkelt forklart så sjekkes nøkkel mot systemet). Det kan også være et relee som fusker litt, siden den virker når den først går. Men dårlige tennpluger og tennkabler kan gi vanskelig start. Dette er nok gjemt under et plastdeksel. Kondensfjerner anbefales ikke å bruke på biler med katalysator. oioioi... nei detta var ikke lett! Har ikke prøvd å bytte nøkkel,men nå har jeg egentlig gitt opp og sendt bilen min til opelverksted,så får de ordne det der. Pleier å være forholdsvis handy når det gjelder sånt, men kan ikke ha gjettelek,når alt det som er vanlig å ta høyde for og prøve på ikke fungerer. Tusen takk for alle forslag:))) Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Gi oss en status på hva feilen var når den er ferdig da Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 (endret) Sjekket nå: - Vanlig start: Motorfeillampe lyser, motor starter, lampen slukker når motor går. Manglende/feil/ikke registrert transponder: - Første forsøk: Motorfeillampe lyser, motor starter og går ca 2 sekunder før den stopper, lampen begynner å blinke, motor lar seg ikke starte. - Videre forsøk: Motorfeillampe blinker kontinuerlig, motor trekker rundt, men starter ikke. - Med transponder på plass. Lampen blinker først, motor starter, og lampen slukker (som normalt). Konklusjon: Ved utløst startsperre vil motorfeillampen blinke (ca 1 Hz). Endret 1. februar 2009 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Kondensfjerner anbefales ikke å bruke på biler med katalysator. Noen som kan utdype denne her? Forresten, hvor lang tid er det normalt at det skal ta for en astra g med 1.4 16v-motor tenner når det er kaldt? Sånn -10-ish? Min starter ikke like fort nå som den gjorde sist vinter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Min starter alltid innen 2 sekunder. Selv om det er -25. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå