djanrune Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 må bytte clutch på en bil jeg skal til og kjøpe nå.. men har aldri vært bort i clutchbytte før. hvordan skal alt sitte osv?? eneste jeg vet er at jeg me av med girkassa eller ut med motoren. er foresten e 1.6i CVH om noen lurer.. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Kan du ikke bare finne deg en Sierra fra 1992 som har clutch som virker? Synes du kjøper deg problemer her. Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Er egentlig ikke no hokus pokus, men kan være en ide å ha noen til å hjelpe deg. Bytta girkasse på en '86is og det tok endel timer, mye knot når man ikke helt vet hva man driver med -av med girkasse(må nok ned med aksling først) -skru løs trykkplata(pressure plate, ikke helt sikker på norsk ord, er den som sitter over lamellen) -plukk ned lamellen -flekk inn ny lamell -flekk inn ny trykkplate(kan da umulig være riktig ord dette) -sentrer lamellen sånn ca i senter av trykkplata(jo flinkere du er her, jo mindre herk er det å hive på kassa igjen) -bytt utløserlager på kassa(ta av, sett på, skal være enkelt egentlig) -hiv opp kassa igjen, kan være litt knot å treffe rett i lamellen, men med litt rykking og napping fram og tilbake så går det egentlig greit. -sett på akslingen igjen(gjerne også clutchwire, ryggelysbryter, speedowire/kabel(husker ikke om det var elektrisk på en så ny bil)) -tut og kjør Åh, glemte nesten å si at vi måtte ned med stabstag for å få ut kassa, var rett og slett dårlig plass. Så ja, er endel jobb, men liker du å skru så er det jo litt artig å få det til å funke. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 -flekk inn ny trykkplate(kan da umulig være riktig ord dette) Joda.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå