d0ppler Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Ser at Neat Image ofte blir nevnt som et bra program til å fjerne støy på bilder tatt med høy ISO. Det jeg lurer da på er hvordan arbeidsrutinen utarter seg for dere so bruker dette programmet med Lightroom. Er det slik : Gjør bildet ferdig i Lightroom -> export -> JPG inn i Neat Image -> Fjern støv -> Lagre JPG? Selv bruker jeg ofte støyfjerningsfunksjonen i Lightroom. Er Neat Image betydelig bedre? Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 (endret) Et veldig sent svar her, men jeg regner med det enda kan være relevant? Jeg bruker Neat Image i min workflow i de tilfellene der støyfjerning er kritisk og Lightroom ikke gjør en god nok jobb. Algoritmen(e) i Neat Image er jevnt over langt bedre enn i Lightroom og resultatet blir deretter. Som regel eksporterer jeg til DNG fra Lightroom, og jeg velger det tapsfrie formatet DNG slik at jeg ikke taper informasjon. Bildet kjøres så igjennom Neat Image og eksporteres som TIFF, igjen velger jeg et format som ikke er beheftet med tap. Bildet eksporteres så inn i Photoshop/Lightroom og bildet gjennomgår en siste finish og/eller eksporteres til JPG. Dersom man eksporterer til JPG, gjør endringer i det allerede komprimerte bildet og eksporterer til JPG en gang, til vil man degradere den tekniske kvaliteten på bildet i forhold til om man bare utførte den destruktive komprimeringen til JPG en gang, fra et tapsfritt format. Derfor bør man alltid etterstrebe å bevare kvaliteten i alle ledd, selv ved eksport. Endret 16. mai 2009 av fargoth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå