Gå til innhold

Spilløyeblikk fra Barndommen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et spil (lignende worms) bare det var apekatter som kastet bananer. Noen som vet hvilket spill jeg mener?

Jepp. Fulgte med DOS (5.x? Var fjernet i 6.1 hvertfall), hvis jeg ikke tar feil. Tror det var en slags demo for hva man kunne gjøre med qbasic, for jeg mener å huske at jeg måtte skrive kommandoen qbasic for å finne spillet. Var ikke så gammel selv, men det spillet husker jeg godt!

Lenke til kommentar

Vel, det første store spillet mitt var jo orginale Super Mario. Det var tider det ^^ jula 1996 med min super nintendo.

Men det virkelig store barndomsminnet (iblant svært mange) er Ocarina of Time. Husker som om det var i går når jeg rundet spillet og det første jeg gjorde var å begynne på nytt med en gang fordi jeg ville komme meg til ørkentempelbossen igjen så raskt som mulig ^^

Men også første gangen jeg kom ut ifra kokiri forest og ut på Huryle fields. Fy faen. Hadde aldri sett noe i nærheten av det i noe som helst spill. Bare satt der å gapte.

Andre øyeblikk er noen år senere når jeg spilte Grim Fandango. For en utrooooolig historie. Første gang jeg noensinne ble så oppslukt i historien til et spill.

Endret av Pivotal
Lenke til kommentar

2 spiller-opplevelser på Amigaen må sies å være mine beste.........Jeg og naboen spilte Kick off, Lotus Espirit Turbo challenge, Dogs of war osv til de gamle Zipstickene var rødglødende. Var stort sett jevngode i det meste, og den minste feil medførte at den andre vant. Glemmer ikke da jeg datt av stolen midt i en sving i Lotus Espirit. Hadde vel litt høyt blodtrykk i perioder da trur jeg.

Lenke til kommentar

Tidlig barndom: C64: Giana Sisters, Operation Wolf, Ghostbusters, Test Drive, Speedball, Spy vs Spy, Leisure Suit Larry, Commando, og særlig ett spill jeg ikke husker navnet på, med katapulter og hærer og territorier og greier...

Senere barndom (10-13 år cirka): Master of Orion, X-COM UFO: Enemy Unknown, Jagged Alliance, Civilization, Wolfenstein 3D, Dune II, Doom, Warcraft, Sim City altfor mange...

Og det er snodig, men man sitter liksom igjen med følelsen av at "They don't make it like that anymore", selv om alle spillene som slippes nå er mye bedre enn de før, så FØLES det ikke likt.

Mer moderne spilløyeblikk, eller kanskje heller spill, som har vært store for meg er World of Warcraft, Master of Orion II, The Sims 1, Diablo 1 & 2, Half-Life, Starcraft... en hel drøss her og :)

Lenke til kommentar

Et lite kjent spill på Amiga har virkelig fascinert meg og det var faktisk ett av de første som prøvde seg på full frihet. Jeg snakker altså om Midwinter 2 - Flames of Freedom. Dette 3D-spillet kom ut i 1991 og kan faktisk beskrives som en blanding av Far Cry 1&2, Battlefield-serien og Deus Ex. Man spiller en hemmelig agent på et stort område (øyer og hav) som kan bevege seg hvor han vil (t.o.m. under vannet og i luften). Man har tilgang til ekstremt mange forskjellige kjøretøy og man kan snakke med andre folk, drepe dem osv.

http://amigareviews.classicgaming.gamespy.com/midwint2.htm

Men mine beste minner har jeg fra gamle RPG i førsteperson...

Først Dungeon Master på Atari ST som satt standarden og forblir det beste av alle... Det var faktisk et ganske skummelt spill der og da. Spiller det fortsatt i dag siden det finnes en freeware Windows-versjon.

Så Black Crypt på Amiga:

Og selvsagt Lands of Lore på PC:

Lenke til kommentar
Et lite kjent spill på Amiga har virkelig fascinert meg og det var faktisk ett av de første som prøvde seg på full frihet. Jeg snakker altså om Midwinter 2 - Flames of Freedom. Dette 3D-spillet kom ut i 1991 og kan faktisk beskrives som en blanding av Far Cry 1&2, Battlefield-serien og Deus Ex. Man spiller en hemmelig agent på et stort område (øyer og hav) som kan bevege seg hvor han vil (t.o.m. under vannet og i luften). Man har tilgang til ekstremt mange forskjellige kjøretøy og man kan snakke med andre folk, drepe dem osv.

http://amigareviews.classicgaming.gamespy.com/midwint2.htm

Men mine beste minner har jeg fra gamle RPG i førsteperson...

Først Dungeon Master på Atari ST som satt standarden og forblir det beste av alle... Det var faktisk et ganske skummelt spill der og da. Spiller det fortsatt i dag siden det finnes en freeware Windows-versjon.

Så Black Crypt på Amiga:

Og selvsagt Lands of Lore på PC:

ahh ble glad inni meg når du nevnte lands of lore :) spillet var jo genialt.

Andre spill:

Kings Quest serien(spesielt 4'ern som var mest aktuell for meg)

Zelda a link to the past

Rock n roll racing

Jones :)

og mange flere seff..

Lenke til kommentar
Tidlig barndom: C64: Giana Sisters, Operation Wolf, Ghostbusters, Test Drive, Speedball, Spy vs Spy, Leisure Suit Larry, Commando, og særlig ett spill jeg ikke husker navnet på, med katapulter og hærer og territorier og greier...

Det var vel ikke det klassiske "Defender of the crown" ? Et spill man aldri gikk lei ...

Senere barndom (10-13 år cirka): Master of Orion, X-COM UFO: Enemy Unknown, Jagged Alliance, Civilization, Wolfenstein 3D, Dune II, Doom, Warcraft, Sim City altfor mange...

Og det er snodig, men man sitter liksom igjen med følelsen av at "They don't make it like that anymore", selv om alle spillene som slippes nå er mye bedre enn de før, så FØLES det ikke likt.

Mer moderne spilløyeblikk, eller kanskje heller spill, som har vært store for meg er World of Warcraft, Master of Orion II, The Sims 1, Diablo 1 & 2, Half-Life, Starcraft... en hel drøss her og :)

Lenke til kommentar
Var et annet spill på Amiga også .... der en spiller styrte et helikopter og en anne spiller styrte en jeep, det var moro :)

Sansynligvis Silkwork. Har spillt det selv i utallige timer :)

http://www.youtube.com/watch?v=z3kN1rblzhI...feature=related

Det kom aldri noen 2'er men dette ble sett på som en uofisiell oppfølger til Silkworm. SWIV

De fleste spilløyeblikk fra barndommen for meg var på Amiga. Litt Commodore 64 i begynnelsen med Jumpman Junior og Giana Sisters.

Noen av favorittene(garantert glemt mange men...):

Monkey Island 1 og 2

Dune 1 og 2

Moonstone

Settlers 1 og 2

UFO: Enemy Unknown

Another World

Flashback

Cannon Fodder

Syndicate

Beneath a Steel Sky

Eye of the Beholder serien

Shadow of the Beast

Space Quest 3

Tror jeg bare slutter der. Listen kan fortsette i det uendelige :)

Her er det mange godbiter:

Lenke til kommentar

Jeg var 5 år gammel da MegaMan V kom til gameboy. Kjøpte en gameboy pocket og ringte til arendal og ba de sende meg et gameboyspill som var nytt, og fikk dèt. Beste spillet i historien for min del. Holdt på med det i timesvis, men klare aldri å runne det. Morsomme var at jeg synes det var så kort tid på batteriene (2stk AAA), så i en alder av 5 klarte jeg å finne fram 4stk AA-batterier, teipa de fast og parallellkobla de med skyteledninger. Faren min sa det kunne være skadelig for gameboyen, men neida, det visste jeg, at parallellkobling var helt trygt i motsetning til serie, og jeg hadde også lest på batteriene at det var samme voltstyrke, så ingen fare. Omg g33k xD

Solgte det igjen en del år sienere, men fant ut av at jeg måtte ha det igjen. Har en GBcolor og fikk tak i spillet på ebay. <3<3

Lenke til kommentar

Det første jeg tenkte på når jeg leste tittelen i denne posten, var The Legend of Zelda Ocarina of Time.

Det er helt klart det beste spillet noensinne, fortsatt. Historien er bare så fantastisk og gripende at jeg levde meg inn i spillet på en måte jeg aldri hadde opplevd før. Musikken, Karakterene, Verdenen, Bossene... alt var så perfekt for meg.

Er faktisk ikke så lenge siden jeg børstet støvet av min gamle Nintendo 64, fant fram kontroller`n og satte på Zelda. Alt fra å få tak i det første sverdet, til å drepe den siste bossen som liten å deretter bli stor... minnene strømmet tilbake og jeg følte en slik glede av å spille som jeg ikke hadde følt på lenge. At grafikken er ganske kantete iforhold til dagens spill er noe man ikke legger særlig merke til.

Dessverre må jeg innrømme at jeg ikke kom meg lengre enn til Forest Temple, fant ikke den siste sølv nøkkelen til å åpne en dør jeg måtte igjennom :p, så jeg gikk dessverre lei av å lete og fant ikke svar på FAQen på nettet så jeg pakket det sammen igjen å maskinen støver nå ned... igjen.

Kanskje ikke så merkelig, men nå frister det veldig å hente den fram, men kanskje denne gangen prøve Majora`s Mask, som også er en av barndom favorittene. Zelda har gjort så stort inntrykk på meg at jeg tenkte på å kjøpe Nintendo Wii bare pga. Twilight Princess.

Long Live Zelda og måtte de aldri slutte å lage disse spillene så lenge de holder samme gode kvalitet og har like stor effekt på andre som meg.

Nesumar

Lenke til kommentar

Kan legge til at par andre mens jeg er i gang:

Jazz Jackrabit; satt å spilte dette sammen med fattern da jeg var mindre, så har vi WolfenStein 3D skremte vannet av meg med "Ho-Ha!" hver gang de fant meg....

Og vi må ikke Glemme de første Doom spillene, for mange timer har gått bort på det ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...